-0.5 C
Craiova
marți, 26 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăActualitateDacă au plătit prea mult în avans, consumatorii de gaz și electricitate primesc înapoi banii la factura de regularizare

Dacă au plătit prea mult în avans, consumatorii de gaz și electricitate primesc înapoi banii la factura de regularizare

Consumatorii de gaz și electricitate primesc înapoi banii la factura de regularizare, dacă au plătit prea mult în avans.

Un ordin al ANRE, aflat încă la stadiul de proiect, obligă furnizorii de energie electrică și gaze să ramburseze sumele încasate de la clienți ca plăți anticipate pentru consumul estimat. Condiţia este ca diferența dintre cât s-a plătit pe estimat și cât s-a consumat efectiv depășește 100 de lei.

Pe scurt, în cazul în care ați plătit facturi umflate la energie și gaze pe baza consumului estimat, furnizorul trebuie să vă dea banii înapoi. Asta, doar dacă în factura de regularizare a consumului apare că ați plătit mai mult cu cel puțin 100 de lei față de consumul real.

Dacă diferența este mai mică de 100 de lei, această sumă va fi compensată ulterior. Ea va fi scăzută din factura sau facturile ulterioare.

Gaze naturale
Gaze naturale

Prevederea apare într-un ordin al ANRE. Acesta se aflat încă la stadiu de proiect, care armonizează metodologiile cu legea 155/2020, care a modificat legea energiei.

În ordin se spune:

“în cazul clientului casnic, dacă în urma regularizării suma plătită în plus de către acesta este mai mare de 100 lei, să restituie această sumă conform prevederilor legale în vigoare. În situaţia în care în urma regularizării suma plătită în plus de către clientul casnic este mai mică de 100 lei, suma va fi compensată în contul facturilor următoare”.

Se aplică şi la gaze

Prezenta modificare face referire doar la energia electrică. La gaze naturale se va proceda la fel, pentru a se respecta prevederile din noua lege 155.

Contor
Contor

“Sistemele de plată anticipată trebuie să fie echitabile și să reflecte în mod adecvat consumul probabil. În cazul clientului casnic, dacă în urma regularizării suma plătită de acesta în plus este mai mare de 100 lei, atunci furnizorul este obligat să restituie suma plătită de către client, în termen de 5 zile de la data emiterii facturii de regularizare. Sumele sub această valoare vor fi compensate în contul facturilor următoare. Orice diferență în ceea ce privește clauzele și condițiile sistemelor de plată trebuie să reflecte costurile suportate de către furnizor pentru diferitele sisteme de plată”.

Rămâne de văzut și cum se vor putea returna efectiv banii în cazul tuturor consumatorilor. Dacă în cazul celor care plătesc facturile online rambursarea este relativ simplă (furnizorul trimite banii în cont). Totuşi, majoritatea clienților nu au activat acest serviciu și merg cu factura în format fizic pentru a o plăti.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS