Tronsonul uitat din judeţul Olt al Drumului Naţional (DN) 6 Alexandria – Craiova a fost pur şi simplu luat cu asalt de firmele de construcţii, la licitaţia lansată de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
De zece ani se chinuie Compania să găsească un constructor care să modernizeze sectorul de 53 de kilometri care pleacă de la limita cu judeţul Teleorman şi ajunge până la limita cu Doljul, iar acum va avea de unde să aleagă. Nu mai puţin de 12 asocieri de firme, cu zeci de subcontractanţi şi terţi susţinători în spate, s-au înscris la licitaţia care a avut nevoie şi de o prelungire a termenului de depunere a ofertelor pentru a se putea răspunde tuturor solicitărilor de clarificare a documentaţiei tehnice.
CNAIR a încercat de două ori să găsească un constructor pentru tronsonul uitat al DN 6, dar de fiecare dată procedura a eşuat. În aprilie 2021, Compania a scos din nou la licitaţie lucrările de modernizare a celor 53 de kilometri de drum şi a aşteptat ofertele până la data de 24 mai. Termenul s-a prelungit însă de două ori, până la data de 29 iunie, iar, la final, ofertele au dat năvală.
Pentru obiectivul de investiţii „Reabilitare DN 6, Alexandria – Craiova, Lot 2: km 132+435 – km 185+230 – Relicitare“, pentru care CNAIR a pus pe masă circa 80 de milioane de euro, au depus oferte firme din Turcia, Austria, Italia, Spania şi Bulgaria, dar şi din România. Printre acestea se numără şi două firme de construcţii din Craiova: Strade Bauunternehmung SRL şi Domarcons SRL. Fiecare participă separat, în calitate de lideri de asociere.
Turcii au dat năvală ca la Plevna la tronsonul uitat al DN 6
Din cele 12 asocieri de firme, în patru sunt implicate firme din Turcia. Două firme au venit individual, ca ofertanți unici, dar au în spate mai mulți subcontractanți. Este vorba de Imfalt Yol Yapi Sanayi Ticaret AS, din Izmir (Turcia), care a venit cu opt subcontractanţi, printre care şi Muzeul Olteniei Craiova – cu 1,37% din lucrări. De fapt, majoritatea subcontractanților au procente infime din lucrări. Aici, cel mai mare procent îl are Arsal Yapi Construct SRL, din Bucureşti, un subcontractant adus de firma Imfalt Yol Yapi, care se va ocupa de 15% din lucrări.
Cea de-a doua firmă din Turcia care s-a prezentat ca unic ofertant este Ozaltin Insaat Ticaret VE Sanayi AS, o companie de construcţii din Ankara. Aceasta s-a prezentat la licitație cu nouă subcontractanţi.
Tot ca ofertant unic s-a prezentat și Porr Construct SRL, cu sediul în Bucureşti. Aici este însă vorba de o companie de construcții din Austria. Nici aceasta nu a venit singură, ci cu șase subcontractanţi, printre care şi Muzeul Olteniei (cu un procent infim din lucrări – 0,25%). Austriecii au, totuși, în spate doi subcontractanți din București, care se vor ocupa de aproape jumătate din lucrările de modernizare a tronsonului de 53 km al DN 6: Visio Construction Works SRL (20%) și Elektra Invest SRL (16,5%).
Turcii s-au asociat și cu firme din România
Firme din Turcia mai apar în două asocieri care au venit cu oferte. Este vorba de asocierea Drum Asfalt SRL Oradea (Lider) – Drumuri Bihor SA – Ilgaz Insaat Ticaret Anonim Şirketi (Turcia) – IBB-HIB România, din Bucureşti (partea a IBB Haus und Industriebau GmbH din Germania) – Trameco SA (Oradea). Această asociere româno-turco-germană s-a prezentat și cu șase subcontractanţi.
Cealaltă asociere în care sunt implicate firme din Turcia este condusă de T Dancor Romconstruct SRL. Societatea din Bucureşti este liderul asocierii din care mai fac parte companiile Orak Altyapi Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi și Ilci Insaat Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi. Și această asociere a venit la licitație cu șase subcontractanţi.
Strade și-a unit forțele cu Tehnostrade
La licitația pentru modernizarea tronsonului din județul Olt al drumului Alexandria – Craiova s-a prezentat și firma craioveană Strade Bauunternehmung SRL, în calitate de lider de asociere. Strade și-a unit forțele cu Tehnostrade SRL, una dintre firmele lui Dorinel Umbrărescu, constructorul român cu cel mai bun ritm de lucru în acest moment. El a obținut cu asocierea SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade SRL contractele pentru proiectarea și execuția tronsoanelor 2, 3 și 4 ale drumului expres DX12 Craiova – Pitești.
Tronsonul 2 ocolește atât Balșul, cât și Slatina, iar aici lucrările sunt destul de avansate, cu șanse mari de a fi finalizate până la sfârșitul anului. Umbrărescu și-a arătat forța atunci când a mobilizat peste 1.400 de muncitori și mai mult de 700 de utilaje pe șantierele de pe tronsoanele 2 și 3 ale drumului expres.
Revenind la firma craioveană Strade Bauunternehmung SRL, aceasta s-a mai asociat pentru lucrările de pe DN 6 cu Panadria SRL, din Găneasa. Strade s-a prezentat și doi subcontractanți, cu un procent infim din lucrări: Muzeul Olteniei Craiova și Danavi SRL, din Iaşi.
Strade Bauunternehmung lucrează în prezent la modernizarea celor mai lungi drumuri județene din Dolj: DJ 552 Craiova – Cetate (tronsonul II de 40 km) și DJ 561A (tronsonul II) Moțăței (intersecție DN 56) – Dobridor – Unirea – Plenița – limita cu judeţul Mehedinți (31 km). Asocierea cu Tehnostrade SRL aduce firmei craiovene și un capital de imagine și încredere, știut fiind faptul că în ultimii ani Dorinel Umbrărescu a lucrat doar pe cont propriu.
Tronsonul uitat al DN 6, asaltat de constructori. În cursă au intrat și constructori italieni
În lupta pentru contractul de circa 80 de milioane de euro au intrat și firme din Italia. Două au intrat în asociere cu Kirlic Group din București (liderul asocierii). Este vorba de Consorzio Stabile EBG, din Bologna, și D’Agostino Angelo Antonio Costruzioni Generali SRL, din Avellino. Asocierea este completată de G&M Road Building Engineering SRL (Curtea de Argeş) și Concordia Com. Strade SRL (Piteşti). Kirlic Group a venit și cu cinci subcontractanţi, printre care și Faster Dinamic Construct SRL Bucureşti, cu 10,59% din lucrări.
O altă firmă din Peninsulă, Cosedil SPA, o compania de construcţii din Catania, s-a prezentat la acestă licitația în calitate de lider de asociere alături de Bog’art SRL din Bucureşti și Tancrad SRL din Galaţi. Asocierea mai are în spate și nouă subcontractanţi. De modernizarea celor 53 de kilometri ai DN 6 s-a arătat interesată și o altă asociere: E.M. Prime Construct SRL (Lider) din Bucureşti – Opr Asfalt SRL din Timişoara – Obras Publicas Y Regadios din Toledo (Spania) – Costruzioni Generali Sud, din Napoli. Asocierea româno-spaniolo-italiană s-a prezentat cu nu mai puțin de 11 subcontractanţi.
Și Domarcons a intrat în luptă
La licitație s-a înscris și o altă firmă craioveană de construcții: Domarcons SA. În calitate de lider, ea s-a asociat cu Alpenside SRL din Bucureşti şi cu Drum Concept SRL, tot din Capitală. Domarcons a venit și cu șapte subcontractanţi, printre care şi Muzeul Olteniei, dar şi cu un terţ susţinător: „JV“ Sine Midas Stroy LLP, din Turcia.
În lupta pentru contractul de modernizare a tronsonului uitat al DN 6 Alexandria – Craiova au mai intrat asocierea Maristar Com SRL Bucureşti (Lider) – Hydrostroy AD din regiunea Varna (Bulgaria) – VDH AD din Sofia, cu trei subcontractanti, și asocierea Mavgo Holding SRL (Lider) din comuna Buhoci (Bacău) – Antrepriza de Construcţii Drumuri şi Autostrăzi SRL, din Slobozia (Neamţ). Cele două firme au mai venit cu șapte subcontractanţi şi doi terţi susţinători.
Ar mai fi de menționat că firma ieșeană Danavi SRL a fost subcontractată de 10 din cele 12 asocieri de firme participante la licitație. Societatea oferă servicii de deminare, identificarea şi eliberarea zonelor de muniții neexplodate, cercetare teren şi detectare muniţii neexplodate şi curăţarea terenului de orice muniţii.
Care sunt cifrele contractului de modernizare a tronsonului de 53 km al DN 6
Valoarea totală estimată a contractului de modernizare a tronsonului de 53 km al DN 6 Alexandria – Craiova este cuprinsă între 289.989.055,50 lei şi 329.220.452,20 lei, fără TVA. Adică aproape 80 de milioane de euro, cu TVA. Banii provin din fonduri europene, potrivit datelor din anunțul de participare la licitație. CNAIR a ales această variantă pentru că a optat pentru „o achiziţie ulterioară de noi lucrări similare de la ofertantul a cărui ofertă va fi declarată câştigătoare în cadrul prezentei proceduri de achiziţie“, în cuantum de 39.231.396,70 lei fără TVA, echivalentul a 15% din valoarea estimată a contractului.
Criteriul de atribuire a contractului este „cel mai bun raport calitate – preţ“, unde componenta financiară contează în procent de 88%. Pentru restul de 12% se va ţine cot de perioada de garanţie a lucrărilor oferită de constructor. Aici, CNAIR va acorda punctaj doar pentru ofertarea unei perioade de garanţie suplimentară faţă de perioada minim acceptată de cinci ani. Punctaj maxim va primi doar ofertantul care va oferi o garanţie a lucrărilor de minim zece ani.