Autobuzele electrice „omoară“ bugetul local. Cele 16 autobuze electrice care urma să fie achiziţionate printr-un proiect cu fonduri europene vor ajunge la Craiova doar dacă primăria va scotoci serios prin vistierie pentru a scoate zece milioane de euro.
Asta pentru că proiectul ar fi depăşit finanţarea europeană maximă care se putea acorda Craiovei, după cum a explicat, ieri, primarul Mihail Genoiu.
„Proiectul cu cele 16 autobuze electrice şi cel cu 30 de autobuze electrice a ieşit în afara procentului de finanţare de sută la sută. Ni s-a spus să depunem proiecte până la concurenţa sumei de 100-150 de milioane de euro. Noi am depus proiecte care ajung la 170% din această finanţare. Deci am închis finanţarea, dar noi mai avem două proiecte. Proiectul care prevede cele 16 autobuze electrice şi reabilitarea căii lor de rulare a prins o finanţare cu 25%. Restul de 75% trebuie să-l punem noi şi trebuie să ne angajăm că suntem de acord cu acest lucru“, a spus edilul Craiovei.
Autobuzele electrice trebuie plătite din bugetul local. Suma totală: 49.675.394,98 lei
În şedinţa ordinară de astăzi a Consiliului Local va fi supusă, astfel, la vot noua contribuţie pe care trebuie să o aibă municipiul la „Proiectul integrat de modernizare a sistemului de transport public cu autobuzul în Craiova“.
Acesta prevede, pe lângă achiziţia a 16 autobuze electrice, şi extinderea sistemului de management al traficului prin integrarea de noi intersecţii semaforizate şi reorganizarea circulaţiei în zona centrală.
De la bugetul local trebuie acoperite toate cheltuielile neeligibile ale proiectului, dar și contribuția din valoarea eligibilă a lui, în cuantum total de 49.675.394,98 lei (10,5 milioane de euro). Termenul de implementare propus al proiectului este trimestrul III al anului 2022.
Cum arată licitaţia pentru autobuzele electrice
Primăria Craiova a lansat, pe 9 iulie, licitaţia pentru achiziţionarea a 46 de autobuze electrice, 46 staţii de încărcare lentă şi 11 staţii de încărcare rapidă. Procedura de achiziţie a fost împărţită în două loturi şi are clauză suspensivă (achiziţia se va face doar atunci când va exista finanţarea).
Primul lot presupune achiziţionarea a 16 autobuze cu sistem de propulsie electric cu lungimea de circa 18 metri, a 16 staţii de încărcare lentă şi a patru staţii de încărcare rapidă. Valoarea estimată a acestui contract este de 57.541.310 lei, fără TVA.
Al doilea lot presupune achiziţionarea a 30 de autobuze cu sistem de propulsie electric cu lungime de circa 12 metri, a 30 de staţii de încărcare lentă şi a şapte staţii de încărcare rapidă. Valoarea contractului: 77.568.706 lei, fără TVA.
Acest al doilea lot era prins într-un alt proiect european, complementar, cu o valoare totală de 92.478.840,14 lei, cu termen de implementare trimestrul IV al anului 2022.
De la bun început, primarul Mihail Genoiu anunţase că proiectul cu cele 30 de autobuze va fi inclus pe o listă de rezervă. Nu a pomenit însă nimic despre faptul că şi pentru celălalt proiect – cu cele 16 autobuze electrice -, grosul fondurilor ar veni de la bugetul local.
Cum a scăpat primăria să mai achite alte 92 de milioane de lei
Ieri, edilul a povestit şi cum a scăpat primăria să mai achite cele 92 de milioane de lei aferente proiectului cu cele 30 de autobuze electrice.
Edilul a mai adăugat că speră să mai scadă contribuţia Craiovei „pe măsură ce se vor găsi fonduri de la respingerea altor proiecte, de la economiile făcute după licitaţii, de la corecţiile făcute de Curtea de Conturi“.
Una peste alta, primarul a prezentat, ieri, cum vor arăta autobuzele Diesel Euro 6 care au fost achiziţionate de la BMC, cu banii împrumutaţi de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD). Primele 25 de autobuze, din totalul de 40, ar urma să ajungă în Craiova pe 13 decembrie 2019.