2.9 C
Craiova
sâmbătă, 23 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljNu au asociaţie de proprietari, nu primesc apă caldă şi căldură

Nu au asociaţie de proprietari, nu primesc apă caldă şi căldură

Un cvartal de blocuri din Craiova a rămas fără apă caldă şi riscă să rămînă şi fără căldură pentru că nu are asociaţie de proprietari. Locatarii stau de ani buni în această stare şi refuză să se constituie în asociaţie de proprietari, aşa cum cere legea. Un proprietar este şi preşedinte şi administrator şi împarte cheltuielile vecinilor după cum se pricepe.

Locatarii din blocul 13 A, scara 1 şi scara 2 de pe strada Ştefan cel Mare din Craiova s-au trezit că nu mai primesc apă caldă şi nici de căldură nu vor avea parte pentru că nu au asociaţie de proprietari. Locatarii spun că un vecin „face” pe preşedintele şi administratorul şi a încheiat contracte cu furnizorii de utilităţi în nume propriu. În cele două scări de bloc este „debandadă” mai spun proprietarii, unii plătesc la întreţinere, alţii nu. Aceştia nu plătesc fond de rulment sau fond de reparaţii, iar la reparaţiile pe părţile comune participă cine vrea.

Contractele cu furnizorii au fost încheiate de un locatar de la scara 1, iar facturile vin la acesta acasă. „Plătim ca maimuţele”, spune un locatar, referindu-se la faptul că proprietarii plătesc fără să ştie consumul şi modul de calcul. Tot din lipsa unei asociaţii de proprietari, locatraii refuză să plătească cheltuielile pe părţile comune şi să participe la reparaţiile comune. Toată această stare de fapt a culminat cu sistarea apei calde, după ce noul furnizor de căldură al oraşului, Termo Urban a sesizat că nu are contract cu această „asociaţie fantomă”.

Noi nu avem asociaţie de proprietari


„Noi nu avem asociaţie de proprietari. Ne-am trezit la un moment dat că nu mai primim apă caldă şi nu vom avea nici căldură. Este o persoană din bloc care nu este nici preşedinte, nici administrator. Aceasta s-a ocupat aşa, cu de la sine putere de treburile celor două scări. A încheiat contracte, nu ştiu cum şi vin facturile la adresa sa şi apoi le împarte cum se pricepe. A fost o asociaţie în trecut, dar nimeni nu ştie unde sunt actele.

Proprietarii spuncă:

Acum, trebuie să reparăm acoperişul, nimeni nu vrea să dea bani, deşi este parte comună. Nu avem fond de reparaţii. Am mers la Termo Urban şi mi-au spus că trebuie să ne constituim într-o asociaţie, în caz contrar nu primim apă caldă şi căldură. Am mers la primărie şi mi-au spus că trebuie să ne facem asociaţie de proprietari aşa cum prevede legea. Oamenii nu înţeleg, spun că nu fac asociaţie. Este un haos. Debandadă. Şi într-un bloc nou şi tot îşi fac asociaţie. În bloc sunt probleme cu consumul de apă, avem pierderi foarte mari de apă, cu siguranţă se fură. Cine să meargă să facă verificări? Nu avem o soluţie”, spune un proprietar din blocul 13A, scara 1.


În aceeaşi situaţie este şi un alt bloc, învecinat. Acesta nu are asociaţie de proprietari, iar parte din apartamente nu sunt locuite.

„În blocul 7 este aceeaşi situaţie. Nu au asociaţie de proprietari. Acolo este şi mai greu, că sunt multe apartamente nelocuite, nu se ştie ale cui sunt. Cine să facă acolo asociaţie de proprietari?”, spune un alt locatar din blocul 13A.

Nu ai asociaţie, nu exişti

Asocierea proprietarilor într-o asociaţie de proprietari este prevăzută în Legea 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor.


„În scopul exercitării drepturilor și obligațiilor ce le revin asupra proprietății comune, în cazul condominiilor, se constituie asociații de proprietari, care se organizează și funcționează conform prevederilor prezentei legi”, se arată în art. 3 /Legea 196/2018.


Ca să înfiinţeze o asociaţie de proprietari, locatarii se întrunesc într-o Adunare generală de constituire, cu prezenţa a jumătate plus unu din proprietari. Cu această ocazie se desemnează o persoană care este împuternicită să se ocupe de înfiinţarea noii asociaţii. Se întocmeşte un acord de asociere în care se trec clădirile care vor compune asociaţia, anul construirii şi din ce au fost construite, iar de la Cartea funciară se ia un extras. Se întocmeşte un acord de asociere cu o anexă în care sunt trecute numele şi prenumele proprietarilor, date de identitate şi de proprietate. Ulterior se întocmeşte un Statut al asociaţiei de proprietari care va fi prezentat proprietarilor în Adunarea generală reconvocată.


„Documentele sunt depuse la Judecătoria Craiova, se plăteşte o taxă de timbru şi instanţa constată dacă dosarul este complet sau nu. Instanţa acordă personalitate juridică noii asociaţii de proprietari printr-o încheiere în Camera de Consiliu. Ulterior se obţine codul fiscal de către persoana împuternicită, după care se încheie contracte cu furnizorii de utilităţi. Obţinerea personalităţii şi înfiinţarea asociaţiei de proprietari poate dura două, trei luni”, a explicat Ion Pătrulescu, preşedintele UAP Craiova.


Acesta spune că nu mai există o situaţie similară în Craiova. „Nu mai cunosc o astfel de situaţie. Locatarii trebuie să ştie dacă au avut până acum o asociaţie şi dacă aceasta s-a dizolvat legal. Dacă cineva face pe administratorul fără un atestat, nu este legal. Proprietarii trebuie să se organizeze urgent şi să înfiinţeze o asociaţie de proprietari”, a mai declarat Ion Pătrulescu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS