În pofida măsurilor de atenuare a impactului pe care îl are COVID-19 asupra educaţiei, trecerea la învăţământul la distanţă riscă să agraveze inegalităţile deja mari din România, atrage atenţia un raport al Comisiei Europene făcut public joi.
Executivul comunitar evidenţiază că infrastructura digitală în şcoli nu este dezvoltată suficient, în special în zonele rurale.
De asemenea, conform unor date din 2018 ale Ministerului Educaţiei şi Cercetării din România, citate de CE, în 2017, una din cinci şcoli nu era conectată deloc la internet, din care doar 5% în zonele urbane şi 24% în zonele rurale.
Numărul de calculatoare din fiecare şcoală este cu 60% mai mare în zonele urbane decât în zonele rurale, ceea ce ilustrează decalajul mai profund dintre zonele urbane şi rurale în domeniul educaţiei, se observă în raport.
Raportul notează de asemenea că cheltuielile României pentru educaţie rămân printre cele mai scăzute din UE.
Raportul observă în acelaşi timp că „s-au depus unele eforturi pentru îmbunătăţirea calităţii educaţiei şi a îngrijirii preşcolarilor şi pentru consolidarea formării iniţiale a cadrelor didactice”.
În privinţa învăţământului superior, Comisia Europeană precizează că, „deşi cererea de competenţe specializate este în creştere, numărul de absolvenţi de studii superioare este scăzut, iar competenţele acestora nu sunt în concordanţă cu necesităţile pieţei muncii.
Monitorul analizează cum evoluează educaţia şi formarea în UE şi în statele sale membre, iar în acest an se axează pe predarea şi învăţarea în era digitală, în contextul în care criza provocată de coronavirus a demonstrat importanţa soluţiilor digitale pentru predare şi învăţare şi a evidenţiat punctele slabe existente.
În pofida investiţiilor pe care statele membre le-au făcut în ultimii ani în infrastructura digitală dedicată educaţiei şi formării, persistă disparităţi mari, atât între ţări, cât şi în interiorul acestora, relevă raportul general privind UE.
Contrar opiniei larg răspândite conform căreia tinerii de astăzi reprezintă o generaţie de „nativi ai erei digitale”, observă Comisia Europeană, rezultatele sondajului indică faptul că mulţi dintre ei nu-şi dezvoltă competenţele digitale la un nivel suficient.
În toate ţările care au făcut obiectul anchetei, peste 15% dintre elevi nu dispun de competenţe digitale suficiente. În plus, dovezile furnizate de Organizaţia pentru Cooperarea şi Dezvoltare Economică (OCDE) indică faptul că profesorii din învăţământul secundar inferior din ţările UE beneficiază rareori de formare privind utilizarea tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor (TIC) pentru predare şi că profesorii îşi exprimă nevoia puternică de dezvoltare profesională în utilizarea competenţelor TIC pentru predare.
În evaluarea sa anuală a modului în care sistemele educaţionale din Uniunea Europeană abordează principalele provocări în materie de educaţie, Comisia subliniază progresele înregistrate în reducerea părăsirii timpurii a şcolii şi creşterea participării în toate sectoarele educaţiei, începând de la vârsta preşcolară şi până la învăţământul terţiar.
Cu toate acestea, Monitorul evidenţiază provocarea pe care o reprezintă dotarea tuturor tinerilor cu competenţe de bază. Aproximativ o persoană din cinci, în vârstă de 15 ani, demonstrează un nivel de competenţă la citire, matematică şi ştiinţe care este insuficient pentru participarea deplină la mersul societăţii. Având în vedere impactul contextului socio-economic asupra performanţei elevilor în ceea ce priveşte competenţele de bază şi digitale, este esenţial să se abordeze dezavantajele în materie de educaţie şi formare şi să se reducă decalajul digital dintre elevi.
Recunoscând faptul că investiţiile corespunzătoare în educaţie contribuie la creşterea economică şi la incluziunea socială, statele membre ale UE au menţinut cheltuielile publice pentru educaţie la aproximativ 10 % din totalul cheltuielilor publice, conform celor mai recente date ale Monitorului.