Autobuzele electrice pentru care Primăria Craiova a lansat, la începutul acestei luni, procedura de achiziţie publică nu vor ajunge prea curând pe traseele din Bănie. Municipalitatea a anunţat că vrea să cumpere 46 de autobuze electrice, dar din ecuaţie lipseşte elementul cel mai important: banii.
Contractul are o valoare totală estimată de 135 de milioane de lei (circa 28,5 milioane de euro), fără TVA. Finanţarea ar urma să vină din fonduri europene, iar proiectul ar fi în etapa de precontractare. Deocamdată nu se ştie când va fi obţinută finanţarea şi, mai ales, în ce cuantum.
Faptul că licitaţia pentru cele 46 de mijloace electrice de transport în comun a fost lansată fără a exista şi fondurile necesare s-a ştiut de la bun început. S-a mers însă pe ideea ca licitaţia şi proiectul european să se deruleze în paralel, iar achiziţia să se facă în momentul obţinerii fondurilor de la UE.
Asta pentru a nu se mai pierde timp ulterior cu procedura de achiziţie. Numai că timpul nu pare să ţină nici aşa cu craiovenii.
Genoiu, despre autobuzele electrice: „Proiectele sunt în analiză“
Zilele trecute, primarul Craiovei, Mihail Genoiu, a revenit cu informaţii în legătură cu proiectul privind achiziţionarea celor 46 de autobuze electrice, pentru care s-a demarat deja licitaţia.
De menţionat că atât proiectul european depus spre aprobare, cât şi licitaţia au fost împărţite în două. Achiziţia a 16 autobuze electrice de circa 18 metri, pe de o parte, respectiv achiziţia a 30 de autobuze electrice cu lungime de circa 12 metri, pe de altă parte.
Edilul Craiovei a explicat că se aşteaptă finanţare europeană măcar pentru cele 16 autobuze electrice. Proiectul cu restul de 30 de autobuze ar fi trecut pe lista de rezervă. Motivul: s-a acoperit aproape 100% din procentul de alocare de fonduri la nivel de regiune.
Primăria Craiova are depuse 24 de aplicații, prin care solicită peste 103 milioane de euro
Cu alte cuvinte, dacă vor mai fi disponibili bani europeni pe acest exerciţiu financiar (2014-2020), vor putea fi atraşi pentru achiziţia celor 16 autobuze. Dacă nu, se va atrage maximul posibil pe regiune, iar restul sumei va fi acoperită cel mai probabil din bugetul local.
Celelalte 30 de autobuze aflate „pe lista de rezervă“ vor putea fi acontate doar dacă vor mai exista fonduri europene neconsumate la nivel naţional. Dacă nu, achiziţia se va face pe următorul cadru financiar multianual 2021-2027.
Pe actualul exerciţiu financiar, Primăria Craiova are depuse 24 de aplicații, prin care solicită peste 103 milioane de euro.
Ce prevede licitaţia pentru autobuzele electrice
Primăria Craiova a lansat, pe 9 iulie, licitaţia pentru achiziţionarea a 46 de autobuze electrice, 46 staţii de încărcare lentă şi 11 staţii de încărcare rapidă. Ca termen-limită de depunere a ofertelor a fost anunţată data de 14 august.
Procedura de achiziţie a fost împărţită în două loturi şi are clauză suspensivă. Primul lot presupune achiziţionarea a 16 autobuze cu sistem de propulsie electric cu lungimea de circa 18 metri, a 16 staţii de încărcare lentă şi a patru staţii de încărcare rapidă. Valoarea estimată a acestui contract este de 57.541.310 lei, fără TVA.
Al doilea lot presupune achiziţionarea a 30 de autobuze cu sistem de propulsie electric cu lungime de circa 12 metri, a 30 de staţii de încărcare lentă şi a şapte staţii de încărcare rapidă. Valoarea contractului: 77.568.706 lei, fără TVA.
Or veni mai repede autobuzele diesel?
Salvarea transportului public în comun din Craiova ar putea veni de la BERD. După ce de achiziţia a 17 tramvaie noi nu se poate vorbi mai devreme de anul 2023 (licitaţia a fost anulată din lipsă de oferte, firmele cerând un termen de livrare de cel puţin doi ani), iar pentru autobuzele electrice se aşteaptă finanţare, speranţa rămâne în autobuzele noi Diesel Euro 6.
În decembrie 2018, Primăria Craiova a semnat cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) un contract de împrumut în valoare de 15.000.000 de euro. Din aceşti bani, urma să fie achiziţionate şi circa 40 de autobuze noi Diesel, cu o lungime de 12 metri.
Licitaţia ar fi deja adjudecată, spune edilul. „La autobuzele Euro 6 care sunt pe contractul cu BERD a fost adjudecată licitaţia. Nu se poate face însă public câștigătorul, până nu va fi validat şi de către echipa BERD. În curând, o să aflăm cine este câștigătorul și o să dăm drumul la derularea contractului“, a precizat Mihail Genoiu.
Cluj-Napoca s-a umplut deja de autobuze electrice
La începutul lunii aprilie, la Cluj-Napoca au ajuns 11 autobuze electrice, achiziționate din fonduri europene. Au fost primele dintr-un lot de 30 care urma să fie achiziţionate până la sfârșitul lunii iulie. În total, 41 de autobuze electrice vor circula pe străzile din Cluj-Napoca de luna viitoare.
Preţul unui autobuz electric a fost de 2.374.725 lei + TVA, garanţia fiind de cinci ani sau 500.000 km. În prezent, Compania de Transport Public Cluj-Napoca dispune deja de 14 stații de încărcare. 11 cu încărcare lentă și trei cu încărcare rapidă.