Camera Deputaţilor a adoptat, marţi, ordonanţele de urgenţă ale Guvernului privind organizarea şi desfăşurarea unor campanii de informare publică în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19, aducând mai multe modificări, între care mărirea sumelor alocate şi a perioadei de desfăşurare a acestor campanii.
Astfel, Ordonanţa de urgenţă 63/2020 are ca obiect de reglementare crearea cadrului legal privind difuzarea contra cost de către Guvern, prin intermediul serviciilor de programe de televiziune şi radiodifuziune, al ziarelor tipărite, revistelor, publicaţiilor periodice, al furnizorilor de servicii media on-line şi furnizorilor de publicitate, de campanii de informare publică privind măsurile de prevenire şi limitare a răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2 şi privind modul de reluare a activităţilor economice şi sociale. Ordonanţa de urgenţă 86/2020 de modificare a OUG 63/2020 prevede prelungirea perioadei de desfăşurare a acestor campanii.
Potrivit textelor adoptate la OUG 63, începând cu data de 15 mai 2020, Guvernul difuzează contra cost, prin intermediul serviciilor de programe de televiziune şi radiodifuziune, al ziarelor tipărite, revistelor, publicaţiilor periodice, al furnizorilor de servicii media online şi furnizorilor de publicitate prin mijloace de publicitate amplasate în localităţi, înregistrate în România, campanii de informare publică privind măsurile de prevenire şi limitare a răspândirii coronavirusului SARSCoV-2, precum şi campanii de informare publică privind modul de reluare a activităţilor economice şi sociale după încetarea stării de urgenţă.
Campaniile de informare publică vor fi realizate de Guvernul României şi gestionate de către Secretariatul General al Guvernului şi Autoritatea pentru Digitalizarea României.
Campanii de informare
Deputaţii au adoptat un amendament care prevede că Guvernul României va realiza şi va transmite spre difuzare cel puţin trei campanii de informare publică lunar până la 31 decembrie 2020.
Un alt amendament adoptat prevede că în cazul campaniilor de informare publică care se realizează prin intermediul serviciilor de programe de televiziune şi radiodifuziune, al ziarelor tipărite, revistelor, publicaţiilor periodice, al furnizorilor de servicii media online care difuzează, respectiv publică materialele de informare într-o altă limbă decât limba română, acestea vor fi realizate în limba respectivă de către Guvernul României.
Deputaţii au modificat suma care urmează să fie pusă la dispoziţie pentru aceste campanii. Astfel, potrivit textelor adoptate, bugetul total alocat campaniilor de informare publică este de maximum 200.000.000 lei, exclusiv TVA, pe toată durata acestora, nefiind inclusă TVA, cum prevede ordonanţa în prezent. Toate valorile din prezenta ordonanţă de urgenţă sunt fără TVA. Sumele se asigură prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, au mai stabilit deputaţii.
Perioada de derulare a campaniilor poate fi prelungită şi bugetul total alocat poate fi mărit în funcţie de necesităţile de informare publică în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19. Deputaţii au adăugat faptul că perioada poate fi prelungită şi bugetul mărit şi în funcţie de necesităţile de promovare a produselor şi serviciilor româneşti pentru reluarea activităţii economice.
Procentul de distribuire a bugetului pentru aceste campanii s-a modificat
Totodată, deputaţii au introdus, între condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească cei care participă la campaniile de informare publică, şi aceea ca angajatorii să nu rezilieze din voinţă proprie niciun contract de muncă şi să nu rezilieze unilateral niciun contract de drepturi de autor în vigoare la data semnării contractelor în condiţiile respectării prevederilor Codului Muncii şi respectării obligaţiilor din contractele de drepturi de autor, pe perioada pentru care se semnează contractele de prestări servicii.
În plus, deputaţii au modificat şi procentul de distribuire a bugetului pentru aceste campanii.
Astfel, bugetul se distribuie după cum urmează: 53% din buget, în loc de 55% cum este în ordonanţă, sunt pentru serviciile de programe de televiziune care se distribuie astfel: 8% pentru serviciile de programe de televiziune cu licenţe audiovizuale locale şi regionale şi 45%, în loc de 47% cum este în prezent, pentru serviciile deţinătoare de licenţă naţională.
Audiență pentru radiodifuzorii TV
Referitor la plata serviciilor de publicitate către furnizorii participanţi în campanie, deputaţii au stabilit că pentru radiodifuzorii TV cu audienţă măsurată la nivelul anului 2019 se va plăti 570 lei pe punct de audienţă naţională medie orară, în loc de 450 lei cum este în prezent, pentru un spot video de 30 de secunde, maximum două spoturi pe oră sau un spot video de 60 de secunde, maximum un spot video pe oră, în intervalul 06,00-24,00.
Un text nou introdus de deputaţi prevede că pentru fiecare jurnalist angajat nou sau reangajat, înregistrat în Revisal, se acordă un bonus suplimentar de 1% din valoarea punctului de audienţă, care va fi adăugat la aceasta, pentru perioada următoare angajării sau reangajării cu condiţia păstrării acestor contracte de muncă până la 31 decembrie 2020. Această prevedere se aplică şi în cazul angajării sau reangajării jurnaliştilor concediaţi din cauza crizei de COVID19 sau a celor repatriaţi. Preţul maxim cu bonus inclus nu poate depăşi 627 lei pe punct de audienţă.
Pentru radiodifuzorii TV, canale tematice, cu licenţă naţională şi care îndeplinesc condiţiile, care nu au audienţă măsurată, plata serviciilor de publicitate se va face la nivelul de 100 lei pentru un spot video de 30 de secunde maximum 2 spoturi pe oră, sau 200 lei pentru un spot video de 60 de secunde, maximum 1 spot pe oră, în intervalul 06.00-24.00, mai prevede un amendament adoptat.
Furnizorii media online
De asemenea, deputaţii au mai stabilit că pentru furnizorii media online plata se va face cu 5 lei pe 1.000 afişări, dar nu mai mult de 8 afişări pe vizitator unic pentru aceeaşi campanie de informare pe o perioadă de 30 de zile şi nu mai mult de 200.000 lei/lună pentru un site, pentru bannere 970 x 250 pixeli, 300 x 250 pixeli şi 300 x 600 pixeli, amplasate în primele trei ecrane ale portalurilor web varianta desktop şi maximum trei ecrane în varianta mobil, fără a depăşi două poziţii publicitare pe fiecare pagină afişată.
O campanie de informare va fi identificată prin unicitatea mesajului comunicat. Pentru fiecare jurnalist angajat nou sau reangajat, înregistrat în Revisal, se acordă un bonus de 1 leu/1.000 de afişări pentru perioada următoare angajării sau reangajării, cu condiţia păstrării acestor contracte de muncă până la 31 decembrie 2020. Această prevedere se aplică şi în cazul angajării sau reangajării jurnaliştilor concediaţi din cauza crizei de COVID19 sau a celor repatriaţi. Bonusul se adună la valoarea de 5 lei/1.000 de afişări, preţul maxim neputând depăşi 15 lei/1.000 de afişări.
Campaniile de informare vor conţine, fără a se limita la acestea, şi materiale non-comerciale pentru promovarea următoarelor industrii româneşti: turism, industria IT, agricultură şi zootehnie, industria auto, care vor fi difuzate în limba română şi în mediul online în limbi de circulaţie internaţională precum engleză, franceză şi germană.
Deputaţii au modificat şi Ordonanţa de urgenţă 86/2020, prevăzând că perioada desfăşurării acestor campanii este de 180 de zile de la data încheierii în acest sens a contractelor de prestări servicii, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2020, în loc de 31 octombrie 2020, cum este în prezent.
Camera Deputaţilor este for decizional.