Podul de la Malu Mare, aflat la kilometrul 11 al drumului Craiova – Bechet, reprezintă de departe marele eşec al reabilitării DN 55.
Acest drum a intrat în lucru în iulie 2015, în baza unui contract de aproape 80 de milioane de lei semnat în noiembrie 2013 de Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Craiova cu firma italiană SECOL (Societa Edile Costruzioni e Lavori SA), ca lider de asociere.
Obiectivul contractului, denumit „Consolidare şi amenajare scurgere ape DN 55 km 4+400 – km 71+100“, era nu doar de a asfalta drumul, ci şi de a consolida podul de la Malu Mare şi a reabilita alte poduri şi podeţe de pe traseul Craiova – Bechet.
Tocmai la podul de la kilometrul 11 s-a împotmolit constructorul, iar o lucrare care trebuia să fie gata pe 30 septembrie 2017, conform contractului iniţial, a fost tergiversată în fiecare an.
Podul de la Malu Mare a ajuns într-o stare avansată de degradare, iar faptul că din august 2016 pe aici s-a circulat cu restricţii (alternativ, pe o singură bandă) a afectat, zilnic, mii de şoferi.
Plus circa 44.000 de doljeni care sunt legaţi de DN 55 Craiova-Bechet, locuitori ai comunelor Malu Mare, Teasc, Bratovoiești, Rojişte, Dobrești şi Sadova, ai oraşelor Bechet şi Dăbuleni, dar şi ai altor localităţi, cum ar fi Mârşani, Daneţi sau Ostroveni.
În ultimii doi ani, italienii de la SECOL au mai lucrat la reabilitarea DN 55, dar podul de la Malu Mare a fost lăsat de izbelişte.
Acum, constructorul şi-a întors faţa către pod, dar nu pentru a se apuca de lucru, ci pentru a impune restricţii de tonaj.
Constructorul şi proiectantul au cerut, DRDP nu s-a putut opune
Revenit la conducerea Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Craiova, Bogdan Bratu a precizat, pentru GdS, că pe podul de la Malu Mare va exista până la primăvară o restricţie de 20 de tone, impusă de constructor şi proiectant.
Acesta a mai menţionat că există rute alternative pentru autovehiculele cu masa mai mare de 20 t, care nu mai au voie să treacă pe podul de la kilometrul 11 al DN 55.
„Sunt rute alternative de câţiva kilometri, nu sunt abateri mari de la drum. Eu zic că am împăcat pe toată lumea“, a afirmat Bratu.
Podul de la Malu Mare, un chin pentru şoferi şi în 2020
Calvarul podului de la Malu Mare se va prelungi, aşadar, şi în 2020, iar cozile de maşini care se formează frecvent, în aşteptarea culorii verde a semaforului improvizat, vor face în continuare parte din peisajul de coşmar al acestui drum.
Cât priveşte podul, prin septembrie 2017 și-au făcut apariția câţiva muncitori, de la o firmă subcontractată de SECOL, care au lucrat la partea de consolidare. Sub podul de la Malu Mare s-a introdus ceva armătură, s-a turnat beton şi cam atât.
Podul a rămas în acelaşi stadiu, iar restricţiile au continuat şi în 2018, an în care, din lipsa fondurilor, lucrările au stagnat. Nici în 2019 lucrurile nu au stat mai bine, iar podul de la Malu Mare a rămas în acelaşi stadiu.
Deşi au fost alocate fonduri pentru continuarea lucrărilor pe DN 55 – 11 milioane de lei iniţial, pentru ca apoi alocarea bugetară să se reducă la 3,5 milioane de lei, drumul Craiova – Bechet nu s-a finalizat.
Podul cu pricina şi restul lucrărilor de pe DN 55 ar fi gata anul viitor, potrivit DRDP Craiova.