În Craiova, problema străzilor pare să nu găsească o rezolvare prea curând. În fiecare primăvară acestea ies din iarnă ciuruite, pline de gropi, crăpături şi cu capacele de la gurile de canal înfundate în asfalt.
În Craiova, sunt probleme nu doar cu străzile pe care nu s-a mai intervenit de mult timp şi care ar avea nevoie de o reparaţie totală, ci şi cu gropile tot mai multe care apar în carosabil.
Unele sunt chiar rezultatul lucrărilor anterioare, mai exact al faptului că gurile de canalizare şi grătarele de la geigere nu au fost ridicate la cotă odată cu asfaltarea străzii.
Groapile formate în jurul unor guri de canal stau mărtuire a lucrărilor de proastă calitate, indiferent că asfaltarea s-a făcut cu bani de la bugetul local sau fonduri europene.
Ridicarea la cotă a capacelor, meteahna asfaltatorilor
Şoferii care trec zilnic pe bulevardul Decebal, pe bulevardul Gheorghe Chiţu sau bulevardul Râului înjură cu năduf, ori de câte ori nimeresc cu maşina în gurile de canal. Ridicate la cotă după asfaltare, acestea au acum în jurul lor covorul asfaltic făcut praf. Altele s-au lăsat, au fost de-a dreptul înghiţite de stradă. În urma, carosabilul este garnisit cu gropi şi denivelări în care rişti să-ţi rupi maşina. Aşa sunt mai toate străzile din oraş, inclusiv marile bulevarde pe care capacele de de gurile de canalizare sunt lăsat aproape 20 de cm sub asfaltul turnat.
Tehnologia de ridicare la cotă a acestora după turnarea asfaltului s-a dovedit în timp a fi una păguboasă, din moment ce în jurul multora dintre ele se tot cârpeşte în fiecare an.
Gurile de canal, capcane în carosabil
Bulevardul Decebal este o arteră din oraş intens circulată. Acesta a fost modernizat cu ani în urmă, prin Programul operaţional regional 2007-2013, valoarea totală a proiectului fiind de 43.972.608,0. De la momentul reabilitării şi până în prezent au trecut mulţi ani şi bulevardul a tot fost cârpit. Din loc în loc, gurile de canal s-au lăsat, iar în asfalt pe sensul de mers dinspre Arabesque spre mall au apărut gropile. „Zilnic trec pe acest bulevard. O mare problemă sunt capacele de la canalizare. Acestea sunt lăsate şi în jurul lor s-au format gropi. Altele au fost reparate şi pe lângă ele parcă s-a ridicat o bordură mică. Tot bulevardul este praf. Îţi strici maşina în denivelări şi gropi. Nu se găseşte odată şi la noi o metodă de prindere a acestor capace în stratul de asfalt?”, se întreabă craioveanul Alex Vasile.
Un alt bulevard, aceeaşi problemă
Peste Bulevardul Gheorghe Chiţu a trecut mai mult de un deceniu de la ultima asfaltare. Scurgerea timpului şi intervenţiile furnizorilor de utilităţi şi-au spus cuvântul. Capacele de la gurile de canal şi cârpelile s-au transformat în cratere pe care şoferii nu au cum să le evite. Covorul asfaltic pe ambele sensuri de mers este uzat la greu. Reparaţiile, în jurul capacelor de canalizare care sunt cu mult sub nivelul covorului asfaltic s-au făcut în zadar. Mixtura asfaltică s-a măcinat în timp şi pe lângă acestea s-au format gropi. Denivelările sunt adevărate capcane pentru vehiculele aflate în trafic mai ales pe timp de noapte. Pe toată lungimea bulevardului nu este un capac de canal care să nu fie lăsat sub nivelul străzii.
Întrebaţi despre situaţia celor două artere de circulaţie, reprezentanţii primăria Craiova spun că sarcina remedierilor revine firmelor care au câştigat licitaţia pe Acordul -cadru.
Primăria Craiova a trasat sarcină constructorilor care se ocupă de repararea şi întreţinerea străzilor din Craiova ca în tremen de două luni să ridice toate capacele de la gurile de canalizare la nivelul stratului de asfalt.
Ce spune viceprimarul Craiovei
Bulevardul Râului, reabilitare de mântuială
Tot la capitolul, bulevarde făcute praf se încadrează şi Bulevardul Râului. Acesta este modernizat pe fonduri europene şi nici nu a ieşit din garanţie. Carosabilul reabilitat în bătaie de joc a dat multe bătăi de cap şoferilor craioveni. De câţiva ani, imedit după reabilitare şoferii fac slalom printre balizele aşezat în mijlocul drumului. Acestea îi atenţionează despre capacele de la căminele de canalizare care sunt sparte sau afundate în asfalt. Mai mult, din loc în loc bulevardul se surpă, asfaltul se lasă sub roţile maşinilor din cauza infiltraţiilor de apă care spală pământul pe dedesubt.
Primăria tot trage constructorul de urechi
Reprezentanţii primăriei spun că au dat un termen final constructorului ca să facă ultimele reparaţii fiindcă lucrarea va ieşi din garanţie în vara acestui an.
Acordul-cadru
Contractul pentru „lucrări de reparaţii şi întreţinere străzi, alei, trotuare şi parcări în municipiul Craiova“ a fost atribuit firmelor craiovene Domarcons SRL şi Erpia SA, după o licitaţie care a durat aproape un an şi care a trecut şi pe la instanţă. Acordul-cadru este pe patru ani şi are o valoare de 157.139.423 de lei, fără TVA (peste 30 milioane de euro).