Presa centrală semnalează joi o situaţie incredibilă. Mai multe persoane aflate în șomaj tehnic au pierdut calitatea de asigurat în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI). Asta deși angajatorii au virat sumele aferente contribuțiilor la asigurările sociale de sănătate. Practic, dacă te-ai aflat în şomaj tehnic în această perioadă, te poţi trezi, când ajungi la medic, că nu mai ai asigurare.
Am întrebat reprezentanţii CAS Dolj care este situaţia la nivelul judeţului nostru, dar ne-am lovit de răspunsuri generice, deşi am insistat că dorim detalii privind asiguraţii de pe plan local care se află în această situaţie.
Un formular greşit lasă oamenii neasiguraţi
Cum a fost posibilă apariţia acestei situaţii? Consultantul fiscal Corneliu Grama explică:
„Problema a apărut de la prima lună de șomaj tehnic. Formularul (112) făcut de ANAF, automat când venitul era zero, punea omul neasigurat. S-a transmis așa. În luna mai probabil s-au sesizat și au modificat formularul respectiv și omul apărea asigurat. Totuși, degeaba, că sistemul Casei de Sănătate nu i-a mai introdus. Acum, omul când se duce la medicul de familie, să ia o rețetă compensată sau să se interneze, apare neasigurat. Casa de sănătate l-a scos și: Salut! Dacă tu ai corectat ulterior, sistemul la rândul său nu mai corectează. În mod normal, prin legislația pe șomajul tehnic are asigurare.
Casa de sănătate ce zice? Contabilii să facă ei declarație rectificativă în care să treacă data când s-a suspendat și când a intrat în sistem. Nu modific nimic. Ei (Casa de Sănătate) trebuie să respecte legea: oamenii care sunt în șomaj tehnic să-i bage asigurați. Ei au toate datele să remedieze problema, că este vorba de un milion de oameni”, spune acesta.
CNAS dă vina pe ANAF şi pune angajatorii să rezolve problema
Cu privire la această eroare, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) transmite un comunicat în care dă vina pe ANAF:
„CNAS gestionează fondurile provenite din contribuțiile la sănătate colectate de ANAF. Mai exact, CNAS importă în SIUI datele de la ANAF, care primește de la angajatori Declarația 112. Din analiza situațiilor semnalate, am constatat că în Declarația 112, începând cu luna aprilie 2020, mai mulți angajatori nu au încadrat corect personalul aflat în șomaj tehnic și nu a fost specificată perioada în care personalul s-a aflat în șomaj tehnic. Astfel, în datele importate de la ANAF în SIUI s-au preluat informatic formularele în care personalul aflat în șomaj tehnic a fost înscris la categoria salariat cu contribuție zero la sănătate. Conform reglementărilor în vigoare din sistemul de sănătate, o persoană care nu contribuie la fondul de sănătate și nici nu este încadrată într-o categorie scutită de plata contribuției își pierde automat calitatea de asigurat la 90 de zile de la data ultimei plăți a contribuției”.
Declaraţii „rectificative” drept soluţie
Apoi, CNAS vine cu soluţia despre care vorbea Grama. Angajatorii trebuie să depună o declaraţie rectificativă. Această nouă declarație dă posibilitatea ca, în termen de 48 de ore, SIUI să recunoască statutul de asigurat tuturor celor care au acest drept.
„Este mai mult decât regretabil că cei care întâmpină deja neajunsuri cauzate de faptul că au fost nevoiți să intre în șomaj tehnic trebuie să suporte acum și piedici în accesarea serviciilor medicale de care au nevoie. Este obligația noastră să asigurăm accesul la servicii medicale. De aceea, deși această problemă nu a fost generată de casele de asigurări de sănătate sau de sistemul informatic al CNAS, încercăm să identificăm cele mai bune soluții împreună cu colegii din ANAF pentru ca oamenii să nu se mai confrunte cu situația de a nu putea beneficia de serviciile medicale necesare”, a declarat Adela Cojan, președintele CNAS.
CAS Dolj citează CNAS şi cam atât
Am încercat să aflăm de la CAS Dolj câte persoane asigurate din judeţ s-au aflat în situaţia de a fi fost scoase din lista asiguraţilor ca urmare a acestor erori. Am vrut să vedem care sunt măsurile luate pentru soluţionarea situaţiei şi care este situaţia în acest moment.
Reprezentanţii instituţiei au încercat să ne explice, telefonic, aceleaşi lucruri transmise de CNAS în comunicat. Am insistat că ne dorim să aflăm situaţia particulară la nivelul judeţului şi nu mecanismul producerii erorilor. Ni s-a solicitat să transmitem o adresă scrisă şi ni s-a spus „nu ştim dacă au colegele de la ghişeu o evidenţă a unor astfel de situaţii”. Răspunsul transmis de CAS Dolj relevă, într-adevăr, că instituţia nu are nicio evidenţă a persoanelor afectate de eroarea legată de şomajul tehnic. Nu ni se răspunde nimic la întrebarea privind numărul asiguraţilor afectaţi de această situaţie. În schimb, CAS Dolj ne trimite o pagină întreagă în care nu face decât să reitereze mesajul CNAS, transmis, de altfel, şi telefonic.
Dacă ai o urgenţă medicală, faci un drum sau două
Ce ni se spune în plus este că, pe lângă varianta depunerii de către angajator a unei declaraţii rectificative, mai există o alternativă în cazul în care un pacient ajunge la medic şi se trezeşte că apare ca neasigurat.
„În cazul în care declaraţia 112 a fost depusă cu erori de către angajatori, care nu au încadrat corect personalul aflat în şomaj tehnic”, menţionează CAS Dolj în răspuns, pentru urgenţe medicale, persoanele pot veni la sediu sau pot trimite online, la [email protected] sau [email protected] o copie a actului de identitate şi o adeverinţă de salariat de la angajator, pentru a i se deschide calitatea de asigurat mai repede.
Pentru că, desigur, când un pacient are urgenţe medicale, are tot timpul din lume să mai facă un drum la angajator, pentru adeverinţa de salariat, şi de un drum la CAS.