Organizația non-guvernamentală World Vision atrage atenția asupra faptului că, în contextul actual, digitalizarea educației a adâncit discrepanțele între elevii de la orașe și cei de la sate. Reprezentanții organizației susţin că datele unui studiu realizat în 2018 arată că 62% din gospodăriile din mediul rural nu au conexiune la internet și 58% nu au nici măcar un calculator.
Lecțiile în format digital sunt inaccesibile pentru mulți dintre elevii din mediul rural din cauza sărăciei. În plus, atât o parte a părinților, cât și a cadrelor didactice resping această formă de educație, care a fost reglementată prin ordin de ministru. Reprezentanții organizației World Vision spun că în acest context se încalcă dreptul la educație al copiilor din comunitățile dezavantajate.
„Atragem atenția că prevederile ordinului încalcă dreptul la educație al tuturor copiilor și dezavantajează comunitățile vulnerabile, cu precădere pe cele aflate în mediul rural. Cifrele arată clar că decalajul dintre școlile de la sat și cele de oraș rămâne unul profund. Sărăcia și excluziunea socială sunt de două ori mai mari la sate față de orașe. Echipamentele digitale existente sunt insuficiente în școli, iar România ocupă unul dintre ultimele locuri ale clasamentului european în ceea ce privește digitalizarea”. se arată într-un comunicat al organizației World Vision. Un studiu realizat în urmă cu doi ani arată că în peste 60% din gospodării nu au acces la internet.
”Majoritatea părinților, precum și a profesorilor, încă manifestă mai degrabă o atitudine de respingere a utilizării tehnologiei la clasă și la teme. Conform datelor din Raportul de bunăstare a copilului din mediul rural (2018), 62% dintre gospodăriile de la sat nu aveau conexiune la internet, iar 58%, nu aveau nici computer, nici laptop. 96% dintre respondenți afirmau că au telefon mobil, însă nu este neapărat vorba despre smartphone-uri“, susțin reprezentanții organizației World Vision.
Gradul de sărăcie de la sate a crescut în pandemie
În plus, reprezentanții organizației mai spun că în această perioadă a pandemiei gradul de sărăcie a crescut mai ales la sate.
„Mai mult de atât, în această perioadă a pandemiei de coronavirus, situația familiilor de la sat, mai ales a celor din comunitățile izolate, este disperată, iar părinții abia pot asigura nevoile primare și niște condiții minime de trai. Cu atât mai puțin ar putea purta tot ei responsabilitatea educației digitale a copiilor lor“, se mai arată în comunicatul emis de World Vision pe tema educației digitalizate. Reprezentanţii organizației cer un plan de soluții care să poată facilita accesul la educație pentru toți elevii și susțin că digitalizarea trebuie să se facă în afara pandemiei, prin consultare publică.
Ce probleme întâmpină profesorii din Dolj
Și cadrele didactice din Dolj subliniază prin discuții pe rețelele de socializare că predarea on-line i-a găsit nepregătiți și pe elevi, și pe profesori.
„Predarea on-line ne-a găsit cam nepregătiți din punct de vedere tehnologic atât pe noi, profesorii, cât și pe elevi, tocmai prin lipsa de ambele părți a mijloacelor de învățământ moderne: telefon inteligent, tabletă, laptop, imprimantă, conexiune internet etc. Iar la mine, ca profesor, aș adăuga lipsa unor cursuri de formare pentru predarea-învățarea-evaluarea în sistem on-line. În aceste momente, coșmarul se dublează: lupta devine dublă – virusul pe de o parte, lipsa unor mijloace de învățământ moderne, pe de altă parte“, scrie un cadru didactic care predă la o școală specială din Craiova.
Alte cadre didactice spun că de multe ori se blochează conexiunea la internet.
„Se blochează conexiunea și nu toți copiii au device-uri corespunzătoare. Să faci lecția cu telefonul în față este dăunător pentru vedere“, scrie un alt cadru didactic. Un alt profesor susține că prin această activitate on-line nu ar trebui să se predea cunoștințe noi.
„Părerea mea, predarea on-line este o activitate de criză, care să asigure un anumit suport pentru cunoștințe deja însușite. A se dori ca ea sa fie alternativă predării live, este o inepție. Sunt copii care nu reușesc să înțeleagă explicațiile nici în interacțiunea directă, cum să o facă în on-line, cu semnal prost, imagine proastă și lipsa interacțiunii simbiotice și afective din sala de clasă?“, mai scrie un alt profesor.
Cu toate acestea lecțiile on-line vor continua până când se vor relua cursurile la clasă.