Anotimpul rece și temperaturile scăzute solicită foarte mult mașinile, ceea ce face ca modul în care sunt exploatate în primele minute de la pornire să fie extrem de importante pentru fiabilitatea pe care o arată în timp. Contrar ideilor preconcepute, încălzirea mașinii în diminețile reci nu se face cu motorul ținut la ralanti pentru mai multe minute.
Toate mașinile încep să se resimtă atunci când este ger
În primul rând, frigul extrem va mări, indirect, uzura motorului. Unele piese din motor, când sunt foarte reci, se contractă, iar uleiul de ungere a pieselor interne, devine ceva mai rigid, pierzându-şi din vâscozitate. Un joc mai mare între piesele care nu beneficiază imediat de ungere a uleiului, se uzează prematur. Toți producătorii și specialiștii auto spun că pornirile la rece pe timp de ger sunt cele care provoacă uzuri în motor. Și singură metodă prin care putem evita asta este să avem fie un garaj încălzit în care să ținem mașină peste noapte, fie un sistem de încălzire auxiliar, cum ar fi un Webasto, care să încălzească motorul fără că acesta să funcționeze.
Pentru că majoritatea şoferilor din România nu beneficiază de aceste avantaje, singurul sfat bun este să lase masina la ralanti puţin mai mult să se încalzească, decat de obicei. În general, nu este recomandat să încalzeşti motorul pe loc, dar atunci când este foarte frig, trebuie să micşoram stresul asupra pieselor interne şi să permitem câteva minute uleiului să-şi recâştige vâscozitatea pentru a lubrifia piesele.
O altă recomandare de care conducătorii auto trebuie să ţină cont este să permită calculatorului maşinii să facă toate verificările înainte de a porni motorul. Asta înseamnă să pună contactul şi să aştepte stingerea tuturor martorilor de bord. Făcând acest lucru, vor permite şi pompei de carburant să pună în mişcare benzină sau motorină către motor pentru că altfel pot avea surpriza neplăcută ca maşina să nu pornească din prima
De ce „mor“ mai repede unii acumulatori auto
Testul cel mai important în sezonul rece vine pentru acumulatorul autovehiculului. Dacă este în stare bună, va avea suficient curent la pornire pentru a învârti vibrochenul. În schimb, dacă are un amperaj scăzut, veţi fi nevoiţi să apelaţi la un alt şofer să vă ajute să porniţi maşina şi cel mai probabil va trebui să cumpăraţi o altă baterie.
Cei mai mulţi acumulatori auto ”mor” în timpul iernii pentru că acidul sau lichidul de electroliză din interior nu mai are aceeaşi eficienţă, în special când temperaturile scad sub zero grade. De reţinut de către şoferi este că atunci când folosesc maşina doar pe distanţe scurte şi la viteze reduse, încărcarea bateriei nu se face corespunzător şi va avea o durată de viaţă mai scurtă.
Bujia incandescentă, durerea de cap la maşinile cu motoare diesel
La maşinile cu motoare diesel pornirea este şi mai problematică pe perioada iernii. Un motor pe benzină funcţionează pe bază de aprindere şi scânteie produsă de bujii, iar acest lucru se întâmplă indiferent de temperatura de afară. În schimb, un motor diesel funcţionează pe bază de compresie. Asta înseamnă că un amestec de aer şi motorină este comprimat în camera de ardere atât de mult încât se aprinde automat. Problemele apar când este frig pentru că se va face mai greu compresia, în condiţiile în care aerul are o contracţie mai mare
Prin urmare, dacă camera de ardere nu este suficient de încălzită, nu se va realiza o compresie eficientă, iar acest lucru îl face bujia incandescentă. Dacă maşina este mai veche, bujia incandescentă nu va mai încălzi bine camera de ardere. Tocmai de aceea, în timpul sezonului rece, martorul de bord ce vizează bujia incandescentă va sta aprins cât va fi nevoie pentru a încălzi camera de ardere.