Înainte de a solicita încetarea unui contract de servicii de telecomunicaţii (servicii de telefonie, internet sau televiziune) utilizatorii sunt sfătuiţi să verifice condiţiile de încetare din respectivul contract.
Atunci când solicită încetarea contractului utilizatorul trebuie să ţină cont de câteva aspecte, pe care trebuie să le găsească menţionate în contract:
- dacă a expirat perioada contractuală iniţială;
- ce penalităţi i se aplică dacă solicită încetarea contractului, iar perioada iniţială nu a expirat;
- termenul şi modalităţile în care poate depune o cerere de încetare a contractului,
- termenul în care este operată efectiv încetarea contractului (de exemplu, 30 de zile de la data depunerii cererii de către utilizator).
Unii furnizori oferă posibilitatea ca solicitarea de încetare a contractului să fie adresată şi telefonic, potrivit Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM). Este mai sigur dacă cererea va fi făcută în scris şi transmisă prin poştă, cu confirmare de primire, sau dacă va fi depusă la un punct de lucru furnizorului, iar utilizatorul va cere şi va primi un număr de înregistrare. De asemenea, trebuie luat în calcul şi faptul că, de regulă, furnizorii condiţionează procesarea cererii de încetare de returnarea echipamentelor oferite în custodie/chirie şi de plata unor eventuale datorii.
Obligaţiile furnizorilor
Furnizorii de servicii de telefonie, internet şi televiziune de pe piaţă din România sunt obligaţi să publice pe site-urile proprii:
- informaţii legate de încetarea contractelor încheiate cu utilizatorii;
- informaţii privind demersurile pe care utilizatorii trebuie să le faca pentru a obţine încetarea contractului;
- adresa de e-mail, adresa poştală şi numărul de telefon/fax, la care utilizatorul poate transmite cererea de încetare a contractului;
- formulare/cereri-tip, dacă se solicită completarea acestora, precum şi informaţii legate de modalitatile prin care utilizatorii pot intra în posesia lor, dacă este cazul;
- informaţii legate de penalităţile care pot fi aplicate în cazul încetării anticipate a contractului, dacă astfel de penalităţi sunt percepute.
Toate informaţiile destinate utilizatorilor trebuie să se regăsească pe site-urile furnizorilor într-un loc uşor accesibil, prezentate într-un mod vizibil şi bine structurat.
Reclamaţii
ANCOM poate lua masuri dacă furnizorul nu a prevăzut în contract sau pe pagina sa de internet informaţii legate de încetarea contractelor. Sesizările pot fi trimise aici.
În cazul în care un furnizor nu dă curs cererii de încetare a contractului, utilizatorii se pot adresa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.