0.6 C
Craiova
joi, 19 decembrie, 2024
Știri de ultima orăActualitateDistribuitorii de energie, obligaţi să compenseze clienţii pentru întreruperile neplanificate

Distribuitorii de energie, obligaţi să compenseze clienţii pentru întreruperile neplanificate

Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a anunţat marţi că le impune distribuitorilor de energie electrică să dea compensaţii financiare clienţilor afectaţi de întreruperile neplanificate. Operatorii de distribuţie vor acorda compensaţii între 5 şi 300 de lei tuturor utilizatorilor afectaţi, în funcţie de numărul de întreruperi, informează News.ro.

”ANRE a aprobat în şedinţa Comitetului de reglementare din data de 15 iunie 2021 Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 35/2021 privind aprobarea Standardului de performanţă pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice. La data intrării în vigoare a acestui act normativ se abrogă Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 11/2016 privind aprobarea Standardului de performanţă pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 291 din 18 aprilie 2016, cu modificările şi completările ulterioare”, a informat ANRE.

Principalele schimbări şi măsurile se referă la includerea întreruperilor scurte, între 3 secunde şi 3 minute, în categoria întreruperilor care se monitorizează şi pentru care operatorii de distribuţie sunt obligaţi să acorde compensaţii la depăşirea numărului maxim stabilit prin standard.

”Pentru fiecare astfel de depăşire operatorii de distribuţie vor acorda compensaţii tuturor utilizatorilor afectaţi, astfel: înaltă tensiune: 300 lei peste 10 întreruperi pe an, medie tensiune: 10 lei peste 10 întreruperi pe săptămână; joasă tensiune: 5 lei peste 10 întreruperi pe săptămâna”, arată ANRE.

Utilizatorii îşi pot monta pe cheltuială proprie analizoare de calitate

Impactul acestei măsuri este unul pozitiv pentru utilizatori deoarece includerea monitorizării întreruperilor scurte şi prevederea acordării de compensaţii utilizatorilor la depăşirea numărului maxim stabilit de standard, contribuie la obligarea operatorului de a lua măsuri rapide şi eficiente pentru remedierea disfuncţionalităţilor care în prezent se manifestă în diferite zone de reţea de joasă tensiune şi care pot provoca deprecierea echipamentelor electrocasnice, precum şi generarea de disconfort clienţilor, precizează autoritatea.

Alte schimbări privesc acordarea posibilităţii utilizatorilor de a-şi monta pe cheltuială proprie analizoare de calitate care pot fi folosite în relaţiile contractuale dintre aceştia şi operatorii de distribuţie.

De asemenea, se reduce, începând cu data de 1 ianuarie 2022, abaterea pozitivă permisă a tensiunii de alimentare la joasă tensiune de la +10% la +5% din valoarea tensiunii nominale, monitorizată săptămânal. Această modificare asigură corelarea cu valoarea tensiunii maxime admisibile pentru echipamentele electrice şi electronice care se alimentează la joasă tensiune, deţinute de utilizatorii reţelei.

”Pentru nerespectarea indicatorilor de performanţă privind calitatea curbei de tensiune, operatorul de distribuţie are obligaţia de a acorda utilizatorilor următoarele compensaţii: pentru persoane juridice: 270 lei la 110kV, respectiv 130 lei la JT şi MT pentru fiecare perioadă de monitorizare; pentru persoane fizice: 270 lei la 110kV, respectiv 70 lei la JT şi MT pentru fiecare perioadă de monitorizare”, mai arată autoritatea.

Racordarea trebuie făcută în 90 de zile

ANRE menţionează la schimbări şi adăugarea la indicatorii de calitate comercială a serviciului de distribuţie a termenului de 90 de zile de realizare a racordării, inclusiv recepţia şi punerea în funcţiune a instalaţiei de racordare pentru utilizatorii clienţi casnici şi clienţi finali noncasnici ale căror locuri de consum sunt alimentate prin instalaţii de racordare cu lungimi de până la 2.500 metri. Pentru nerespectarea acestui indicator s-a prevăzut un cuantum al compensaţiei de 100 lei, indiferent de nivelul de tensiune sau de categoria utilizatorului (persoana fizică/juridică). Se urmăreşte astfel, îmbunătăţirea activităţii de racordare a utilizatorilor la reţelele electrice de distribuţie.

Adiţional, pentru nerespectarea prevederilor standardului de performanţă, operatorul de distribuţie este sancţionat conform prevederilor Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, cu amendă de la 10.000 lei până la 200.000 lei.

Se stabileşte totodată un calendar de implementare a unor echipamente cu rol de monitorizare a continuităţii în alimentarea cu energie electrică şi a calităţii tehnice a energiei electrice.  Prin actul normativ aprobat a fost prevăzut un calendar gradual pentru montarea de analizoare de calitate astfel încât 100% din staţiile electrice să fie monitorizate cu ajutorul acestor echipamente până la sfârşitul anului 2026, respectiv 100% din posturile de transformare până la 1 ianuarie 2028.

Acest program de implementare este corelat cu prevederile calendarului de implementare a sistemelor de măsurare inteligentă a energiei electrice la nivel naţional, aprobat de ANRE, oferind operatorilor de distribuţie concesionari cadrul de reglementare pentru organizarea activităţii şi planificarea investiţiilor în reţelele electrice de distribuţie astfel încât aceştia să asigure un serviciu de calitate tuturor utilizatorilor deserviţi.

Îmbunătăţirea comunicării între utilizator şi operatorul de distribuţie

Alte schimbări se referă la stabilirea unor intervale privind preluarea apelurilor telefonice efectuate de utilizatorii reţelei prin centrele de telefonie gestionate de operatorii de distribuţie, şi anume: maximum 30 de secunde de la iniţierea apelului de către utilizator până la preluarea acestuia, fără intervenţia operatorului uman; maximum 180 de secunde de la preluarea apelului pentru posibilitatea utilizatorului de a selecta opţiunea de a transfera apelul la un operator uman; maximum 20 de minute de la preluarea apelului pentru începerea convorbirii utilizatorului cu un operator uman.

Prin această măsură se urmăreşte îmbunătăţirea comunicării între utilizator şi operatorul de distribuţie astfel încât evenimentele semnalate de utilizatori să poată fi preluate cât mai rapid în scopul remedierii, precum şi reducerea timpilor de aşteptare în beneficiul utilizatorilor.

”Deşi numărul de apeluri telefonice pentru care nu sunt respectate intervalele de timp menţionate anterior este doar monitorizat, nerespectarea acestor valori poate fi sanţionată conform prevederilor Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, aplicabile în situaţia nerespectării de către operatorul de distribuţie a prevederilor standardului de performanţă cu amendă amendă de la 10.000 lei până la 200.000 lei”, menţionează ANRE.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS