RAT Craiova schimbă tarifele pentru publicitate, ITP, tractări, închirieri şi mai vrea şi modificarea comisionului pe care-l are de achitat pentru vânzarea titlurilor de călătorie, maxim 5% din valoarea biletelor achiziţionate. Vechile tarife au rămas neschimbate din 2013.
Activitatea de transport de călători desfăşurată de RAT Craiova mai este suplinită şi de alte activităţi conexe. Operatorul de transport în comun mizează să-şi rotunjească veniturile tocmai din aceste activităţi. Cum ar fi încasarea unor chirii din publicitate, ITP, tractări, transport ocazional, închiriere staţii şi spaţii. Prin urmare, SRL-ul primăriei solicită creşterea tarifelor pentru toate aceste activităţi, inclusiv modificarea comisionului de 5% din vânzarea titlurilor de călătorie.
Fundamentarea acestei solicitări este pe masa de lucru a consilierilor locali care trebuie să se pronunţe în şedinţa de consiliu, de joi, 28 mai.
Motivele solicitării creşterii acestor tarife sunt mai ales creşterea preţurilor la piesele de schimb. Dar şi creşterea salariului minim pe economie. Prin urmare, RAT-ul cere pentru publicitatea de pe autobuze cu o lungime mai mică de 9 metri un tarif de 130 euro fără TVA/lună. Dacă spaţiul publicitar este pe un autobuz mai mare de 9 metri, costurile sunte de 150 euro fărăTVA/lună. Orice suprafaţă este bună de exploatat, dacă este aducătoare de venituri, fie că este un stâlp, un mâner de susţinere sau un LCD montat în noile autobuze.
Publicitatea prin afişe plătită în euro
Prin urmare, RAT-ul vrea tarife noi şi pentru publicitatea de pe stâlpi, probabil cei din staţiile RAT. De exemplu, un solicitant va plăti 17euro/stâlp, dacă închiriază de la 1 la 9 stâlpi. În cazul în care sunt închiriaţi pentru afiş publicitate între 10 şi 50 de stâlpi, costul fără TVA este de 12 euro/lună/stâlp.
Dacă sunt de la 51 la 150 de stâlpi, chria este de 8,5 euro/lună/stâlp.Orice afiş pus pe sau în mijloacele de transport în comun, dar şi în staţii are un cost. Astfel un afiş format A4 costă 3 euro/lună fără TVA. Un afiş format A3 ajunge la 5 euro/lună, cel în format A2 costă 10 euro/lună, iar unul format A1 ajunge la 20 euro/lună.
Afişe se pot pune chiar şi pe mânerele de care se susţin călătorii, costul acestora ar urma să fie de de 1,5 euro/lună.
Ce costuri vrea RAT-ul pentru spoturile care vor rula pe LCD din autobuze
Publicitatea pe monitoarele LCD aflate în noile autobuze RAT este şi ea o sursă de venit. Doritorii pot să-şi închirieze spaţiu publicitar în care să ruleze propriile spoturi publicitare. Pentru acest fel de publicitate, RAT-ul solicită tarife între 24 euro/lună şi 240 euro/lună.
Pentru pubicitatea pe LCD-urile din autobuzele noi, costul chiriei este de 24 euro/lună pentru 10 minute. Dacă spotul publicitar va rula în 10 autobuze BMC şi vor fi 50 de difuzări/oră, costul este de 100 de euro/lună. Dacă spotul rulează în 20 autobuze BMC şi sunt 50 de difuzări/oră, costă 180 de euro/lună fără TVA. Cu cât numărul autobuzelor în care va fi difuzat spotul publicitar este mai mare, cu atât creşte costul chiriei. Astfel, pentru 30 de autobuze, chiria este de 240 euro/lună, iar pentru 38 de autobuze, chiria ajunge la 266 euro/lună.
Staţii, autobuze, toate sunt de închiriat
RAT-ul închiriază şi spaţii, cum ar fi hale, birouri, magazii şi spaţii comerciale, inclusiv adăposturile din staţiile de autobuz sau tramvai. Aici tarifele chiriei cerute de RAT sunt de la 1,6 euro/mp/lună până la 6,5 euro/mp/lună. Un adăpost pentru călători poate fi închiriat la un tarif de 50 de euro/staţie/lună.
Societatea primăriei închiriază mijloace de transport chiar şi pentru curse efectuate în afara oraşului, cum ar fi excursii. Sunt spre închiriere autobuze Prestij, dar şi BMC Probus. De exemplu, un autobuz Prestij se închiriază cu 5,18 lei/km fără diurnă şi 5,19 cu diurnă. BMC se va închiria cu 6,04 lei/km fără diurnă şi cu 6,08 cu diurnă. Tariful pentru staţionare creşte şi el de la 35 lei/oră la 40 lei/oră fără TVA.
ITP-ul, o sursă de venit
Inspecţiile tehnice periodice sunt şi ele o sursă de venit pentru RAT de câţiva ani buni. Pentru ITP autoturisme, tariful cerut de RAT va fi de 58,82 lei fără TVA. Pentru microbuze, autorulotă, utilitare cu masa maximă până la 3,5t, ITP-ul va costa 75,63 lei fără TVA.
În schimb, pentru autovehiculele cu masa maximă de peste 3,5 tone, ITP-ul va costa 109,24 lei, iar pentru un tractor rutier, 79,83 de lei.
RAT-ul se va ocupa, contra cost, inclusiv de tractări şi relocări la un tarif de 100 de lei de maşină.Toate tarifele prezentate mia sus se regăsesc într-un proiect de HCL care va fi supus spre aprobare în şedinţa de joi, 28 mai.