Autobuzele electrice ale Craiovei au rămas în aer. Nu este vorba de contractul privind furnizarea celor 16 autobuze articulate cu lungimea de 18 metri, a căror livrare a început luna trecută în baza angajamentului luat de producătorul polonez Solaris Bus & Coach, ci de celălalt lot de 30 de autobuze electrice.
De achiziţia lor s-a ocupat tot Primăria Craiova, după ce finanţarea europeană a acestui proiect a fost obţinută pe ultima sută de metri, în mai 2020. Licitaţia a demarat relativ repede, în august 2020, iar ofertele nu au întârziat să apară. Pentru obţinerea contractului de furnizare a 30 de autobuze electrice cu lungimea de circa 12 metri, la pachet cu 30 de staţii de încărcare lentă şi șapte staţii de încărcare rapidă, au intrat în joc şase producători: Solaris, plus alte cinci firme din Turcia. Cu menţiunea că una dintre firme, Bozankaya Otomotiv, s-a prezentat la licitație cu nemții de la Sileo GmbH.
Astfel, pentru cele 77.568.706 lei, fără TVA (aproape 92 milioane de lei cu TVA) se luptau șase ofertanți: Anadolu Automobil, BMC Truck&Bus, Asocierea Bozankaya Otomotiv cu Sileo GmbH, Karsan Otomotiv Sanayi Ve Ticaret, Solaris Bus & Coach şi Temsa Ulasim Araclari San Tic. Criteriul de atribuire a contractului a fost „cel mai bun raport calitate – preţ“, unde componenta financiară a ofertei conta în proporţie de 80%. Numărul suplimentar de călători transportaţi (14%) şi perioada de garanţie extinsă (6%) erau celelalte două criterii de luat în seama la analiza ofertelor. Din toate aceste firme, primăria a mai avut tangenţă cu BMC, de la care a achiziționat, la sfârșitul anului 2019, cele 38 de autobuze Diesel Euro 6, şi cu Solaris – producătorul polonez care furnizează Craiovei cele 16 autobuze electrice articulate.
Autobuzele electrice ale Craiovei au rămas în aer. Analiza ofertelor a dat eroare
Cu şase oferte în faţă, primite în interval de două luni, Primăria Craiova s-a pus pe analizat. Asta după ce licitaţia trecuse printr-un impas. Cu câteva săptămâni înainte de deschiderea ofertelor, procedura de achiziție a fost la un pas de a fi suspendată, după ce Otokar Europe a contestat unele cerinţe din caietul de sarcini. Firma cu originea în Turcia a cerut suspendarea procedurii până când Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor se va pronunţa în acest caz. Otokar a mers pe ideea că, dacă remedierile solicitate vor fi adoptate, „se va modifica substanţial documentaţia de atribuire“, ceea ce ar da peste cap licitaţia. Asta şi pentru că termenul în care se mai puteau depune ofertele era foarte scurt, în opinia societăţii.
CNSC a fost însă de altă părere. A soluţionat litigiul, dar nu a oprit licitaţia. Totuşi, termenul de depunere a ofertelor a fost decalat de mai multe ori. Când s-a ajuns la deschiderea ofertelor, Otokar Europe nu s-a aflat pe lista ofertanților înscriși în cursa pentru furnizarea celor 30 de autobuze electrice solicitate de Craiova. Numai că, în final, a ieşit aşa cum au vrut turcii de la Otokar. Licitaţia a sfârşit prin a fi anulată chiar de către autoritatea contractantă, adică Primăria Craiova.
Ce explicație a dat primăria
Anunţul privind anularea procedurii a fost postat săptămâna trecută în sistemul electronic de achiziţii publice. „Abateri grave de la prevederile legislative afectează procedura de atribuire sau este imposibilă încheierea contractului. Procedura de atribuire se anulează în conformitate cu prevederile art. 212 alin. (1) lit. c) şi alin. (2) din Legea 98/2016 privind achiziţiile publice, întrucât la acest moment autoritatea contractantă se află în imposibilitatea de a adopta măsuri de revizuire a documentaţiei de atribuire – caietul de sarcini fără ca aceasta să conducă la încălcarea principiilor prevăzute la art. 2 alin. (2) din Legea 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare“, se arată în anunţul de anulare a procedurii.
Primăria explică apoi că „prin încălcări ale prevederilor legale se înțelege situația în care, pe parcursul procedurii de atribuire, se constată erori sau omisiuni, iar autoritatea contractantă se află în imposibilitatea de a adopta măsuri corective fără ca aceasta să conducă la încălcarea principiilor prevăzute la art. 2 alin. (2) din Legea 98/2016“. Principiile care stau la baza atribuirii contractelor de achiziție publică, aşa cum apar ele în articolul de lege mai sus menţionat, sunt următoarele: nediscriminarea, tratamentul egal, recunoașterea reciprocă, transparența, proporționalitatea, asumarea răspunderii. Procedura va trebui reluată.