2.9 C
Craiova
sâmbătă, 23 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalAnchetă la Ambulanţă, după moartea unui craiovean

Anchetă la Ambulanţă, după moartea unui craiovean

Moartea unui craiovean a dat în vileag faptul că la Serviciul de Ambulanţă Județean (SAJ) Dolj, dar şi la Dispeceratul Integrat ISU-SAJ sunt mari deficienţe în „activitatea de îndeplinire a atribuţiilor“.

După un apel la 112, Ambulanţa a venit după 45 de minute, operatorul care a răspuns la apelul de urgenţă a avut „o comunicare defectuoasă“, asistentul medical şi operatorul registrator de urgenţă au încălcat toate regulile, iar şoferul de pe ambulanţă duhnea a alcool.

Aceste abateri au atras o anchetă făcută de Direcţia Generală Management Situaţii de Urgenţă, prin Serviciul Control Intern din cadrul MAI, care a şi dispus „aplicarea unor sancţiuni contravenţionale, cercetarea internă a situaţiei în referinţă și implementarea unor măsuri specifice în vederea remedierii deficienţelor constatate“. Aceste măsuri sunt destul de blânde, spune familia celui decedat, dacă punem în balanță faptul că un om a murit.

Ambulanţa a ajuns după 45 de minute

Sediu SAJ Dolj
Sediu SAJ Dolj

Întâmplarea tragică pentru o familie din Craiova s-a petrecut în vara aceasta, mai precis în 21 iulie. Unui bărbat, în vârstă de 69 de ani, i s-a făcut rău. Familia a apelat serviciul 112, Ambulanţa a ajuns după mai mult de 45 de minute, iar personalul a mai putut face nimic decât să constate decesul.


Tatăl meu, în vârstă de 69 de ani, a decedat din vina celor de la Ambulanţă. Am solicitat sprijin prin 112, la ora 19.42, dar ambulanţa a ajuns la 20.28. În momentul în care a ajuns, tatăl meu decedase. Echipajul nici măcar nu a făcut o secundă manevre de resuscitare.

Sora mea făcuse un atac de panică şi asistenta a trebuit să îi ofere ajutorul. Conform spuselor asistentei, aşa ar prevede procedura. Asistenta a afirmat că se ocupă doar de persoanele vii. Cel de-al doilea membru al ambulanţei, şoferul, nu putea să facă absolut nimic. Mirosea puternic a băutură şi abia se mişca“

, povesteşte Claudiu Colcea, fiul craioveanului decedat.

Al doilea echipaj a venit după 20 de minute

Craioveanul, când a văzut că tatăl săi a decedat, iar sora sa se sințea rău a insistat şi a apelat din nou serviciul 112, ca să trimită alt echipaj de la Ambulanţă.

Operatorii de la 112 nu au vrut să trimită alt echipaj. În cele din urmă, bărbatului nu i s-a mai răspuns la telefon. După 20 de minute, a ajuns însă un echipaj de poliţie.

După 20 de minute a ajuns un echipaj de poliţie. Urlau la mine că îmi dau amendă. Au constatat că eu aveam dreptate, că erau într-adevăr două cazuri. Au chemat alt echipaj de la Ambulanţă, care a ajuns după alte 20 de minute.

Cert este că s-au făcut greşeli de procedură. Echipajele de la Ambulanţă au încurcat victimele, implicit documentele. Medicul coordonator al acestora nu era la serviciu și a luat legătura cu echipajul de pe Ambulanță telefonic. Discuţia a avut-o cu cel de al doilea echipaj, care a stat când în apartamentul părinţilor, unde tatăl meu decedase, cand în faţa blocului

, mai spune Claudiu Colcea.

Medicul care nu era…

Acesta susţine că a aflat chiar în noaptea decesului tatălui său că medicul coordonator de la Ambulanţă, deși era de serviciu în acea seară, nu era prezent.


Despre absența medicului coordonator de la serviciu, în seara zilei de 21.07.2019, am aflat în jurul orelor 23.30 – 00.00. M-am deplasat la sediul Ambulanţei Craiova, din strada Tabaci, pentru un document care trebuia emis de către prima ambulanţă. Documentul respectiv l-am primit în ziua următoare, la ora 10.00, deoarece aşa lăsase indicaţii respectivul medic

, îşi încheie Claudiu Colcea povestea despre tragicul eveniment din viaţa familiei sale.

Imperfecţiuni ale sistemului

Întreaga întâmplare a fost sesizată şi organelor de la nivelul MAI, în măsură să ia decizii cu privire la aceste inadvertenţe în activitatea serviciului 112, dar şi a Dispeceratului Integrat ISU-SAJ Dolj. Concluziile au arătat că sistemul are o serie de imperfecţiuni care au dus la un deznodământ sumbru. Iată ce s-a constatat în urma verificărilor:

În activitatea de îndeplinire a atribuţiilor de preluare a solicitărilor prin SNUAU 112, operatorul registrator de urgenţă nu a adresat întrebări-ţintă apelantului, în vederea obţinerii unui diagnostic prezumtiv clar şi identificării strării pacientului, care ar fi reprezentat o urgenţă cu risc vital. Nu a oferit apelantului recomandări de prim ajutor adecvate stării pacientului, până la sosirea unui echipaj medical de urgenţă, astfel că procesul de comunicare a fost sumar.


În cadrul apelului preluat în Dispeceratul Integrat ISU-SAJ Dolj, în data de 21.07.2019, la ora 20.31, au fost identificate vulnerabilităţi de natură etică, respectiv comunicarea defectuoasă în relaţia cu apelantul (exemplu: ton ridicat, replici în contradictoriu).


În data de 21.07.2019, urmare a apelului efectuat la ora 19.42, medicul coordonator din cadrul Dispeceratului Integrat ISU-SAJ al judeţului Dolj a alertat la ora 20.14 echipajul medical de urgenţă, având în vedere că, la ora apelului, la nivelul SAJ Dolj nu era disponibil niciun echipaj medical, numărul solicitărilor depăşind numărul echipajelor disponibile.

Ambulanţa
Ambulanţa

Şoferii de pe ambulanţe, testaţi antialcool


S-au mai constatat şi alte nereguli:

Conform fişei de urgenţă prespitalicească-asistent, întocmită în cazul pacientului, echipajul medical de urgenţă a sosit la locul intervenţiei într-un timp de 47 de minute de la primul apel de urgenţă, depăşindu-se astfel timpul maxim de sosire la locul intervenţei, în conformitate cu prevederile legale incidente.
Asistentul medical, în calitate de şef echipaj medical de urgenţă, nu au respectat prevederile legale în ceea ce priveşte: îndeplinirea obligaţiei de a transmite datele medicale şi informaţiile minime referitoare la starea pacientului; completarea corectă în Fişa de urgenţă prespitalicească a informaţiilor relevante privind starea pacientului de la momentul preluării până la finalul intervenţiei, inclusiv cu privire la predarea pacientului unui echipaj de poliţie/membrilor familiei.


În ceea ce priveşte aspectele sesizate, potrivit cărora şoferul primei ambulanţe mirosea şi a băutură, iar echipajul de poliţie a refuzat să-i facă testul antialcool, Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă (DSU) a recomandat conducerii SAJ Dolj să testeze personalul operativ, în special conducătorii de pe ambulanţă, iar organelor de poliţie să realizeze activităţi specifice în acest sens.

Măsuri şi recomandări

În baza concluziilor rezultate, având în vedere prevederile legale aplicabile în domeniul asistenţei medicale de urgenţă, conducerea DSU a dispus aplicarea unor sancţiuni contravenţionale, cercetarea internă a situaţiei şi implementarea unor măsuri.


Personalul împuternicit DSU a aplicat a sancţiuni contravenţionale personalului din cadrul SAJ Dolj (asistent medical şi operator registrator de urgenţă), implicat în acordarea asistenţei medicale de urgenţă, în cazul pacienţilor, în data de 21.07.2019.


Acelaşi departament a recomandat reinstruirea operatorilor registratori de urgenţă, a personalului coordonator (care îşi desfăşoară activitatea în Dispeceratul Integrat ISU-SAJ al judeţului Dolj) şi a personalului operativ (care activează în cadrul echipajelor de intervenţie de urgenţă prespitalicească din cadrul SAJ Dolj).


Aceştia trebuie să înveţe să adreseze întrebări-ţintă apelantului privind starea pacientului, să ofere indicaţiilor privind acordarea primului ajutor de bază. Totodată trebuie să respecte principiile de dispecerizare, prioritizare şi de coordonare a resurselor de intervenţie de urgenţă prespitalicească. Să se ia în considerare interesul pacientului, resursele disponibile şi criteriile de alertare.

De asemenea, să completeze în fişele de urgenţă toate datele cu caracter medico-legal, inclusiv cu datele privind echipajul de poliţie care a preluat pacientul decedat şi efectuarea constatărilor de deces, cu echipaje de consultaţii de urgenţă la domiciliu cu medic.

SAJ merge mai departe

Ancheta MAI nu prea a făcut ravagii la SAJ Dolj.

Medic Traian Măgală, purtător de cuvânt SAJ Dolj/sursa foto: cancan.ro

A fost o anchetă de la MAI- DSU. S-au luat înregistrările, s-au luat foile de parcurs, toate datele. Eu am fost în acea seară de serviciu. Am înţeles că au venit anumite sancţiuni trasate de la DSU.

Altele urmează să fie discutate şi stabilite printr-un Consiliu ce va avea loc la nivelul SAJ. Legat de testul antialcool a ambulanţierilor ţine de directorul tehnic care se ocupă cu parcul auto, dar am înţeles că nu prea ar fi un cadru legal.
În legătură cu acuzaţiile că eu nu am fost la serviciu.

Noi, medicii coordonatori nu ne mai desfăşurăm activitatea la sediul SAJ. Noi când suntem la serviciu ne aflăm la sediul ISU pe strada C.D. Fortunescu, la Dispeceratul Integrat. Când intru în sistemul 112 şi când ies din sistem mă loghez şi deloghez cu o parolă, ceea ce poate fi verificat.

Dispeceratul Integrat înseamnă, medicul coordonator , doi asistenţi SAJ, un operator SMURT şi un dispecer de la ISU. Poliţiştii şi jandarmii sunt în altă locaţie, pe strada Păltinişi şi putem comunica cu ei prin consolă. În acel caz am stabilit cod galben pe baza a ceea ce ne-au spus aparţinătorii. Din câte ştiu a fost o colică abdominală.

În concluzie, dacă au fost stabilite nişte măsuri luate de o comisie de la DSU , aceştia nu se joacă. Aceste măsuri se pun în aplicare. În ceea ce priveşte stabilirea codului galben, noi stabilim aceste coduri de urgenţă pe baza a ceea ce ne spun aparţinătorii.

Aici, din câte ştiu am avut o colică abdominală”, a declarat medic Traian Măgală, purtător de cuvânt SAJ Dolj.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS