Turcii se înghesuie să furnizeze Craiovei autobuze electrice. Șase producători de autobuze electrice au intrat în cursa pentru furnizarea celor 30 de astfel de mijloace de transport în comun solicitate de municipiul Craiova.
Lista cu firmele a fost publicată, ieri, în sistemul electronic al achizițiilor publice, la licitația demarată la începutul lunii august. Informația a fost făcută însă publică și de către primarul Mihail Genoiu. Edilul a oferit și numele celor șase producători înscriși la licitația privind achiziția a 30 de autobuze electrice cu lungimea de 12 metri, la pachet cu 30 de staţii de încărcare lentă şi șapte staţii de încărcare rapidă.
Cu o singură excepție – Solaris, toate firmele sunt din Turcia. Printre ele se află și BMC, firma de la care Primăria Craiova a achiziționat, la sfârșitul anului trecut, cele 38 de autobuze Diesel Euro 6. Solaris Bus & Coach este producătorul polonez care va furniza Craiovei lotul de 16 autobuze electrice, cu lungimea de 18 metri. De menționat că firma turcă Bozankaya Otomotiv s-a prezentat la licitație cu nemții de la Sileo GmbH.
„A fost finalizată procedura de depunere a ofertelor pentru cele 30 de autobuze electrice finanțate din fonduri europene nerambursabile. Începând de astăzi (ieri – n.r.), intrăm în perioada de evaluare a ofertelor. Cei șase ofertanți sunt: Anadolu Automobil, BMC Truck&Bus, Asocierea Bozankaya Otomotiv cu Sileo GmbH, Karsan Otomotiv Sanayi Ve Ticaret, Solaris Bus & Coach, Temsa Ulasim Araclari San Tic. Valoarea proiectului este de 20.216.605 euro. În total, Craiova va beneficia de 46 de autobuze electrice, împărțite în două loturi. Reamintesc faptul că, pentru primul lot, cel de 16 autobuze, avem deja contractul semnat (cu firma Solaris), acestea fiind în producție, iar primul autobuz urmează să fie livrat cel târziu la începutul anului viitor“, a fost anunțul primarului Mihail Genoiu.
Otokar Europe ceruse suspendarea licitației
Licitaţia pentru achiziţia a 30 de autobuze electrice cu lungimea de circa 12 metri, 30 de staţii de încărcare lentă şi șapte staţii de încărcare rapidă a fost lansată de Primăria Craiova la începutul lunii august. Asta după ce finanţarea europeană s-a obţinut pe ultima sută de metri, în luna mai. Valoarea totală estimată a contractului este de 77.568.706 lei, fără TVA (aproape 92 milioane de lei cu TVA), iar criteriul de atribuire este „cel mai bun raport calitate – preţ“. Componenta financiară a ofertei contează în proporţie de 80%, numărul suplimentar de călători transportaţi în procent de 14%, iar perioada de garanţie extinsă în procent de 6%.
Procedura de achiziție a fost însă la un pas de a fi suspendată, după ce Otokar Europe Filiala Bucureşti SRL a contestat unele cerinţe din caietul de sarcini. Firma cu originea în Turcia a cerut apoi suspendarea procedurii până când Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) se va pronunţa în acest caz. Otokar Europe a mers pe ideea că, dacă remedierile solicitate vor fi adoptate, „se va modifica substanţial documentaţia de atribuire“, ceea ce ar da peste cap licitaţia. Asta şi pentru că termenul în care se mai puteau depune ofertele era foarte scurt, în opinia societăţii.
CNSC a fost de altă părere. A soluţionat litigiul, dar nu a oprit licitaţia. Totuşi, termenul de depunere a ofertelor a fost decalat de mai multe ori. Interesant este însă faptul că Otokar Europe nu apare în lista ofertanților înscriși în cursa pentru furnizarea celor 30 de autobuze electrice solicitate de municipiul Craiova.
Turcii se înghesuie să furnizeze Craiovei autobuze electrice. Ce dotări ar trebui să aibă noile autobuze
Potrivit caietului de sarcini, autobuzele electrice cu lungimea de circa 12 metri trebuie să aibă capacitatea de minimum 70 călători, dintre care minimum 27 pe scaune, plus conducătorul auto. Autobuzele trebuie să aibă o autonomie de minimum 100 km la capacitatea maximă de încărcare şi cu funcționarea sistemului de încălzire/răcire.
Mijloacele de transport în comun solicitate vor fi dotate, conform cerințelor municipalității, cu baterii suplimentare, care vor asigura o autonomie suplimentară de 10 Km, cu rampă destinată accesului persoanelor cu dizabilități, cu sisteme de încălzire, ventilație și condiționare a aerului, cu sistem de informare audio-video a călătorilor, cu indicatoare exterioare pentru trasee, cu sistem de numărare a călătorilor, cu sistem de supraveghere video şi cu Wi-Fi.