Primăria dă „restart“ la conceptul de parcare în Craiova: a demarat achiziţia unui studiu privind politica de parcare la nivelul municipiului.
Concret, autorităţile locale vor să afle care este capacitatea reală de parcare de la nivelul Craiovei, ba chiar şi din afara municipiului. „Dacă pe parcursul realizării studiului se va constata că anumite elemente ce pot îmbunătăţi politica de parcare la nivelul municipiului se pot implementa în areale ce nu aparţin de UAT Craiova, se vor formula recomandări privind posibilitatea de colaborare între municipiul Craiova şi localităţile învecinate“, se arată în caietul de sarcini scos la licitaţie.
Primăria a pus pe masă 50.000 de lei pentru realizarea acestui studiu şi aşteaptă ofertele până vineri, 16 iulie. Va alege oferta cu cel mai mic preţ şi va aştepta cinci luni pentru elaborarea studiului care ar trebui să facă lumină în Craiova în privinţa locurilor de parcare.
Ce cere primăria de la cel care va realiza studiul? Analiza situaţiei existente a mobilităţii staţionare la nivelul municipiului Craiova, analiza preţurilor şi a încasărilor din parcările publice şi analiza zonelor cu cerere potenţială ridicată de locuri de parcare (repartiţia autoturismelor înregistrate la nivel de municipiu).
În plus, cere un recensământ al locurilor de parcare existente. Aici intră locuri de parcare publice reglementate, garaje, parcaje sub/supraterane deschise publicului, inclusiv din centre comerciale sau spaţii de birouri. „Recensământul va avea şi elemente de cercetare calitativă, fiind identificate zonele unde, deşi există parcări reglementate, acestea sunt disfuncţionale sau creează conflicte cu celelalte tipuri de transport sau chiar inconveniente pentru transportul auto motorizat“, se precizează în caietul de sarcini.
Primăria dă „restart“ la conceptul de parcare în Craiova. Se caută zonele cu cerere mare de locuri de parcare
Tot acest studiu ar trebui să ducă la identificarea zonelor cu cerere de locuri de parcare ridicată, la identificarea motivelor pentru care acele zone au un aport ridicat de autoturisme şi a disfuncţionalităţilor provocate de cererea mare de locuri de parcare.
De asemenea, se doreşte depistarea zonelor utilizate cu predilecţie pentru parcarea maşinilor de mărfuri şi identificarea zonelor unde parcarea autoturismelor nu este reglementată. „Etapa de analiză a situaţiei existente va conţine şi o analiză SWOT care se va referi la toate aspectele ce ţin de parcarea automobilelor la nivelul municipiului Craiova (reglementare, control şi coerciţie, infrastructură, informatizare etc)“, se mai explică în documentaţia aferentă licitaţiei.
Ce principii ar trebui să respecte conceptul de parcare în Craiova. Apare ideea de parcări de tip Park&Ride
Studiul privind politica de parcare la nivelul municipiului Craiova ar trebui să ţină cont de o serie de principii. Astfel, „se doreşte cu prioritate îmbunătăţirea atractivităţii şi accesibilităţii transportului public şi a formelor nemotorizate de transport“. „Aşadar, în acele intervenţii unde se intersectează mai multe moduri de transport, cele menţionate anterior vor avea prioritate faţă de parcarea autoturismelor“, este solicitarea primăriei. Cu alte cuvinte, pistele pentru biciclete ar avea prioritate în fața unor posibile locuri de parcare.
Municipalitatea mai pomeneşte și de dezvoltarea unui concept de transport pentru zonele aglomerate, mergând chiar până la varianta unor restricții de circulație în cazul autoturismelor personale. Potrivit caietului de sarcinci, se dorește „identificarea clară a ariilor unde transportul cu autovehicule private poate să fie interzis, restricţionat drastic sau permis“ şi, de asemenea, „crearea de zone de transfer intermodal între autoturismul personal şi transportul public, prin crearea de parcări Park&Ride în zonele periurbane, la extremităţile oraşului“.
Astfel de parcări de tip Park&Ride au fost realizate în Bucureşti, conceptul fiind însă împrumutat din marile oraşe europene. Adică, un şofer care nu vrea să intre cu maşina în traficul din oraş să aibă posibilitatea să o parcheze la marginea Craiovei, de exemplu, şi să-şi continue drumul folosind un mijloc de transport în comun.
Se ia în discuție și desființarea garajelor, în favoarea unor noi locuri de parcare
De la studiul solicitat, Primăria Craiova aşteaptă şi propuneri de intervenţii, cum ar fi chiar şi unele care ar presupune chiar desfiinţarea garajelor şi realizarea, astfel, de noi locuri de parcare.
Ce cere, de fapt, primăria, la capitolul propuneri? „Modernizarea locurilor de parcare existente, atât rezidenţiale cât şi publice (impermeabilizarea spaţiului, marcaje, indicatoare, senzori pentru gestiune eficientă); realizarea de noi locuri de parcare, atât rezidenţiale cât şi publice, prin reconversia zonelor ocupate de garaje; realizarea de spaţii de parcare ca intervenţie în cadrul unor proiecte de regenerare urbană a zonelor rezidenţiale; realizarea de parcări de transfer Park&Ride, precum şi politici de încurajare a utilizării acestora“, după cu se arată în caietul de sarcini.
De asemenea, aşteaptă propuneri privind parcarea altor categorii de vehicule (autovehicule de marfă, autobuze/autocare, biciclete), dar şi propuneri privind politici tarifare „pe principii moderne, dinamice, în funcţie de ofertă“. Studiul ar urma să contribuie la elaborarea documentului strategic „Politica de Parcare Craiova 2021-2027“, care va fi supus spre aprobare Consiliului Local.
Parcarea rezidențială, în expectativă și în 2021
În 2020, Primăria Craiova introducea, în premieră, o taxă nouă de parcare: cea pentru parcarea de reședință. Ea se referea la parcarea pe domeniul public pe niște locuri trasate și numerotate de primărie și taxate în funcție de zonă. De fapt, cuantumul final al taxei rezulta în urma unei licitații pentru locul respectiv de parcare, pornind de la nivelul stabilit de municipalitate. Taxa se plătea anticipat, pentru tot anul, dar ea nu a mai fost pusă în practică în 2020.
Primăria dăduse, totuși, startul atribuirii locurilor din parcările de reşedinţă în martie 2020. Pentru început, stabilise 368 de astfel de locuri, care urma să fie introduse într-o aplicaţia prin intermediul căreia cetăţenii puteau solicita on-line un loc în parcarea de reşedinţă. Fiecare locatar avea dreptul doar la un loc de parcare, chiar dacă avea în proprietate mai multe autovehicule. Nu a mai fost cazul, pentru că fie pandemia, fie teama de scandal între craioveni chiar în an electoral au făcut ca proiectul să rămână în stand-by.
Primăria nu a renunțat însă la ideea unei taxe pentru parcarea de reședință, dovadă că aceasta a fost prevăzută și în anul 2021, alături de celelalte taxe instituite în Craiova. Nu a fost încă pusă în aplicare până acum, dar poate studiul comandat va stabili care ar fi cea mai bună metodă pentru instituirea parcării rezidențiale, contra cost.