Aceasta noua forma de bucatarie ad-hoc, „in functie de persoana“, se numeste in realitate „bucataria personalitatii“ si este rodul unui studiu de interpretare psihologica realizat de bucatarul Marco Miglio, administratorul unui restaurant italian si autor al volumului „La cucina delle identita“ („Bucataria personalitatii“ – n.r.). Baza acestei „gastropsihologii“ pleaca de la premisa ca nu mai este clientul cel care se adapteaza la meniu, ci meniul se adapteaza in functie de personalitatea clientului, care nu doreste sa treaca neobservat. In plina epoca a globalizarii, o recunoastere atât de consistenta a exigentelor individuale ale clientului confera siguranta, favorizeaza personalitatea si este o buna strategie de management. In opinia lui Miglio si a psihologului Roberto Provana, care a colaborat si el la realizarea volumului, „alegerea meniului spune clar cine suntem si natura noastra tinde sa stabileasca un raport profund, empatic, intre unele specialitati si povestea noastra“. Si atunci, acele caractere care sunt mai curioase sau cele dotate cu puternice exigente estetice vor fi mai disponibile sa incerce specialitati mai sofisticate si vor prefera un tip de bucatarie elaborata, prezentata intr-un anumit fel, nu doar senzorial, ci si vizual, formal si cromatic.
Eneagrama defineste caracterele
Pentru toti cei care ocupa functii de conducere, bucatarul italian recomanda o alimentatie pe baza de scoici si dovlecei, produse care confera un randament mai bun la locul de munca, ele fiind o mana cereasca pentru concentrare si memorie. Cei care doresc sa isi realizeze un meniu ad-hoc trebuie sa raspunda la un scurt chestionar telefonic, scris sau on line, pentru a-i permite bucatarului psiholog sa identifice câteva trasaturi de caracter. Alta metoda de identificare este eneagrama, cu ajutorul careia pot fi identificate cele noua tipuri fundamentale de caracter, definite de comportamente tipice, si anume reformatorul, protectorul, autorealizatul social, artistul, gânditorul, credinciosul, generalistul, seful, pacificatorul. In plus, ca metode de cunoastere sunt folosite si grafologia, tipologiile omeopatice, metoda intuitiva bazata pe observarea directa, metodele empirice psiho-fizice. Pentru a-i introduce sau initia pe oaspetii sai in tainele psihobucatariei, bucatarul porneste exact de la meniu, care contine o descriere a celor noua grupuri canonice ale personalitatii cu obiceiurile alimentare de rigoare si specialitatile cele mai potrivite. In acest fel, clientii sunt invitati singuri sa se „regaseasca“, sa se identifice cu o tipologie si sa experimenteze una dintre specialitatile prezentate.