Anul 2020 a fost marcat de declanșarea pandemiei de COVID – 19 cu extindere la nivel global, afectând negativ întreaga economie mondială inclusiv economia românească. Astfel în situațiile financiare întocmite pentru anul 2020, supuse aprobării Adunării Generale Ordinare a Acționarilor S.I.F. Oltenia S.A. convocată pentru data de 28.04.2021 – prima convocare, respectiv 29.04.2021 în cazul în care nu se întrunește cvorumul necesar desfășurării lucrărilor adunării la prima convocare – sunt prezentați următorii indicatori:
TOTAL VENITURI 70.945.772
TOTAL CHELTUIELI (15.892.331)
PROFIT INAINTE DE IMPOZITARE 55.053.441
IMPOZIT PE PROFIT (2.822.421)
PROFIT NET 52.231.020
S.I.F. Oltenia S.A. a înregistrat un profit net de repartizat în sumă de 52.231.020 lei, dar sub profitul anului 2019 când suma înregistrată a fost de 124.132.274 lei.
Din punct de vedere economic, este de așteptat ca anul 2021 se va înscrie pe aceeași traiectorie descendentă ca și anul 2020, fiind dominat de pandemia de COVID – 19 și de restricțiile impuse de autoritățile locale și internaționale.
Marea majoritate a raportărilor preliminare aferente anului 2020 înregistrate de societățile listate la BVB sunt sub nivelul celor înregistrate în anul 2019 cu perspective mici de a distribui către acționari dividende, iar dacă se vor distribui, nivelul acestora va fi unul semnificativ redus comparativ cu anii precedenți. În acest context, recomandările formulate de autoritățile de supraveghere din Uniunea Europeană consolidează ipoteza că nivelul distribuțiilor de dividende către acționarii instituțiilor de credit și firmelor de investiții europene va fi unul semnificativ redus, în condițiile necesității menținerii unei lichidități ridicate în perioada următoare.
Piața de capital din Romania a reacționat prin creșterea volatilității prețurilor de tranzacționare, ceea ce apreciem că se va manifesta mai pregnant pe parcursul întregului an 2021.
În acest context, estimăm că S.I.F. Oltenia S.A. va încasa dividende mai scăzute decât în anul precedent, iar eventualele vânzări de acțiuni se vor face la prețuri din ce în ce mai mici. Acest fapt poate conduce la un potențial deficit de lichidități dacă obligațiile de plată ale S.I.F. Oltenia S.A. vor fi mari. Conducerea S.I.F. Oltenia S.A. dorește să comunice acționarilor că va monitoriza cu atenție evoluțiile din plan macroeconomic și recomandările autorităților din sectoarele economice ce se regăsesc în portofoliul companiei, urmând a adopta măsuri concrete și a formula propuneri adecvate ce vor fi supuse analizei și aprobării în cadrul Adunărilor Generale ale Acționarilor.
Apreciem că anul 2021 poate fi un an al consolidării portofoliului S.I.F. Oltenia S.A. prin achiziția, la prețuri scăzute, de noi titluri lichide cu potențial de creștere în viitor, listate pe o piață reglementată.
Din aceste motive, Consiliul de Administrație al S.I.F. Oltenia S.A. supune aprobării Adunării Generale a Acționarilor două variante de repartizare a profitului înregistrat de societate la 31.12.2020, în sumă de 52.231.020 lei, pentru a hotărî asupra uneia dintre cele două variante propuse:
Varianta I: repartizarea întregului profit net al exercițiului financiar 2020, în sumă de 52.231.020 lei, la Alte rezerve, în vederea susținerii viitoarelor investiții, inclusiv a unui/unor program/programe de răscumpărare de acțiuni, ulterior obținerii aprobărilor necesare în acest sens;
SAU
Varianta II: repartizarea profitului net al exercițiului financiar 2020, în sumă de 52.231.020 lei, pe următoarele destinații:
Dividende 25.000.000 lei, reprezentând 0,05 lei brut pentru o acțiune.
Acționarii îndreptățiți să primească dividende distribuite din profitul net realizat în exercițiul financiar din anul 2020 sunt cei ce vor fi înregistrați în registrul consolidat al acționarilor la data de înregistrare ce va fi aprobată de Adunarea Generală Ordinară a Acționarilor, în conformitate cu prevederile art. 86 alin. (1) din Legea nr. 24/2017.
Consiliul de Administrație a propus și va supune spre aprobarea Adunării Generale Ordinare a Acționarilor ca data de înregistrare să fie 14.07.2021 (ex-date 13.07.2021), iar data plății să fie 30.07.2021.
Alte rezerve 27.231.020 lei.
Această propunere a fost aprobată de către Consiliul de Administraţie în şedinţa din data de 18 martie 2021 şi a fost semnată în numele acestuia de:
Sorin-Iulian Cioacă Mihai Trifu
Președinte/Director General Vicepreședinte/Director General Adjunct
Viorica Bălan
Ofițer de conformitate