Firmele private românești vor putea primi mai departe fonduri nerambursabile de la stat să plece în străinătate la târguri și expoziții, dar vor putea să participe și la evenimente online, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență, potrivit startupcafe.
Programul de internaționalizare se prelungește până la finalul anului 2023, conform proiectului de OUG al Ministerului Economiei.
Guvernul urmează să aprobe ordonața, iar apoi, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare, ministrul economiei, va da un ordin cu normele metodologice de aplicare, care vor cuprinde: condiţiile de eligibilitate, criteriile de evaluare şi punctajele aferente, modalitatea de accesare, alocaţia financiară forfetară, normele de implementare a schemei de ajutor de minimis.
Prin Programul de internaționalizare, statul spune că își propune „creşterea nivelului de reprezentare a operatorilor economici români pe pieţele internaţionale” și identificarea „soluţiilor care să permită maxima sustenabilitate a exporturilor pe toate palierele şi de a valorifica perspectivele de dezvoltare în contextul noilor provocări şi al creşterii deficitului balanţei comerciale a României”.
Anul acesta, din cauza pandemiei coronavirus COVID-19, firmele românești n-au mai putut participa la o serie întreagă de târguri și expoziții externe. Multe evenimente s-au anulat sau au trecut în format exclusiv online. În alte cazuri, zbourile au fost oprite și nu s-au mai putut efectua deplasările.
În 2019, în Programul de internaționalizare s-au acordat fonduri nerambursabile de până la 25.000 de lei fiecare unor firme din următoarele domenii: Firmele beneficiare trebuie să activeze în următoarele domenii:
- Tehnologia informaţiei
- Sector alimentar
- Fabricarea mobilei
- Industria textilă
- Cercetare, inovare ştiințifică și medicală.
Banii au fost acordați pentru:
- Participare la târguri şi expoziţii cu caracter internaţional, cu stand de prezentare a produselor/serviciilor – câte 25.000 lei.
- Participare la misiuni economice internaţionale – câte 10.000 lei.
Bugetul total al programului a fost de 10 milioane de lei.
Separat, Ministerul Economiei derulează și Programul de promovare a exporturilor, prin care firmele românești sunt sprijinite să meargă în străinătate, la târguri, expoziții și alte evenimente de prezentare.
De asemenea, Google România și Consiliul Național al IMM-urilor au lansat anul acesta programul Pașaport de Export, de sprijinire a firmelor mici și mijlocii românești să iasă pe piețele externe.