2.9 C
Craiova
sâmbătă, 23 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriCărţile de muncă, cele mai importante documente din viaţa noastră?

Cărţile de muncă, cele mai importante documente din viaţa noastră?

„Pierdut cartea de muncă. Găsitorului, recompensă!“. Aşa sună un anunţ de dată recentă din Gazeta de Sud. În contextul în care ministrul Muncii anunţă că doar 80% din cărţile de muncă au fost scanate, cum îşi dovedesc vechimea în muncă restul de 20%? Astăzi vă explicăm care sunt paşii pe care îi poate face o persoană ce nu mai găseşte cartea de muncă şi intenţionează să îşi reconstituie vechimea.

Cel mai important document din viaţa activă de muncă a unui om nu este neapărat cartea de identitate. Actul de identitate poate fi refăcut destul de uşor. Durează câteva zile până când ţi se eliberează o nouă carte de identitate. Însă ce faci dacă pierzi carnetul de muncă? Cel mai important document este cartea de muncă.

În cazul în care o persoană a pierdut carnetul de muncă, este destul de dificil să mai reconstituie vechimea în muncă. Este mare probabilitatea ca unele firme la care a lucrat persoana respectivă să nu mai existe.

Arhivele acelor firme să nu fi fost preluate nici de lichidatori, nici de firmele de arhivare. În concluzie, o persoană care nu mai deţine carnetul de muncă va putea cu foarte mare dificultate să îşi reconstituie vechimea în muncă, în momentul în care iese la pensie.


Carnetele de muncă nu se mai utilizează de la 1 ianuarie 2011. Anterior acestei date, două instituţii din subordinea Ministerului Muncii au avut rolul de a scana carnetele de muncă, respectiv de a le restitui titularilor de drept. Este vorba despre casele judeţene de pensii şi despre inspectoratele teritoriale de muncă.

Doar 80% din cărţile de muncă au fost scanate

Ministrul Muncii, Violeta Alexandru, a precizat zilele trecute că nu toate cărțile de muncă ar fi fost scanate în perioada 2006-2008. Ministrul a evidenţiat că doar 80% dintre cărţile de muncă ale românilor ar fi fost scanate, la vremea respectivă.

Violeta Alexandru a menţionat, în spaţiul public, faptul că, în plus, există scanări care nu sunt de bună calitate. Acesta ar fi motivul pentru care doar persoanele care au evidenţiată corect vechimea în muncă după 1.04.2001 pot fi scutite de prezentarea adeverințelor de vechime, la pensionare.


„Casele de Pensii spun că nu pot avea încredere în corectitudinea informațiilor. Pe scurt, bani aruncați, timp irosit. Sunt oameni cărora nu le pasă că se irosesc resurse. Cineva nu și-a făcut treaba și cineva a decis să se renunțe, oprind practic România în loc cu câțiva ani și purtând pensionarii pe drumuri pe la angajatori/ITM, etc. Ce se întâmplă cu informațiile de dinainte? De ce nu sunt disponibile în format digital? De ce și astăzi oamenii sunt puși să vină cu adeverințe, unii să caute, cu mari eforturi, societățile la care au lucrat pentru diferite informații? Situația găsită în sistem este gravă“, a scris pe Facebook ministrul Muncii, Violeta Alexandru.


Persoanele care au carnetele de muncă la domiciliu sau la sediul firmei la care lucrează nu trebuie să îşi facă probleme. Atunci când cartea de muncă există, cu înscrisuri reale, documentul este suficient pentru dovedirea vechimii.

Ce faci dacă îţi pierzi cartea de muncă?

În timpul vieţii active (din punct de vedere al faptului că o persoană este aptă de muncă) este posibil ca puţini să se gândească la importanţă cărţii de muncă. În schimb, cei aflaţi în pragul pensionării au nevoie „ca de aer“ de respectivul document.


O craioveancă ne-a contactat la redacţie în urmă cu o săptămână. Femeia spunea că şi-a pierdut cartea de muncă, în drum spre un examen şi nu avea acasă nicio copie după documentul extrem de important. Craioveanca ne întreba cum poate să îşi reconstituie vechimea în muncă dacă nu mai găseşte carnetul de muncă. De aici începe aventura vieţii unei persoane.


Casele de pensii nu au scanat toate documentele respective. Dacă te numeri printre cei cărora nu le-a fost scanată cartea de muncă, atunci nu ai cum să îţi reconstitui cu uşurinţă vechimea în muncă. Inspectoratele teritoriale de muncă au restituit o mare parte din cărţile de muncă.

ITM Dolj mai are şi acum cărţi de muncă nerestituite

Invitat la emisiunea „Economia Sudului“, de la Radio Sud, inspectorul-şef al Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Dolj, Cătălin Mohora, a fost întrebat despre existenţa cărţilor de muncă la instituţie.

„La nivelul anului 2010 s-a desfăşurat o campanie intensă de scanare a carnetelor de muncă de către Casa de Pensii. Noi ceea ce am avut, am trimis la Casa de Pensii şi a fost scanat. Este adevărat că nu au fost scanate toate carnetele de muncă. Au fost carnete care ba au fost ridicate, ba au fost cu probleme. Deci, a existat o situaţie care a indisponibilizat scanarea carnetelor de muncă“, a precizat Cătălin Mohora, la emisiunea „Economia Sudului“, de la Radio Sud.


Inspectorul-şef al ITM Dolj a menţionat că un număr de carnete de muncă încă se află la sediul ITM Dolj. Acestea nu au fost ridicate de titulari. „Încă sunt carnete de muncă aflate în gestiunea noastră. Şi nu sunt puţine. Sunt aproximativ 9.000 de carnete de muncă. Multe sunt fără mişcare. Avem 3.000 de carnete fără mişcare (în care nu au fost operate date – n.r.). Iar restul sunt cu probleme. În sensul că nu au fost aduse la zi. Iar când zic la zi, mă refer că nu s-au operat înregistrările în acele carnete până la 1 ianuarie 2011, când au fost scoase carnetele de muncă, iar evidenţa în muncă s-a ţinut, după aceea, prin aplicaţia electronică numită REVISAL“, a precizat Cătălin Mohora, la emisiunea „Economia Sudului“, de la Radio Sud.


Întrebat cum pot oamenii să îşi reconstituie vechimea din cărţile de muncă, inspectorul-şef al ITM Dolj a precizat: „Persoanele îşi pot reconstitui vechimea în muncă solicitând documente la firmele la care au lucrat. Deşi sunt situaţii, şi nu puţine, când nici nu mai există firmele respective. În astfel de cazuri, vechimea în muncă se reconstituie în instanţă, aşa cum spune legea. Aşa cum este specificat şi în Codul Muncii, despre cum se poate face reconstituirea vechimii în muncă. În instanţă poate face dovada vechimii fie cu înscrisuri, fie cu martori“.

Cum afli dacă ai carnetul de muncă scanat

În cazul în care o persoană solicită la ITM Dolj carnetul de muncă, îl va primi doar dacă se numără printre cei 9.000 de doljeni ale căror cărţi de muncă sunt încă la ITM. „O copie nu îi putem oferi, pentru că noi nu am făcut copii după carnetele de muncă. Persoana în cauză trebuie să verifice dacă i-a fost scanată cartea de muncă de către Casa de Pensii. Acele documente scanate nu sunt în gestiunea inspectoratelor teritoriale de muncă“, a mai precizat Cătălin Mohora.


Totuşi, ce faci dacă ai pierdut carnetul de muncă? Persoanele care au cont on-line deschis pe site-ul Casei Naţionale de Pensii Publice (CNPP) se pot conecta la acel cont. După ce introduc numele de utilizator şi parola care le-a fost încredinţată, titularii au o secţiune pe site-ul CNPP unde apare carnetul de muncă scanat. Dacă se observă acolo paginile scanate din cartea de muncă, iar informaţia este lizibilă, atunci persoana respectivă poate sta liniştită. Vechimea sa în muncă poate fi reconstituită uşor.

Dacă nu există carnetul de muncă scanat, atunci persoana respectivă nu are decât să încerce să îşi reconstituie vechimea în muncă de la firmele la care a lucrat. Sau mai poate face acest lucru apelând la instanţele de judecată, începând de la tribunal.

Emisiunea Economia Sudului (integrală), de la Radio Sud, poate fi ascultată mai jos:

Economia Sudului – 28 ianuarie 2020

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS