Ne prind tramvaiele noi cu liniile nereabilitate? La aproape doi ani distanță de la semnarea contractelor de finanțare pentru modernizarea a două tronsoane din calea de rulare a tramvaielor din Craiova, autoritățile locale au făcut primii pași spre realizarea obiectivului: au demarata procedura de achiziție publică a lucrărilor respective. Este vorba de linia de tramvai din zona Henry Ford și de cea din zona Peco Severinului – Cernele, singurele rămase nereabilitate. Aici vor fi modernizate nu doar liniile, aparatele de cale și unele stații pentru călători, ci și rețelele de contact și rețele electrice de alimentare a firului de contact.
Un lucru bun am spune, mai ales că la tramvaie noi se cade să avem și linii noi. Craiova va avea din 2023, potrivit contractului semnat în iulie 2021 cu firma poloneză Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz SA, 17 tramvaie noi. Primul tramvai va fi livrat în a 22-a lună de la semnarea contractului, adică în mai 2023, după care furnizarea se va face cu o frecvență de trei tramvaie pe lună. Vom avea însă și toate căile de rulare modernizate? Aici ar fi o problemă.
Cu toate că a semnat contractele de finanțare în octombrie 2019, primăria a lansat abia acum licitațiile pentru modernizarea liniilor de tramvai, tronsoanele rămase nereabilitate. Pentru calea de rulare a tramvaiului de pe strada Henry Ford, procedura a demarat în iunie 2021. Proiectul complet a avut o valoare estimată de 23.843.103,74 lei fără TVA, echivalentul a 5,8 milioane de euro cu TVA, și presupunea modernizarea depoului de tramvaie, a reţelei de contact şi a căii de rulare din incinta depoului, extinderea sistemului de management al traficului şi reabilitarea a 1.400 m de cale dublă de rulare a tramvaiului de pe strada Henry Ford (la pachet cu reabilitarea liniei aeriene de contact și modernizarea staţiilor pentru călători).
Doi constructori, în luptă pentru reabilitarea căii de rulare a tramvaiului de pe strada Henry Ford
Ofertele au fost așteptate până la data de 19 iulie și sunt încă în etapa de evaluare. De fapt, municipalitatea are de ales aici între doi constructori: Urban Profile Grele SRL, cu doi subcontractanți și un terț susținător, și asocierea Mari-Vila Com – Metalcolect Prod SRL, cu trei subcontractanți în spate.
Ofertele au trecut de evaluarea tehnică și sunt în etapa de evaluare financiară, adică la un pas de deliberare. Cel mai probabil, constructorul va fi cunoscut până la sfârșitul anului, dar lucrările nu vor începe mai devreme de primăvara anului viitor. Ceea ce înseamnă că execuția se poate întinde și în 2023, chiar și după ce sosesc tramvaiele noi.
Ne prind tramvaiele noi cu liniile nereabilitate? Ce presupune modernizarea căii de rulare de pe Calea Severinului
Zilele trecute, Primăria Craiova a demarat procedura de achiziție a lucrărilor de modernizare a căii de tramvai (în cale proprie) de pe Calea Severinului, în zona industrială Cernele de Sus. Lucrările presupun două faze: reabilitarea liniei aeriene de contact, precum și a rețelei electrice de alimentare a acesteia (1) și reabilitarea căii de rulare, a aparatelor de cale și a stațiilor pentru călători (2).
„Lucrările vizează creşterea atractivității și eficienței sistemului de transport public local din municipiul Craiova prin implementarea unor măsuri integrate ce vizează îmbunătățirea transportului public de călători cu tramvaiul și descurajarea utilizării transportului privat“, se explică în anunțul de participare.
Concret, vorbim aici de reabilitarea a 2,5 km de cale dublă de rulare a tramvaiului pe Calea Severinului (de la Depou, intersecția cu bulevardul Dacia până la bucla de întoarcere – stația CLF), plus partea de reațea. Vor fi înlocuiți unii stâlpi, va fi nevoie de traversări noi ale căii de rulare, va trebui desfăcute actualele șine și traversele de cale ferată pe care sunt fixate acestea, refăcute straturile de infrastructură de cale.
Cele două faze ale modernizării va trebui abordate integrat, atât la proiectare, cât și la execuție, pentru a exista o corelare a intervențiilor din teren. În documentație a fost prevăzută și amenajarea celor 10 stații de tramvai existente și dotarea corespunzătoare a lor. Proiectul mai prevede și lucrări de amenajare a buclei de întoarcere a tramvaiului.
Cum sunt împărțite costurile execuției
Reabilitarea infrastructurii de tramvai din municipiul Craiova prin modernizarea căii de rulare, a liniei de contact și a rețelei pentru alimentarea electrică a tramvaielor de pe Calea Severinului a fost estimată la valoarea de 41.479.374,81 lei (fără TVA). Asta înseamnă 10 milioane de euro, cu TVA. Din acești bani, partea de construcții și instalații a fost estimată la 38.299.565,48 lei fără TVA.
Restul cheltuielilor sunt pentru montaj utilaje, echipamente tehnologice și funcționale – 261.830,49 lei fără TVA; utilaje, echipamente tehnologice și funcționale care necesită montaj – 1.886.916,13 lei fără TVA; organizarea de șantier – 1.011.207,80 lei fără TVA; pregătirea personalului de exploatare, probe tehnologice și teste – 17.854,91 lei fără TVA; asigurarea utilităților necesare obiectivului de investiții – 12.000 de lei fără TVA.
Suma aferentă cheltuielilor diverse şi neprevăzute precizată în bugetul proiectului (devizul general), respectiv 4.140.680 de lei (fără TVA) nu a fost inclusă în valoarea estimată a contractului, ea putând fi accesată după caz, în funcţie de necesităţi.
Ne prind tramvaiele noi cu liniile nereabilitate? Termenul de execuție a lucrărilor de pe Calea Severinului: 17 luni
Dacă la licitația pentru calea de rulare a tramvaiului din zona Henry Ford s-a mizat pe „cel mai mic preț“, aici criteriul de atribuire a contractului este „cel mai bun raport calitate – preț“. Prețul ofertei va conta în procent de 90%, diferența fiind făcută de termenul de execuție a lucrării: 17 luni (10 puncte), 18 luni (5 puncte).
Cerința din caietul de sarcini este de 19 luni, durata de execuție a lucrărilor. Oferta cu un termen mai mic de 17 luni nu va fi luată în calcul. Primăria așteaptă constructorii până la data de 20 decembrie, când este programată deschiderea ofertelor. Firma câștigătoare se va stabili, cel mai probabil, în primăvara anului viitor, așa că lucrările nu pot începe mai devreme de mai 2022. Dacă adăugăm și termenul de execuție de 17 luni, fără alte probleme ce pot apărea pe parcurs, lucrările nu pot fi gata înainte de decembrie 2023, chiar primăvara anului 2024. Adică după ce vor sosi tramvaiele noi!