6.8 C
Craiova
vineri, 22 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljTurcii vin la Dăbuleni şi Segarcea. Cu autobuze electrice

Turcii vin la Dăbuleni şi Segarcea. Cu autobuze electrice

Turcii vin la Dăbuleni şi Segarcea. Nu pentru a cumpăra celebrii pepeni de Dăbuleni sau a degusta din vinul de Segarcea, ci pentru a aduce autobuze electrice, o premieră pentru cele două oraşe doljene. Asta dacă şi licitaţiile demarate de autorităţile locale şi aflate în derulare vor avea finalitate.

Procedurile se află în etapa de evaluare tehnică a ofertelor şi atât Primăria Dăbuleni, cât şi Primăria Segarcea au de ales între doi producători turci: BMC Truck & Bus şi Anadolu Isuzu. Reamintim că Primăria Craiova a avut de ales din şase oferte, dintre care cinci din Turcia, pentru a atribui un contract de 92 de milioane de lei privind furnizarea a 30 de autobuze electrice, iar în final a anulat licitaţia. La Dăbuleni şi Segarcea însă, licitaţiile par să nu întâmpine probleme în desfăşurarea lor.

Prima autoritate care a demarat procedura de achiziţie a trei autobuze electrice a fost oraşul Dăbuleni. Primăria din „patria lubenițelor“ a lansat, la începutul lunii septembrie 2020, licitația privind furnizarea a „trei autobuze electrice noi, de dimensiuni medii, dotate cu stații de încărcare lentă (3 bucăți) și sistem de bilete integrat pentru călători e-ticketing“. Valoarea estimată a achiziției era de 8.358.046 lei, fără TVA, iar proiectul făcea parte dintr-unul mai amplu, de circa cinci milioane de euro (fonduri europene), care cuprindea şi partea de reabilitare a infrastructurii rutiere aferente. Autobuzele dorite la Dăbuleni sunt de tip solo (nearticulate), cu podeaua/planşeul coborât/ă și dotate cu facilităţi pentru accesul persoanelor cu mobilitate redusă, iar furnizorul care va veni cu cel mai bun raport calitate-preț va obține contractul.

BMC Truck & Bus s-a supărat puţin pe Primăria Dăbuleni

Oraşul Dăbuleni s-a trezit cu două oferte: de la BMC Truck & Bus şi de la Anadolu Automobil Rom SRL, ambele firme având legătură cu Turcia. BMC a venit şi cu un terţ susţinător, gigantul chinez ZTE Smart Auto, parte a ZTE Corporation (societate la care guvernul din China deține mai mult de 50% din pachetul de acțiuni). La rândul ei, Anadolu Automobil s-a prezentat la licitaţie în asociere cu Radcom SRL. Anadolu Automobil este unic importator şi distribuitor pe piaţa din România, Ungaria şi Republica Moldova al autobuzelor şi autocarelor Isuzu, produse în cadrul Anadolu Isuzu Otomotiv Sanayi Ve Ticaret A.S. (AIOS).

Aceiaşi producători din Turcia se luptă pentru a furniza câte trei autobuze electrice oraşelor doljene Dăbuleni şi Segarcea: BMC Truck & Bus şi Anadolu Isuzu
Aceiaşi producători din Turcia se luptă pentru a furniza câte trei autobuze electrice oraşelor doljene Dăbuleni şi Segarcea: BMC Truck & Bus şi Anadolu Isuzu. În imagine este un autobuz electric produs de ZTE Smart Auto.

Ofertele au avut ca ultim termen de depunere 6 octombrie 2020, iar de atunci se află tot în etapa de evaluare tehnică. Asta pentru că a apărut o contestaţie. BMC Truck & Bus s-a supărat puţin pe Primăria Dăbuleni, dar i-a trecut repede. Firma din Turcia a reclamat faptul că „specificaţiile tehnice sunt de natură de a limita accesul ofertanţilor la această procedură“. Ulterior, BMC şi-a retras contestaţia depusă la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC). Producătorul turc a făcut cerere de renunţare la contestaţia formulată împotriva procedurii de atribuire a contractului, „având în vedere remedierile aduse documentaţiei de atribuire conform cu solicitările noastre din cuprinsul contestaţiei“, după cum a transmis CNSC.

Consiliul a luat act de renunţare, pentru ca, ulterior, termenul de evaluare a ofertelor să fie prelungit cu 80 de zile. Din acest motiv licitaţia este încă în etapa de evaluare tehnică.

Turcii vin la Dăbuleni şi Segarcea. Autobuzele electrice schimbă aspectul oraşului Segarcea

După modelul Dăbuleni, și Segarcea va achiziționa cu fonduri europene trei autobuze electrice destinate transportului public de călători. Micuţul oraș din Dolj recunoscut pentru podgoriile sale nu a mai avut până acum transport local, dar va trece direct la mijloace ecologice. Achiziția face dintr-un proiect european similar cu cel de la Dăbuleni, în sensul că el cuprinde pe lângă achiziţia celor trei autobuze electrice şi modernizarea câtorva sectoare de străzi, amenajarea de piste pentru biciclete, implementarea unui sistem de e-Ticketing și construirea unei autobaze pentru noile mijloace de transport în comun.

Proiectul are o valoare totală de 22 de milioane de lei (circa 5 milioane de euro) şi este finanțat prin Programul Operațional Regional 2014-2020. Finanțarea a fost obținută în octombrie 2019, iar licitațiile au demarat după aproape un an. Ultimele două proceduri au fost lansate la începutul anului 2021 și se referă la „achiziție autobuze pentru transport public urban“ și la „furnizare sistem de bilete integrat pentru călători e-Ticketing“.

Turcii vin la Dăbuleni şi Segarcea cu autobuze. Se caută cel mai bun raport calitate-preț

Dacă la Dăbuleni cele două componente au fost scoase la licitaţie la comun, Segarcea a ales să le separe. Astfel, pentru cele trei autobuze electrice noi, de dimensiuni medii, dotate cu sisteme / stații de încărcare aferente, primăria a pus la bătaie 5.357.537 de lei (valoare estimată). Oferta cu cel mai bun raport calitate-preț va fi cea câștigătoarea. Minimul de locuri pe scaune solicitat de primărie este de 15, iar numărul minim total de locuri acceptat este de 47, exceptând, bineînțeles, locul șoferului. Ofertele s-au primit până la data de 15 februarie şi au venit de la aceiaşi producători turci: BMC Truck & Bus şi Anadolu Automobil Rom SRL.

De data asta, cele două firme s-au prezentat pe cont propriu, fără un terţ susţinător sau în vreo asociere cu o altă firmă, cum este cazul licitaţiei de la Dăbuleni. Cert este că, dacă nu va apărea ceva neprevăzut care să dea peste cap procedurile de achiziţie, pe străzile din Dăbuleni şi Segarcea vor circula în viitorul apropiat autobuze electrice „made în Turcia“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS