1.8 C
Craiova
vineri, 22 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăActualitateDrumul expres Craiova-Piteşti, poveste fără sfârşit

Drumul expres Craiova-Piteşti, poveste fără sfârşit

Drumul tehnologic ce va deservi drumul expres Craiova-Piteşti a fost amenajat pe un fost drum de exploataţie agricolă. S-a lucrat cât a ţinut domeniul public. Drumul tehnologic ce va însoţi drumul expres se opreşte lângă DN 65. Constructorul nu poate intra pe terenuri private şi aşteaptă autorizaţia de construire de la CNAIR pentru spaţiile care sunt în proprietate privată şi care după expropriere vor trece la stat. CNAIR nu a răspuns întrebărilor GdS legate de autorizaţia pentru drumul expres. 

Luni. Ora 10.45. Am ajuns la locul unde pe 22 mai se inaugurau cu mare fast lucrările la drumul expres. Şantierul drumului expres Craiova-Piteşti este pustiu. Câteva utilaje se odihnesc în soarele arzător. Un mic autogreder, un excavator, o rabă, o cisternă şi un autovehicul de mici dimensiuni sunt aliniate pe partea dreaptă a drumului. Nici ţipenie de muncitor.

În faţa utilajelor se văd bordurile puse de politicieni, pe atunci aflaţi în plină campanie electorală. Bordurile sunt strâmbe, nealiniate. Parcă au fost aruncate când în stânga, când în dreapta aliniamentului. În spatele bordurilor s-au adunat gunoaie. Peturi aruncate, cutii de bere, caserole de plastic, pungi şi capace împânzesc grâul din imediata vecinătate a bordurilor. 


În timp ce autorităţile anunțau cu fast că au început lucrările la drumul expres, GdS dezvăluia că s-au montat nişte borduri la… drumul tehnologic, adică un drum de exploatare care va ajuta la construirea drumului expres. 

Bordurile montate pe 22 mai nu mai sunt în linie dreaptă. Gunoiul s-a acumulat lângă ele. Foto Claudiu Tudor

Utilajele aliniate, bordurile dezbinate


Revenim la „locul faptei“. Şantierul pare părăsit. Nu se mişcă niciun utilaj. Deodată, observăm primul semn că există oameni pe şantier. În micul autogreder aflat cu uşa deschisă, zărim pe volan picioarele unui om. Şoferul stă tolănit în cabina utilajului, odihnindu-şi picioarele pe volan. Când ne observă, iese din cabină, în bustul gol.

„Sunteţi de la Tirrena Scavi?“, îl întreb. „Nu. Eu am utilajul închiriat aici“. „De când nu aţi mai lucrat aici?“. „Păi, săptămâna trecută nu s-a lucrat deloc, pentru că a plouat. Acum aşteptăm să ne dea ordinul. Când ne spun ei, atunci lucrăm. Mergeţi la punctul de lucru de la Câmpeni. Vă lămuresc cei de la Tirrena Scavi“, a răspuns omul, după care şi-a reluat repausul în cabina utilajului.

Într-un utilaj staţionat la locul cu bordurile, muncitorul se odihnea cu picioarele pe volan. Foto Ramona Olaru

La ora respectivă, nu mai era nimeni la locul de începere a lucrărilor. 
Utilajele se aflau în aceeaşi poziţie ca la începutul lucrărilor, lângă lanul de grâu. Singura diferenţă este aceea că, între timp, grâul s-a copt. El va fi recoltat de cei care deţineau terenurile înainte de expropriere. Ne întrebăm care să fi fost rolul utilajelor aliniate în faţa bordurilor, din moment ce nu mai era activitate acolo? De ce nu sunt duse acele utilaje acolo unde se lucrează? 

Mai multe borduri


Numărăm bordurile. Cu tot cu cele din nămol, nealiniate cu primele, s-a ajuns la 34 de bucăţi. Banda care limitase cândva intrarea în aşa-zisul şantier zăcea în nămol, lângă bordurile nealiniate, ruptă. Aşadar, ne urcăm în maşină şi parcurgem drumul tehnologic. Constructorul a pietruit câţiva kilometri, pe un drum de exploataţie agricolă care exista deja. În apropiere de DN 65 (E574), pietrişul se estompează până se termină. Drumul tehnologic nu a mai fost continuat din acel punct.

Totul s-a oprit lângă drumul european E574 ce leagă Craiova de Bucureşti, via Piteşti. Dincolo de drumul european nu se mai continuă drumul tehnologic. 

Amenajările la drumul tehnologic s-au oprit în imediata vecinătate a DN65 (E574). )Foto Claudiu Tudor

Se mişcă lucrurile în organizarea de şantier

Ora. 11.15. Pieleşti, sat Câmpeni. Am ajuns la locul unde va fi organizarea de şantier, de partea cealaltă a DN 65, peste calea ferată. Nicio pancartă nu anunţă că ar fi o organizare de şantier. Câteva utilaje sunt aliniate. O basculantă basculează balast. Mai sunt câteva grămezi de nisip şi pietriş. Trei persoane se apropie de noi, când văd maşina cu inscripţiile GdS. Doar unul lucrează la Tirrena Scavi, restul sunt şoferii utilajelor închiriate de la alte firme.

Balastul este depozitat la Cîmpeni, unde va fi organizarea de şantier. Foto Claudiu Tudor

„Aici va fi organizarea de şantier. Săptămâna acesta vor aduce containerele cei de la Tirrena. Noi lucrăm cât ne dau de lucru. Nu s-a început efectiv la drumul expres. Noi aducem materialele să le avem la îndemână. Aducem balast de la Slătioara. Aici se va face o pasarelă peste drumul naţional“, spune unul dintre muncitori.

Un alt muncitor de pe un utilaj închiriat ne explică fix cum stau lucrurile: „Doamnă, constructorului îi e frică să înceapă lucrările la drum până nu are autorizaţia de construire. Dumneavoastră v-aţi risca să vă faceţi casă fără autorizaţie? Nici constructorul nu vrea să rişte“, a mai spus bărbatul.

Balastul este depozitat la Cîmpeni, unde va fi organizarea de şantier . Foto Claudiu Tudor

„Nu există autorizaţia de construire pe spaţiile private“

Ora 11.40. Ajungem la birourile constructorului Tirrena Scavi, la Pieleşti. Îl căutăm pe dirigintele de şantier, Davide Pes, reprezentantul constructorului italian Tirrena Scavi. Firma a câştigat licitaţia pentru proiectarea şi execuţia Tronsonului I al drumului expres Craiova-Piteşti. Davide Pes se afla pe şantier, astfel că am discutat cu el telefonic.

Întrebăm dacă există autorizaţie de construire pentru drumul expres. „Mă aflu la locul unde va fi kilometrul 12 al drumului expres. Efectuăm studii geo. Noi ne aflăm pe domeniul public (…). Avem autorizaţie de construire pentru spaţiul public, dar nu avem autorizaţie pentru a lucra pe spaţiul privat. Tot ce am făcut până acum a fost să pregătim drumul de exploataţie, dar am lucrat pe un drum deja existent, deci doar pe spaţiul public“, a spus Davide Pes. 

Locul unde constructorul care face Tronsolul I din drumul expres îşi va amenaja organizarea de şantier. Foto Claudiu Tudor


După ce terenurile sunt expropriate în totalitate, terenurile care acum sunt private devin ale statului. Teoretic, abia atunci se poate elibera autorizaţia de construire. Reprezentantul Tirrena Scavi a lăsat să se înţeleagă că firma poate trece la construcţia drumului, dar vrea să aibă toate actele în regulă.

Întrebat când va fi eliberată autorizaţia de construire pentru terenul care este acum privat, şeful de şantier a precizat: „Am înţeles de la CNAIR că în două săptămâni se finalizează toată documentaţia pentru autorizaţia de construire pe domeniul privat. Acum lucrăm pe arii de domeniul public. Nu există autorizaţia de construire pe spaţiile private. Exproprierile s-au finalizat“.

Când începe efectiv construirea drumului expres?

L-am întrebat pe reprezentantul constructorului când va începe efectiv construcţia drumului expres Craiova-Piteşti, însă el a lăsat să se înţeleagă că drumul tehnologic este tot o parte a drumului expres. Însă şi lucrările la drumul tehnologic pot continua doar după ce se vor fi încheiat exproprierile şi după ce există autorizaţie de construire pentru întregul tronson al drumului expres. 


La data de 1 iulie, constructorul Tirrena Scavi avea angrenate pe şantier şapte utilaje, cinci camioane, iar ca personal între 25-30 de persoane, incluzându-i şi pe cei de la birouri, potrivit celor declarate de Davide Pes. 

Preşedintele Ford România critică lucrările la drumul expres

Duminică, 30 iunie, preşedintele Ford România, Ian Pearson, a publicat un mesaj pe pagina sa de Facebook, în care se arată dezamăgit de stadiul lucrărilor. Pearson a declarat, în nenumărate rânduri, că în zona noastră este mare nevoie de infrastructură rutieră.

„După ce am petrecut aproape o oră încercând să traversez Balşul, săptămâna trecută, am decis să verificăm progresul făcut pe noul drum expres Craiova-Pitești. În special progresul pe șoseaua de centură a Balşului. Lucrările la drumul tehnologic au început pe 22 mai. Atunci s-a declarat că drumul de centură va fi gata până la sfârșitul anului! După cum se poate observa din fotografiile pe care le-am făcut ieri (sâmbătă, 29 iunie – n.r.), nu s-au făcut progrese importante de la începerea lucrărilor. Nu este vital doar pentru oamenii și afacerile din Craiova ca acest drum să fie finalizat la timp. Este necesar pentru toți românii care au nevoie să folosească acest drum din zona de sud! Voi continua să monitorizez progresul. Sper că vor fi realizate angajamentele care au fost făcute“, a scris Ian Pearson pe Facebook.

Mesajul său a fost distribuit de 406 ori până ieri. 

CNAIR nu spune dacă există sau nu autorizaţia de construire pentru drumul expres

Imediat după ziua în care s-a inaugurat cu mare fast activitatea de începere a lucrărilor pe drumul expres Craiova-Piteşti (ulterior s-a dovedit a fi vorba despre drumul tehnologic ce va deservi viitorul drum expres), GdS a adresat o serie de întrebări instituţiei responsabile de construirea drumului: Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).


Deşi au trecut 38 de zile de la momentul adresării întrebărilor, CNAIR nu a răspuns nici până acum. Instituţia încalcă Legea 544/2001, privind liberul acces la informaţiile de interes public. Potrivit Legii respective, CNAIR avea obligaţia să ne răspundă la întrebări în interval de zece zile, iar dacă răspunsurile erau laborioase, instituţia avea obligaţia legală să ne răspundă în 30 de zile. Am revenit la CNAIR în repetate rânduri (în scris pe mail şi telefonic), cu solicitarea de a ne răspunde la întrebările despre drumul expres, adresate de GdS pe 23 mai.
Până luni, 1 iulie, la ora 15.30, CNAIR nu ne-a furnizat răspunsuri la întrebările legate de documentele necesare demarării lucrărilor la drumul expres Craiova-Piteşti. 

Întrebările la care CNAIR nu are, încă, un răspuns

Detaliem mai jos întrebările adresate de GdS pe 23 mai instituţiei responsabile de lucrările la drumul expres:
„1. Când s-a dat ordinul de începere a lucrărilor pentru Tronsonul I şi Tronsonul II? Vă rugăm să ne ataşaţi la mail o copie a acelui ordin de începere a lucrărilor.
2. Există autorizaţie de construire pentru drumul expres? Vă rugăm să ne ataşaţi la e-mail o copie a respectivei autorizaţii.
3. S-a modificat acordul de mediu, având în vedere că tronsolul I a fost deviat, ca să ocolească un câmp de sonde la Gherceşti?
4. S-au efectuat exproprierile pentru Tronsonul I şi II? Dacă nu, în ce stadiu sunt exproprierile?
5. A fost adoptată o noua hotărâre de guvern privind exproprierile pentru Tronsonul I? Care este aceasta?
6. Ieri, 22 mai 2019, mai mulţi politicieni, ministrul Transporturilor şi reprezentanţi de la CNAIR s-au prezentat pe un drum, unde au spus că au inaugurat lucrarile la drumul expres Craiova-Piteşti. Conform datelor de la CNAIR, în acel loc nu este traseul drumului expres, ci este un drum tehnologic. Confirmaţi acest lucru? Pe 22 mai s-au inaugurat în Dolj lucrările la drumul tehnologic?
7. În proiectul tehnic al drumului expres Craiova-Piteşti mai sunt prevăzute a fi realizate centurile ocolitoare pentru Balş şi Slatina?
8. La locul unde au început lucrările pe 22 mai sunt prevăzute borduri pe marginea drumului?
9. În zona respectivă au fost efectuate exproprierile? Vă rugăm să ne ataşaţi documentul care atestă acest lucru“.


Aşteptăm în continuare răspunsurile la aceste întrebări. În momentul în care CNAIR ne va furniza informaţiile solicitate de noi, le vom face publice. 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS