-1.1 C
Craiova
luni, 23 decembrie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriFinanteCum scapi de dobânzile şi penalităţile către ANAF

Cum scapi de dobânzile şi penalităţile către ANAF

Persoanele fizice şi juridice care au datorii de peste un milion de lei şi sub un milion de lei au posibilitatea să le fie şterse accesoriile calculate de-a lungul timpului, dacă îşi plătesc debitele principale. S-a publicat procedura care arată cum se pot şterge dobânzile şi penalităţile.

Amnistia fiscală intră în linie dreaptă. Au apărut normele de aplicare a unei părţi din OG 6/2019. Ordonanţa se referă la anularea accesoriilor calculate pentru datornicii care au sub un milion de lei de dat la stat.

Ordonanţa mai prevede şi anularea a până la 50% din datorii pentru entităţile care datorează peste un milion de lei la Fisc. Ministerul Finanţelor a clarificat cum se aplică o parte din ordonanţă, respectiv cea referitoare la ştergerea accesoriilor.


Prin Ordinul ministrului Finanţelor nr. 3126/2019 publicat recent s-a stabilit procedura prin care sunt amânate sau anulate accesoriile datprnicilor. Prin accesorii se înţeleg dobânzile şi penalităţile calculate de Fisc la datoriile pe care firmele le au către bugetul consolidat.


Se amână sau se anulează accesoriile pentru datorii cum ar fi: taxe, impozite, contribuţii sociale, drepturi vamale sau alte datorii către stat. Însă amnistia fiscală nu se poate anula oricui are datorii. În cazul în care datornicii cer anularea dobânzilor şi penalităţilor, ei trebuie să plătească restanţele principale (impozitele datorate).


Anularea accesoriilor se aplică li firmelor aflate în insolvenţă. Acestei categorii de de debitori aflaţi în insolvenţă nu li se aplică partea a doua a OG 6/2019, respectiv cea legată de anularea a până la 50% din debitul principal.

Cum ceri Fiscului să îţi amâne dobânzile şi penalităţile?

Debitorii care se încadrează în condiţiile OG 6/2019 trebuie să depună o notificare la organul fiscal de care aparţin. Ei trebuie să ceară la organul ANAF amânarea plăţii accesoriilor sau anularea lor. Potrivit normelor, la art. 3 este detaliată procedura de amânare la plată.

Debitorul poate să depună notificarea la ghişeul Fiscului. Poate să o trimită prin Poştă, cu confirmare de primire. De asemenea, poate depune notificarea de la distanţă, prin intermediul Spaţiului Privat Virtual (SPV). Pentru această ultimă metodă de depunere, debitorul trebuie să aibă acces la internet, o adresă de e-mail validă şi să se înscrie în SPV. Notificarea trebuie să conţină datele de identificare ale debitorului, sediul social/fiscal, reprezentantul legal al firmei etc.


În termen de 5 zile lucrătoare de la primirea notificării, organul fiscal este obligat să emită decizia referitoare la obligaţiile de plată accesorii şi certificatul de atestare fiscală.
În cazul în care debitorul are titluri executorii, Fiscul informează autorităţile care au emis titlurile executorii şi le transmite un exemplar al certificatului de atestare fiscală.


ANAF emite decizia de amânare la plată a accesoriilor. De la data emiterii acestui document, fiscul este obligat să suspende sau să nu înceapă procedura de executare silită a datornicului.

Cum ceri anularea dobânzilor şi penalităţilor

Dobânzile şi penalităţile pot fi anulate. În cazul în care datornicii vor anularea accesoriilor, ei trebuie să depună o cerere de anulare la organul ANAF. Cererea de anulare conţine aproape aceleaşi elemente ca şi cea de amânare la plată. Diferă motivul principal al cererii.


În cazul în care datornicii nu depun cererea de anulare a accesoriilor până la data de 19 decembrie 2019, atunci ei pierd dreptul de a beneficia de mica amnistie fiscală.


Dar normele aduc clarificări în ceea ce priveşte plata debitelor. Cei care vor să beneficieze de ştergerea dobânzilor şi penalităţilor trebuie să îşi plătească integral datoria către Fisc. mai mult, la data depunerii cererii de anulare, datoriile trebuie să fi fost deja achitate.
Şi în acest caz, organul Fiscal are obligaţia să analizeze cererea şi să dea răspuns în maximum cinci zile de la data primirii cererii.


Ordinul 3126/2019 nu prevede ce se întâmplă în cazul în care Fiscul nu respectă termenul de cinci zile.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS