Tramvaiele din Craiova, vechi de peste 35 de ani şi depăşite fizic şi moral, ar putea ieşi „la pensie“ în următorii ani. Primarul Mihail Genoiu a dezvăluit, zilele trecute, că Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP) va relua licitaţia privind achiziţia celor 17 tramvaie destinate transportului în comun din Bănie, după eşecul din iunie.
Ministerul s-a trezit atunci în situaţia ca nicio firmă să nu fie interesată de contractul de 202.300.000 de lei, fonduri europene. Acesta viza livrarea a 17 tramvaie noi pentru Craiova, cu lungimea de aproximativ 25 de metri.
Ele trebuia să aibă o capacitate totală de 140 de călători transportați în picioare şi de minimum 50 de persoane pe scaune fixe, nerabatabile. Plus să fie livrate în maxim doi ani.
Rezultatul a fost însă „zero“, cu toate că termenul de depunere a ofertelor s-a prelungit de două ori. Acum, MDRAP ar fi schimbat tactica.
Tramvaiele pentru Craiova şi explicaţiile primarului Genoiu
Potrivit primarului Craiovei, Mihail Genoiu, procedura nu doar că va fi reluată, ci în derularea ei se va ţine cont de toate pretenţiile firmelor care construiesc tramvaie. Mai exact, toate doleanţele constructorilor vor fi integrate mai întâi în caietul de sarcini şi apoi va demara licitaţia.
De ce au fost neinteresante pentru furnizori tramvaiele pentru Craiova?
După cum se ştie, Ministerul Dezvoltării Regionale a scos la licitaţie contractul pentru cele 17 tramvaie noi destinate municipiului Craiova în ianuarie 2019. După şase luni, procedura a fost anulată în mod automat, din lipsă de oferte. De ce s-a ajuns în această situaţie?
Cererea uriaşă de tramvaie din Europa ar fi fost de vină, era explicaţia de atunci a autorităţilor.
O situaţie care ar putea fi depăşită, de data asta, după noua tactică aleasă de MDRAP, crede edilul.
Nu neapărat termenul de livrare ar fi fost problema
Primarul Craiovei a ajuns acum la concluzia că nu neapărat termenul de livrare ar fi fost problema, ci poate şi lungimea tramvaielor solicitată de Craiova.
„Nu știu dacă acesta a fost motivul pentru care nu s-a prezentat nimeni la licitaţie. Eu am presupus că ar fi vorba de termenul de livrare, pentru că este suprasolicitare pe piața tramvaielor. Este însă posibil ca din această evaluare care se face acum să reiasă că nu termenul de livrare a fost problema, ci lungimea tramvaielor solicitate de noi“, a precizat edilul.
Alte oraşe au avut mai mult noroc
Spusele primarului Craiovei ar putea avea un sâmbure de adevăr. Asta din moment ce alte oraşe par mai norocoase la achiziţia de tramvaie. Şi aici tot Ministerul Dezvoltării Regionale s-a ocupat de licitaţii, însă ofertele nu au întârziat să apară.
E drept, după ce s-a prelungit de câteva ori termenul de depunere a lor. Iată şi câteva exemple elocvente în acest sens.
În mai 2019, MDRAP lansa în sistemul electronic procedura de achiziţie publică a nouă tramvaie unidirecționale cu lungimea de circa 18 metri, destinate transportului de călători din municipiul Botoşani.
Valoarea estimată a contractului era de 72 de milioane de lei. Ofertele s-au primit până la data de 27 iulie. În cursă au intrat două firme: Astra Vagoane Călători SA şi Durmazlar Makine din Turcia.
Firma din România se laudă pe site-ul său cu cel mai nou produs: tramvaiul Imperio. Primul cu podea 100% joasă produs în ţara noastră şi „destinat să înlocuiască vehiculele actuale uzate fizic şi moral din depourile din România“.
Tramvaiul este produs în cooperare cu firma Siemens. În plus are operare uni sau bidirecţională şi un interior spaţios în culori deschise, modificabil conform cerinţelor clientului, după cum susţin cei de la Astra Vagoane.
Firma Durmazlar Makine din Turcia, prezenţă activă la licitaţiile pentru tramvaie
O altă licitaţie unde a apărut un ofertant este cea pentru cele 16 tramvaie cu lungimea de circa 30 metri destinate transportului public din Iaşi. Contractul are o valoare totală estimată de 184 de milioane de lei.
Aici, în joc a intrat doar firma poloneză Pojazdy Szynowe Pesa. Oferta acesteia se află în etapa de evaluare tehnică.
Şi pentru cele 13 tramvaie bidirecționale cu lungimea de circa 18 metri destinate transportului public din Reşiţa există ofertanţi. Contractul are o valoare de 118.966.386 de lei, ofertele s-au primit până la 22 iulie şi se află în evaluare. Aici a intrat în cursă doar firma Durmazlar Makine din Turcia.
În fine, aceeaşi firmă din Turcia se luptă cu Electroputere VFU Paşcani pentru alte 40 de tramvaie de 18 metri. Contractele sunt pentru Brăila (10 tramvaie), Galaţi (10) şi Ploieşti (20) şi au o valoare totală estimată de 320 de milioane de lei.