3.4 C
Craiova
vineri, 22 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalOperaţiunea autobuzul electric „made în Turcia“. BMC vinde tot în Dolj?

Operaţiunea autobuzul electric „made în Turcia“. BMC vinde tot în Dolj?

Firma turcă BMC Truck & Bus a fost selectată drept câştigătoare a licitaţiei privind furnizarea a trei autobuze electrice pentru oraşul Dăbuleni. A fost însă contestată de o altă firmă turcească, Anadolu. Tot după o contestaţie, BMC a rămas singură în cursa pentru furnizarea a 30 de autobuze electrice pentru municipiul Craiova. BMC Truck & Bus este în cărţi şi la licitaţia pentru livrarea a alte trei autobuze electrice, de data asta pentru oraşul Segarcea.

Operaţiunea autobuzul electric „made în Turcia“. Autobuzele electrice produse de firma turcă BMC Truck & Bus ar putea fi introduse în reţeaua de transport public în trei localităţi din Dolj. BMC s-a înscris la toate cele trei licitaţii şi a rămas în cărţi la fiecare.

La Craiova, unde contractul are o valoare de 92 de milioane de lei, firma din Turcia a rămas, recent, singură în cursa pentru furnizarea a 30 de autobuze electrice cu lungimea de circa 12 metri. Primăria Craiova a anulat în februarie procedura de achiziţie, cu toate că primise şase oferte. Municipalitatea respinsese însă din start cinci dintre ele în etapa de evaluare tehnică, singura rămasă fiind cea a BMC Truck & Bus.

Situaţia a fost relatată pe larg de Gazeta de Sud. Primăria s-a temut de o eventuală corecţie financiară din partea UE aşa că a anulat licitaţia, BMC a contestat decizia, iar Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor i-a dat dreptate şi a dispus „anularea deciziei de anulare a procedurii“. Astfel, licitaţia ar trebuie să continue, iar oferta turcilor de la BMC să fie supusă evaluării. Craiova mai deţine 38 de autobuze produse de BMC, cumpărate în decembrie 2019 cu bani împrumutaţi de la BERD. Autobuzele sunt Diesel Euro 6. 

Operaţiunea autobuzul electric „made în Turcia“. BMC, selectată drept câștigătoare la Dăbuleni

Recent, BMC Truck & Bus a fost selectată drept câştigătoare a licitaţiei privind furnizarea a trei autobuze electrice pentru oraşul Dăbuleni. Procedura a fost lansată încă de la începutul lunii septembrie 2020, pentru o valoare estimată de 8.358.046 lei, fără TVA. Contractul prevede nu doar furnizarea a „trei autobuze electrice noi, de dimensiuni medii, dotate cu stații de încărcare lentă“, ci și a unui sistem de bilete integrat pentru călători e-ticketing.

Pe parcursul licitaţiei, BMC Truck & Bus s-a supărat puţin pe Primăria Dăbuleni, dar i-a trecut repede. Firma din Turcia a reclamat faptul că „specificaţiile tehnice sunt de natură de a limita accesul ofertanţilor la această procedură“. Ulterior, BMC şi-a retras contestaţia depusă la CNSC. Producătorul turc a făcut cerere de renunţare, „având în vedere remedierile aduse documentaţiei de atribuire conform cu solicitările noastre din cuprinsul contestaţiei“. 

Anadolu se opune deciziei Primăriei Dăbuleni

La Dăbuleni, oferta celor de la BMC Truck & Bus a fost selectată drept câştigătoare în data de 26 martie. Cealaltă firmă participantă la licitaţie Anadolu Automobil Rom SRL (în asociere cu Radcom SRL) a depus însă contestaţie, înregistrată la CNSC pe 2 aprilie. Anadolu contestă decizia de desemnare a ofertei BMC Truck & Bus drept câştigătoare şi cere Consiliului anularea comunicării privind rezultatul procedurii şi anularea parţială a raportului procedurii şi a tuturor actelor subsecvente. 

Anadolu s-a legat de cea de-a doua componentă a contractului – sistem de bilete integrat pentru călători e-ticketing, susţinând că BMC nu îndeplineşte mai multe criterii de calificare stabilite în documentaţia de atribuire. Firma pierzătoare a susţinut în contestaţie că „activitatea principală/secundară pe care o desfăşoară ofertantul câştigător (BMC – n.r.) conform calificării CAEN şi a certificatului constatator nu corespunde obiectului contractului“.

Operaţiunea autobuzul electric „made în Turcia“. Autobuz Isuzu produs de Anadolu
Autobuz electric Isuzu produs de Anadolu

De asemenea, în opinia celor de la Anadolu, nici terţul susţinător cu care s-a prezentat BMC, adică ZTE Smart Auto, nu a dovedit că poate să furnizeze acel sistem e-ticketing. Anadolu invocă „lipsa experţilor tehnici cheie şi a experienţei specifice“. În final, firma pierzătoare a susţinut că oferta celor de la BMC Truck & Bus a fost analizată cu superficialitate de Primăria Dăbuleni. Anadolu Automobil este unic importator şi distribuitor pe piaţa din România, Ungaria şi Republica Moldova al autobuzelor şi autocarelor Isuzu, produse în cadrul Anadolu Isuzu Otomotiv Sanayi Ve Ticaret A.S. (AIOS). 

Operaţiunea autobuzul electric „made în Turcia“ se derulează și la Segarcea

După modelul Dăbuleni, și Segarcea a trecut la achiziția cu fonduri europene a trei autobuze electrice destinate transportului public de călători şi a unui sistem de bilete integrat pentru călători e-ticketing. Primăria din Segarcea nu a dat încă un verdict.

Pentru cele trei autobuze electrice noi, de dimensiuni medii, dotate cu sisteme / stații de încărcare aferente, primăria a pus la bătaie 5.357.537 de lei (valoare estimată). A primit oferte de la aceiaşi doi producători din Turcia: BMC Truck & Bus şi Anadolu Automobil Rom SRL. Indiferent de rezultat, la Segarcea, Dăbuleni şi, probabil, Craiova, autobuzele electrice pentru transportul în comun vor fi „made în Turcia“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS