Teama și restricțiile de deplasare instituite de autorități au condus la o situație rar întâlnită în Dolj. Plafoanele Casei de Asigurări de Sănătate pentru analize medicale au rămas neconsumate. Dacă, de regulă, oamenii stau la rând să prindă analize decontate de CAS, coronavirusul i-a ținut departe pe mulți pacienți de laboratoarele medicale. Frica de a contracta infecția este, cu siguranță, unul dintre motive. La aceasta se adaugă, însă, și restrângerea activității în centrele medicale, închiderea ambulatoriilor în perioada de urgență și limitarea internărilor în unitățile medicale.
Suma rămasă în martie este enormă față de alte luni
Purtătorul de cuvânt CAS Dolj, Claudia Șerban, confirmă că, în luna martie, plafonul nu doar că nu s-a epuizat, ci sumele neconsumate au fost de peste 10 ori mai mari decât în lunile precedente. „S-a mai întâmplat în trecut, dar rar, și rămâneau sume mai mici”, precizează Claudia Șerban, purtătorul de cuvânt al instituției. Pentru luna aprilie, raportările se fac în această perioadă, dar reprezentanții CAS Dolj spun că vor rămâne, cel mai probabil, bani și acum. Raportarea relevă că în luna ianuarie 2020 au rămas neconsumați 1100 lei. În februarie, suma este de 1239 lei. În schimb, în martie, suma neconsumată a fost de 16.484 lei, o cifră record.
Sumele neconsumate, redistribuite
CAS Dolj menționează că sumele neconsumate au fost redistribuite furnizorilor de servicii medicale care și-au epuizat valoarea de contract, pentru ca, în perioada următoare, asigurații să poată beneficia de servicii medicale în condiții optime, conform Anexei 18 a Ordinului 397/836/2018. Conform acestui document, în situația în care unii furnizori de servicii medicale paraclinice înregistrează, la sfârșitul unei luni, sume neconsumate față de suma lunară prevăzută în contract, casele de asigurări de sănătate vor diminua printr-un act adițional valoarea lunară contractată inițial pe tipuri de investigații, aferentă lunii respective. Sumele rezultate din economii sunt, apoi, contractate printr-un act adițional de furnizorii care, în aceeași lună, și-au epuizat valoarea de contract.
Multe necunoscute pentru asigurați, la început
Pacienții asigurați au întâmpinat unele dificultăți în adaptarea la noile măsuri, după apariția epidemiei de coronavirus. Purtătorul de cuvânt al CAS Dolj spune că au fost mai multe necunoscute la început. „Cele mai multe nelămuriri au fost în primele zile, privitoare la eliberarea rețetei prin mijloace electronice. Oamenii sunau pentru că voiau să știe sigur dacă se pot trimite rețetele astfel, dacă sunt valabile. După un timp, au înțeles cum stau lucrurile și nu au mai sunat”, precizează Claudia Șerban. De altfel, și Carmen Dogaru, președintele Societății de Medicină a Familiei Dolj preciza pentru GdS că unii pacienți au întâmpinat cu reticență rețetele electronice. Chiar și unii pacienți tineri preferau să treacă pe la medic pentru a lua rețeta, părând rezervați cu privire la transmiterea acesteia prin e-mail.
Dificultăți întâmpinate de asigurați
Printre cele mai dese probleme de care s-au lovit pacienții asigurați s-au numărat și cele privind rețetele pentru afecțiuni cronice. „În mod normal, rețetele pentru bolnavii cronici de dădeau cu scrisoare medicală de la specialist și rețetă de la medicul de familie. Acum se emit pe baza scrisorii medicale vechi, printr-o prelungire automată. Și aici au mai fost neînțelegeri, am primit câteva sesizări. Dar le-am răspuns asiguraților, am luat legătura cu medicii și lucrurile s-au aranjat gradual. La început au fost destul de multe necunoscute”, menționează Claudia Șerban.
O altă situație cu care s-au confruntat unii pacienți a fost prelungirea deciziilor pentru dispozitive medicale. „Pentru oxigen și stome, oamenii nu se mai puteau prezenta la specialist pentru recomandare, astfel că s-a dat un ordin de către Casa Națională de Asigurări de Sănătate, pentru prelungirea deciziilor. S-a prelungit, mai exact, termenul de valabilitate al recomandării emise inițial de specialist. Însă este necesară depunerea unei cereri pentru solicitarea acestei prelungiri”, explică purtătorul de cuvânt al CAS Dolj.
Nelămuriri ale pacienților noi, la început de tratament
La fel cum menționa și dr. Maria Moța, cu privire la pacienții diabetici noi, și la CAS Dolj au venit cazuri noi, care necesitau un tratament inițial pentru afecțiunea abia diagnosticată. Spre deosebire de bolnavii cronici care au deja scheme de tratament instituite și sunt familiarizați cu afecțiunea lor, pacienții noi se confruntă cu mai multe necunoscute, iar în această perioadă limitarea accesului la asistență medicală le îngreunează situația. „Am avut o pacientă cu hepatita C care nu avea nici inițiere de tratament, ca să aibă o continuare. Sunt mai problematice cazurile noi, care necesită tratament inițial. Dacă e doar continuarea tratamentului, lucrurile sunt mult mai simple, se prelungește automat tratamentul deja instituit”, spune Claudia Șerban.
Au existat și cazuri punctuale cu pacienți care aveau nevoie de eliberare de rețete și medici care au solicitat un punct de vedere pe cazul respectiv, având neclarități. „De exemplu, în cazul unei femei bolnave de diabet, medicul avea anumite nelămuriri cu privire la procedură și a luat legătura cu noi”, precizează purtătorul de cuvânt al CAS Dolj.
Fără public la CAS Dolj. Cum se lucrează
În perioada stării de urgență, la CAS Dolj nu se mai lucrează cu publicul. „Documentele se depun pe e-mail sau prin poștă, dar și la instituție. Am pus niște cutii în fața sediului unde oamenii pot lăsa documentele necesare dacă au ajuns până la noi”, transmite Claudia Șerban.
Răspunsurile se trimit tot prin e-mail sau poștă.
Întrucât a scăzut numărul furnizorilor care își desfășoară activitatea în perioada stării de urgență, iar oamenii nici nu știu exact încotro să se îndrepte, CAS Dolj a publicat pe site o listă a furnizorilor activi, pe fiecare specialitate: clinic, paraclinic, dispozitive medicale, îngrijiri.