Modernizarea străzii Carpenului din Craiova, un proiect care costă peste 3,6 milioane de euro, ar putea dura mai mult decât a fost stipulat în contract. Când s-a dat ordinul de începere a lucrărilor (decembrie 2018) s-a anunţat că drumul sau mai bine spus bulevardul Carpenului va fi gata pe 13 octombrie 2019. Ulterior, ţinându-se cont de perioada de sistare a lucrărilor pe timp de iarnă, termenul de finalizare a fost stabilit la 29 noiembrie 2019.
Modernizarea străzii Carpenului, în sensul transformării drumului dintr-unul de pământ într-unul asfaltat şi cu două benzi pe sens, întâmpină probleme.
Lucrarea a fost prinsă în acordul-cadru de modernizare a 87 de străzi din Bănie, atribuit în iulie 2018 societăţilor Erpia SA și Construcții Erbașu SA, pentru suma totală cu TVA de 75.316.196 de lei.
Pe strada Carpenului, unde se derulează cea mai mare investiţie din acest acord, lucrează Erpia SA. Firma din Craiova a început lucrul pe 21 decembrie 2018 şi are acum ca termen de finalizare data de 29 noiembrie 2019. Asta pentru că s-a ţinut cont de perioada de sistare a lucrărilor pe timp de iarnă.
Termenul ar putea fi însă prelungit, având în vedere complexitatea lucrărilor. Proiectul prevede nu doar asfaltarea drumului, ci şi casetarea canalului de pe mijloc pe o lungime de 1.691 metri. Plus introducerea unei conducte de 1.820 m, care să preia apa pluvială şi menajeră. Lucrările mai prevăd montarea de cămine, de gaigăre (120) şi de ţevi pentru canalizare. Valoarea totală cu TVA a investiţiei – proiectare + execuţie – se ridică la 16.971.010 lei. Jumătate din această sumă ar reprezenta partea de canalizare.
Strada va deveni, în final, un bulevard cu două benzi pe sens şi un scuar cu spaţiu verde pe mijloc. Plus un gard metalic de protecţie între sensuri.
Numai că până să se ajungă aici ar dura mai mult decât a anunţat iniţial primăria şi a specificat în contract.
Modernizarea străzii Carpenului. Primarul spune una…
Primarul Craiovei, Mihail Genoiu, spunea recent că lucrările pe strada Carpenului sunt în grafic şi că va urma în curând turnarea stratului de asfalt.
Edilul mergea chiar mai departe cu acest proiect. Genoiu pomeneşte de studii privind continuarea casetării canalului Carpen şi aducerea bulevardului până în Calea Bucureşti.
Constructorul alta…
Pe strada Carpenului se lucrează, e adevărat, de zor. Constructorul susţine însă că întâmpină tot felul de probleme, care ar putea duce la prelungirea termenului din contract.
Acesta a mai adăugat că marea problemă a lucrărilor de modernizare a străzii Carpenului va fi cea a accesului la proprietăţi.
„Stânga, dreapta, eu nu pot urmări geometria terenului. Nu putem încurca nici oamenii, să nu mai poată intra în curte. O să lucrăm pe o parte a drumului, ca să nu-i blocăm, apoi pe cealaltă parte. La un moment dat o să se circule doar pe mijloc, pe unde era canalul. O să vedem cum facem, dar vor fi destule probleme“, a afirmat administratorul SC Erpia SA.
Modernizarea străzii Carpenului nu se va face integral
Chestionat în legătură cu problemele ridicate de firma Erpia, primarul Mihail Genoiu a precizat că nu s-a specificat nicăieri în contract că primăria trebuia să ofere pământul pentru acoperirea canalului Carpen.
„E treaba constructorului să se descurce cu pământul“, a spus edilul. Şi la problema cu accesul la proprietăţi, Genoiu a avut un răspuns similar. „Se va ocupa constructorul şi de asta, însă va trebui să discute cu fiecare proprietar în parte. Terenul e dificil, e adevărat, dar va trebui să găsească soluţii pentru fiecare proprietate în parte“.
Pe strada Carpenului s-a introdus deja conducta care să preia apa pluvială şi menajeră, dar e nevoie şi de racorduri. Problema este că nu toată strada are canalizare menajeră, ci doar partea cu numere impare. În zona numerelor factoriale pare, lucrările de introducere a reţelei de canalizare menajeră ar demara de anul viitor.
Ce se va întâmpla, atunci, cu strada Carpenului? Va fi spartă după modernizarea de 3,6 milioane de euro?
Reprezentanţii Companiei de Apă „Oltenia“, cea care va derula această investiţie, spun că nu.
Primăria, generoasă cu Tel Drum când s-a pus problema de pământ
Când s-a casetat canalul de pe strada Râului, la pachet cu modernizarea drumului, Primăria Craiova s-a dovedit generoasă când s-a pus problema pământului de umplutură.
În aprilie 2016, Regia de Administrare a Domeniului Public din subordinea primăriei săpa nelegal, aproape de podul suspendat din Parcul „Nicolae Romanescu“, chiar lângă pădure, un crater lung de peste o sută de metri și adânc de circa patru metri.
De aici, firma Tel Drum a cărat pământ cu camioanele pentru a acoperi canalul. Ba, mai mult, a primit şi ajutor de la RAADPFL. Regia a dus cu mijloace proprii pământul din parc pe strada Râului.
Potrivit contractului semnat atunci cu Tel Drum, Regia trebuia să însămânțeze, să grebleze și să ude terenul de pe mijlocul străzii Râului, unde urma să existe spaţiu verde. Contractul nu prevedea însă nimic legat de transportul de pământ până pe Râului.
În plus, Tel Drum nu a plătit niciun ban pentru pământul primit cadou de la RAADPFL. Şi nu doar din Parcul „Romanescu“, ci şi din cimitirele administrate de Regie.