Atunci când o femeie seduce, o face cu tot corpul, nu doar cu ajutorul cuvintelor: o privire, un anumit mod de a-si atinge parul si de a se aseza picior peste picior pot comunica mult mai mult decât o pasionanta declaratie de dragoste sau un aparent refuz.
In Franta, a fost lansat recent volumul „Déshabillez-moi. Psychanalyse des comportements vestimentaires“, in traducere „Dezbracati-ma. O psihanaliza a comportamentelor vestimentare“, scris de doua psihanaliste freudiene, Catherine Joubert si Sarah Stern. Cartea se doreste a fi un manual de analiza a raportului personal pe care fiecare femeie il are cu hainele pe care le cumpara sau le poarta. In general, hainele tradeaza sau mascheaza temerile si dorintele doamnelor. Chiar si in cele mai simple si mai banale gesturi, reprezentantele sexului frumos comunica inconstient prin intermediul propriului stil vestimentar. Cea mai eficienta metoda de seductie este o cale de mijloc intre un corp ascuns si descoperit, clasicul efect „vad – nu vad“. Insa blugii si tricourile spun mult mai mult despre noi si despre dorintele noastre ascunse decât am vrea noi sa se afle. De la bebelusi, pe care mamicile ii imbraca in costumase moi si colorate, de parca vor in acest fel sa transmita materialului toata dragostea si un sentiment de protectie fata de propriul copil, si pâna la femeile victime ale „shopping-ului necontrolat“, care incearca sa uite de probleme cu ajutorul cartii de credit, si neuitându-le si pe adolescente, care se refugiaza in pulovere largi si fara forma, cele doua cercetatoare nu au neglijat nici un aspect legat de acest subiect. Dupa ani de terapii, cele doua specialiste au constatat ca anumite patologii se exprima si prin intermediul relatiei cu hainele: de exemplu, schizofrenicele au tendinta sa le foloseasca drept scut de protectie.
Fiecare vârsta cu problemele ei
In general, femeile se ataseaza de anumite articole, carora le confera o valoare particulara, afectiva sau superstitioasa. In timpul pubertatii, comportamentul este ambivalent: tinerele se tem de un corp pe cale sa se formeze si pe care nu il mai recunosc. In aceste conditii, ele prefera sa isi ascunda formele sub tricouri largi si fara forma. Dupa care, incep sa constientizeze care este situatia si dau frâu liber impulsurilor erotice, expunându-si buricul sau purtând blugi cu talia joasa. Moda schimbului de haine cu prietenele sau cu surorile nu este doar un gest de politete sau o metoda de a imparti un soi de complicitate, ci si de a-si descoperi propria feminitate prin intermediul comparatiei cu „cealalta“. Potrivit specialistelor franceze, cumparaturile impulsive nu semnifica doar o eliberare de stres, ci si un gest de a se rasplati prin intermediul unei actiuni nonconformiste, tocmai prin excesul ei. In acelasi timp, doamnele sunt in cautarea unei imagini mereu noi, pentru a atrage privirile sau pentru a fi „obiectul ispitelor“ si pentru barbatii cu care se intâlnesc zilnic. Acelasi mesaj inconstient se ascunde si in alegerea hainelor cu imprimeuri ce amintesc de blana de leopard sau cu accesorii din piele de sarpe. Ca si cum ar spune: „Poate m-ai considerat mereu o fata cuminte si controlata, insa priveste, daca vreau, pot sa fiu mult mai mult de atât“. Daca in plus gentile de piton sunt roz, efectul este dublu. Culorile nu sunt deloc intâmplatoare. Rosu este simbolul unei provocari agresive, negru confera vestimentatiei un fel de functie de ecran intre corpul perceput ca un loc de impulsuri si dorinte si lumea exterioara. Deseori, cei care prefera aceasta culoare au tendinta sa isi reprime aceste porniri ascunse. Mai nou, si domnii au inceput sa se imbrace si sa se ingrijeasca intocmai ca o femeie, astfel ca nu e exclus ca intr-o zi sa ajunga sa se „molipseasca“ de unele ticuri si gesturi ale partenerelor, incercând sa scape de stres in magazin si impartind cu ele aceeasi placere pentru shopping.