Ministerul Educației a sesizat parchetul în legătură cu o serie de nereguli constatate la Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), iar președintele acesteia, Șerban Iosifescu, a fost eliberat din funcție, a anunțat marți ministrul Educației.
Ministrul a vorbit despre faptul că au fost identificate 10 nereguli grave la ARACIP, unde de 14 ani sunt „aceleași persoane”, ultima evaluare fiind făcută în 2007.
„Sunt atât de grave încât depășesc limitele de competență ale Ministerului Educației, raportul corpului de control a fost trimis astăzi către Curtea de Conturi, către Agenția Națională de Integritate și către Parchetul de pe lângă Judecătoria București”, a anunțat Cîmpeanu, într-o conferință de presă.
„Din păcate au fost identificate 10 nereguli pe care le trec în revistă. A fost identificată o comunicare defectuoasă cu furnizorii de educație. Au fost identificate situații în care există premisele încălcării regimului juridic privind conflictul de interese, spre exemplu dosare juridice în care conducerea ARACIP are dublă calitate, atât de reclamant în calitate de persoană fizică și de pârât în calitate de reprezentant al instituției.
Au fost constatate nereguli cu privire la stabilirea taxelor de autorizare și acreditare (…), nereguli grave care privesc registrele de intrări – ieșiri ARACIP.
Ce este ARACIP
Potrivit site-ului aracip.eu, este o instituţie publică de interes naţional, aflată în coordonarea Ministerului Educaţiei și Cercetării, cu personalitate juridică şi cu buget propriu de venituri şi cheltuieli, înfiinţată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, aprobată prin Legea nr. 87/2006, care:
- realizează activitatea de evaluare externă a calității educației (în vederea autorizării, acreditării, evaluării periodice și monitorizării) din învăţământul preuniversitar;
- efectuează, pe baze contractuale, la solicitarea ministrului educaţiei, evaluarea calităţii educaţiei din învăţământul preuniversitar;
- se implică, împreună cu inspectoratele şcolare şi direcţiile de resort din Ministerul Educaţiei și Cercetării, în activitatea de monitorizare şi control al calităţii;
- propune Ministerului Educatiei și Cercetării înfiinţarea şi acreditarea, prin ordin, a instituţiilor de învăţământ preuniversitar pentru fiecare nivel de învăţământ, program de studii şi calificare profesională, după caz;
- elaborează standardele, standardele de referinţă şi indicatorii de performanţă, metodologia de evaluare instituţională şi de acreditare, manuale de evaluare internă a calităţii, ghiduri de bune practici, un raport anual cu privire la propria activitate, analize de sistem asupra calităţii învăţământului preuniversitar din România, recomandări de îmbunătăţire a calităţii invăţământului preuniversitar, codul de etică profesională a experţilor în evaluare şi acreditare.