Modernizarea transportului public din Craiova nu înseamnă numai achiziţionarea de mijloace moderne de transport în comun, ci şi o reabilitare a infrastructurii aferente. Asta spun autorităţile locale. Acest lucru reiese însă şi din cele trei proiecte cu fonduri europene care au fost aprobate, ieri, într-o şedinţă extraordinară a Consiliului Local (CL) Craiova.
Consiliul Local (CL) Craiova s-a întrunit, ieri, în şedinţă extraordinară, pentru a aproba implementarea a trei proiecte cu fonduri europene care vor duce la modernizarea transportului public din oraş. Acestea s-ar afla în etapa preliminară semnării contractului de finanţare, autorităţile locale dând asigurări că banii de la UE vor ajunge în Bănie.
Cât costă modernizarea transportului public din Craiova
Suma totală, circa 196 de milioane de lei, adică peste 41 de milioane de euro, va merge însă mai mult spre modernizarea infrastructurii aferente transportului public de călători.
„Ponderea mijloacelor de transport în aceste finanțări este stabilită prin Ghidul solicitantului. Deci, nu poți să vii să spui că de toți 41 de milioane de euro, cât am alocat, cumperi numai tramvaie şi autobuze. Este o pondere bine stabilită, cât să existe şi reabilitări de intersecții și de trasee“, a explicat primarul Craiovei, Mihail Genoiu.
„Oricum, aceste proiecte pe care le supunem votului dumneavoastră sunt aprobate, sunt trecute prin toate verificările. Ele vor intra rapid în procedură de achiziție a proiectării“, a adăugat edilul.
Proiectele au trecut de votul Consiliului Local la limită. Asta pentru că la şedinţa extraordinară de ieri au fost prezenţi doar 15 consilieri locali, din 27. La fix cât să existe cvorum.
Ce presupune modernizarea transportului public din Craiova
Ce presupune modernizarea transportului public din Craiova, potrivit celor trei proiecte de hotărâre aprobate ieri? Primul proiect se referă la modernizarea depoului de tramvaie, al doilea la o extindere a sistemului de management al traficului, iar al treilea la reabilitarea a 1.400 m de cale dublă de rulare a tramvaiului, pe strada Henry Ford.
În plus, unul dintre proiecte prevede şi achiziţionarea a 16 autobuze electrice. Restul de 30 de autobuze electrice anunţate, pentru care Primăria Craiova a demarat licitaţia (la pachet cu cele 16), ar fi pe o listă de rezervă, în aşteptarea de fonduri europene neconsumate.
Până una alta, flota de mijloace de transport în comun a Craiovei ar urma să fie completată cel mai repede cu cele 40 de autobuze Diesel Euro 6. Ele vor fi achiziţionate cu banii împrumutaţi de la BERD.
De la cele 17 tramvaie noi promise, aflate în licitaţie la Ministerul Dezvoltării Regionale, craiovenii îşi pot lua gândul în următorii doi ani. Partea de cofinanţare a primăriei la toate cele trei proiecte este de 3,7 milioane de lei, adică 787.000 de euro.
Ce modificări vor apărea în trafic după modernizarea transportului public din Craiova
Proiectul care se referă la „Modernizare depou şi modernizarea staţiilor de redresare pentru alimentarea electrică a tramvaielor“ prevede reabilitarea clădirilor din incinta depoului şi dotarea cu echipamente şi utilaje specifice activităţii de întreţinere şi reparaţii tramvaie. În plus, va fi modernizată şi calea de rulare a tramvaiului din curtea depoului. Valoarea totală a proiectului este de 61.046.070,09 lei (inclusiv TVA). Contribuţia Craiovei (cheltuielile neeligibile și cei 2% din valoarea eligibilă) va fi de 1.210.449,40 lei.
Cel de-al doilea proiect a avut ca obiect „modernizarea sistemului de transport public cu autobuzul în Craiova“. El are o valoare totală de 76.004.854,72 lei (inclusiv TVA), din care valoarea eligibilă este de 65.822.125,74 lei. Aici, contribuţia de la bugetul local al Craiovei va fi de 1.316.442,51 lei.
Concret, în cadrul acestui proiect vor fi achiziţionate cele 16 autobuze electrice anunţate, dar va fi extins sistemul de management al traficului. Cum? Prin integrarea în sistem a cinci intersecţii importante din Craiova, din care patru nesemaforizate. Este vorba de intersecţiile următoarelor străzi: Amaradia – Adolf Wadmann – George Enescu; Caracal – Gheorghe Chiţu; Fraţii Buzeşti – Alexandru Macedonski – Caracal; Alexandru Macedonski – Arieş; Alexandru Macedonski – Bujorului.
Cele cinci intersecții urmează să intre în faza de proiectare
Asta ar face ca transportul cu autobuzul să aibă un nivel de fluenţă asemănător cu cel din traficul auto, pentru că „va exista o prioritizare a autobuzelor la tranzitarea intersecţiilor“.
În proiect se pomeneşte de 98 de semafoare, de cinci automate de dirijare a circulaţiei instalate în cele cinci intersecţii şi de 30 de detectori instalaţi în vederea prioritizării în trafic a autobuzelor.
Calea de rulare a tramvaiului de pe strada Henry Ford, reabilitată
Ultimul proiect aprobat ieri se referă la transportul public cu tramvaiul. El are ca obiect reabilitarea a 1,4 km de cale dublă de rulare de pe strada Henry Ford. Valoarea totală a lui este de 58.971.744,61 lei (inclusiv TVA), din care contribuția proprie a municipiului Craiova – 1.172.368,62 lei.
Proiectul mai prevede şi reabilitarea a trei staţii de redresare şi a echipamentelor aferente pentru alimentarea electrică a tramvaielor. Şi la acest proiect este prevăzută o extindere a sistemului de management al traficului.
Vorbim aici de integrarea în sistem a nouă intersecţii. Din acestea, două sunt pe Calea Bucureşti, trei pe bulevardul Decebal şi patru pe strada Henry Ford. Toate în vederea asigurării priorităţii în trafic a tramvaielor.
Prioritizarea tramvaielor în intersecţii ar urma să se facă fără a se produce congestii în trafic. Pentru asta, tramvaiele ce vor fi achiziţionate în viitor vor fi dotate, ulterior, cu echipamente de monitorizare şi dirijare în trafic, care să permită atingerea obiectivului de prioritizare.