Procesul de debirocratizare a învăţământului preuniversitar a început cu reducerea numărului de hârtii pe care trebuie să le întocmească. În primul rând, din portofoliul profesorului rămâne cu câteva documente. Până în acest semestru, portofoliul profesorului avea cinci capitole, fiecare cu mai multe seturi de documente.
Din acest semestru, cadrrele didactice vor avea de întocmit mai puţine documente.
„În momentul de faţă, se simplifică documentele din portofoliul profesorului. Acesta va cuprinde doar planificările calendaristice, un proiect exemplu al unităţilor de învăţare şi instrumentele de evaluare“, a precizat inspectorul şcolar general adjunct Alexandru Gîdăr.
Până acum, portofoliul profesorului avea cinci capitole. Prima parte cuprinde structura anului şcolar, încadrarea cu date despre clase, număr de ore, orar, fişa postului, calendarul activităţilor pe anul în curs, curriculum vitae şi un raport de autoevaluare. Partea a treia cuprindea performanţele, la partea a patra – proiectele personale, iar la ultimul capitol sunt documentele privind perfecţionarea, dar şi scrisorile metodice, diverse regulamente, publicaţii şi adrese ale Ministerului Educaţiei. Profesorii nu mai trebuie să întocmească procese-verbale de la diverse întâlniri, şi nici să furnizeze date pentru statistici. Nici evaluările iniţiale nu mai sunt obligatorii.
Liderii sindicatelor din învăţământ spun însă că aceasta este o reducere cu 20-30% a hârtiilor pe care le au de făcut profesorii. „Sunt foarte multe documente pe care le au de făcut profesorii. Primele măsuri de debirocratizare reduc din aceste hârtii. Reducerea este de 20-30% din totalul documentelor pe care le fac profesorii“, a spus Bogdan Manea, preşedintele sindicatului FSLI Dolj.
Simplificarea condicii, necesară pentru şcolile mari
Alte măsuri de debirocratizare a învăţământului se vor aplica din toamna anului şcolar 2020-2021. Cadrele didactice spun că aşteaptă simplificarea condicii de prezenţă.
„Pentru toamna 2020, se anunţă simplificarea condicii de prezenţă. Aşteptăm să vedem cum va fi formulat. Probabil că nu vom mai fi obligaţi să trecem la fiecare pauză ora cu desfăşurarea ei, numele, semnătura, pentru că, aşa cum ştim, la şcolile mai mari, în zece minute de pauză, sunt 40-50 de profesori care trebuie să stea la rând să scrie în condică. Până la urmă, aceste ore sunt trecute în planificare. Simplificarea condicii ar reduce timpul pe care profesorii trebuie să îl acorde pentru realizarea prezenţei lor în şcoală“, a mai spus inspectorul şcolar general adjunct Alexandrui Gîdăr.
De asemenea, se va desfiinţa comisia metodică şi se simplifică procesul de evaluare făcut de Agenţia Română pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP).
„Comisia metodică se ocupă cu organizarea tuturor activităţilor la nivelul unei catedre. Interacţiunea dintre profesorii din comisie va exista, doar că se simplifică partea de activitate cu rapoarte de activitate, cu procese-verbale. Aşteptăm să vedem cum va arăta şi procesul de simplificare a evaluării pe care o face ARACIP, unde, aşa cum ştim, toţi colegii sunt foarte preocupaţi de strânsul de documente. Evaluarea externă merge pe probarea oricărei mişcări dintr-o unitate de învăţământ printr-un document scris“, a mai spus inspectorul şcolar general adjunct Alexandru Gîdăr.