Peste 22% dintre companiile din România au fost vizate de inspecții fiscale în 2018, procent de aproape trei ori mai mare decât în 2017 sau 2016, dar sub media din Europa Centrală și de Est de 32%, potrivit unui sondaj realizat de rețeaua PwC Tax Controversy & Dispute Resolution.
România se situează astfel pe locul 7 în regiune, primele locuri fiind ocupate de Bosnia și Herțegovina (63%), Bulgaria (48%), Polonia (48%) și Cehia (35%). Atât în România, cât și în celelalte state din Europa Centrală și de Est, cele mai multe inspecții fiscale au vizat impozitul pe profit și taxa pe valoare adăugată, potrivit startupcafe. În România, inspecțiile au verificat în 45% dintre cazuri aspecte privind impozitul pe profit, peste media regională de 34%, iar 36% au avut în vedere taxa pe valoarea adăugată, comparativ cu 27% la nivel de ECE.
40% dintre inspecțiile fiscale din România s-au finalizat în cel mult 3 luni
Sondajul arată că 40% dintre inspecțiile fiscale din România s-au finalizat în cel mult 3 luni, față de 47% în regiune. Printre statele care au raportat o durată comparabilă se numără Bosnia și Herțegovina, Letonia și Lituania.
În cazul TVA, cele mai frecvente spețe se referă la deduceri
Referitor la valoarea obligațiilor de plată suplimentare stabilite de către echipele de control fiscal, în cele mai multe situații sumele au fost de până la 100.000 euro, respectiv 43% dintre respondenții din România și 51% în Europa Centrală și de Est. La cealaltă extremă, sondajul a reliefat că 18% dintre inspectii au condus la impuneri între 1 și 5 milioane euro în România, prin comparație cu media europeană de 5% .
Peste jumătate dintre respondenții din România (55%) nu au contestat deciziile emise în urma inspecțiilor fiscale, la nivelul Europei Centrale și de Est procentul fiind de 62%.
Motivele pentru care companiile respondente au ales să nu conteste sunt fie faptul că au acceptat concluziile controlului, fie numărul mic de aspecte identificate în timpul controlului, fie, într-o proporție mai mică, lipsa de încredere în sistemul de soluționare a contestațiilor.
În cazul contestării deciziilor, 37% au fost respinse în România și 42% la nivelul ECE, în timp ce 28% din companiile din România au obținut o soluție favorabilă sau parțial favorabilă, în comparație cu 38% media regional.