Peroanele de tramvai, nesigure pentru călători. Două tinere de 22 şi 23 de ani au ajuns la spital după ce au fost lovite de o maşină scăpată de sub control, în timp ce se aflau într-o staţie de tramvai din Craiova. S-a întâmplat miercurea trecută, pe peronul de pe Calea Severinului, intersecţia cu bulevardul Dacia.
În noiembrie 2019, alte trei persoane erau rănite în timp ce aşteptau tramvaiul şi tot de un autoturism scăpat de sub control. Accidentul s-a produs pe Calea Bucureşti, pe peronul de la Institut. Un şofer a încercat să evite o tamponare, a tras de volan şi s-a răsturnat cu maşina chiar pe scuar, accidentând trei persoane care aşteptau tramvaiul. Un alt accident similar se petrecea şi prin 2012. Atunci, cinci persoane care aşteptau tramvaiul pe Calea Severinului erau pur şi simplu spulberate de un şofer vitezoman care nu a mai putut stăpâni maşina.
Ce au în comun aceste accidente? Victime au fost persoane care aşteptau tramvaiul, pe un peron de lângă partea carosabilă. Din 2012 şi până în prezent, autorităţile locale din Craiova nu au mişcat un pai pentru a preîntâmpina astfel de situaţii. De fiecare dată, cei care se aflau pe peron în aşteptarea tramvaiului au fost victime sigure. Dacă primăria ar fi ţinut cont de o solicitare oficială primită încă din 2016 de la ADR Sud-Vest Oltenia, privind montarea de garduri de protecție la peroanele de tramvai, poate nu s-ar mai fi ajuns în această situaţie.
În 2016, Gazeta de Sud a dus o adevărată campanie pentru lăţirea peroanelor de tramvai de pe Calea Bucureşti şi dotarea acestora cu garduri de protecţie pentru călători. Totul a pornit de la proiectul cu fonduri europene privind reabilitarea străzii Calea Bucureşti, finalizat în mai 2016.
ADR Oltenia a solicitat garduri de protecţie. Primaria Craiova s-a făcut că plouă
GdS constata la puţin timp după recepţia lucrărilor că cele nouă peroane de tramvai relocate în cadrul proiectului (au fost mutate după intersecţii) au o lăţime mult mai mică faţă de vechile peroane şi faţă de normativele din domeniu (1,45 m). Urmare a sesizării GdS, în iulie 2016 ADR S-V Oltenia solicita Primăriei Craiova „să transmită demersurile întreprinse în vederea îmbunătățirii accesului și siguranței călătorilor pe peroanele de tramvai, având în vedere semnalele din presă și aspectele constatate în cadrul vizitelor de monitorizare realizate de personalul ADR”.
Totodată, ADR recomanda autorităților locale să aibă în vedere și montarea unor balustrade (garduri) cu rol de protecție a călătorilor aflați pe peroane. În august 2016, Primăria Craiova transmitea Agenţiei pentru Dezvoltare Regională că va întreprinde demersurile necesare pentru a monta aceste balustrade.
„Având în vedere ambele aspecte care vizează creşterea siguranţei călătorilor şi accesibilităţii în tramvaie – modificarea lăţimii, cât şi amplasarea unor garduri de protecţie a călătorilor aflaţi în staţiile de tramvaie, Primăria Craiova ne-a informat, prin adresa 8920/9.08.2016, că va realiza un proiect separat în cadrul căruia aceste intervenţii vor fi abordate simultan. Conform comunicării oficiale din partea primăriei, în perioada următoare instituția va întreprinde demersuri pentru bugetarea și contractarea în baza unei proceduri de achiziție publică a proiectării și execuției lucrărilor de modificare a lățimii peroanelor, precum și achiziția și montarea gardurilor de protecție a călătorilor din stațiile de tramvai”, se arăta în răspunsul primăriei către ADR SV Oltenia din data de 9 august 2016. Până la urmă, Primaria Craiova s-a făcut că plouă.
Peroanele de tramvai, nesigure pentru călători. Gardurile de protecţie a călătorilor, promise din 2017
GdS a insistat, iar primăria ne-a transmis că investiţia va fi făcută în 2017. „Vă comunicăm că vor trebui alocate fonduri pentru bugetarea în cursul anului viitor (2017 – n.r.) a lucrărilor privind modificarea şi echiparea peroanelor de tramvai cu garduri pentru protecţia călătorilor aflaţi în staţie”, era răspunsul primăriei, oferit GdS în decembrie 2016. Nimic din toate acestea nu s-a întâmplat în 2017. Şi nici în anii următori. Nici măcar după accidentul din noiembrie 2019. Iar situaţia s-a repetat şi săptămâna trecută.
Va înţelege până la urmă Primăria Craiova că protecţia călătorilor aflaţi pe peroanele de lângă carosabil chiar este importantă? Nu de alta, dar municipalitatea a fost dispusă să cheltuie, anul trecut, aproape 600.000 de euro pentru gard bordurat şi ornamental pentru împrejmuirea spaţiilor verzi şi gard pentru împrejmuirea locurilor de joacă. Cât să coste un gard amplasat pe peroanele expuse direct circulaţiei rutiere? Cu siguranţă mai puţin decât spectacolul de Revelion din centrul Craiovei (108.000 euro).
Peroanele de tramvai, nesigure pentru călători. Primăria a refuzat un astfel de proiect
Interesant este faptul că Primăria Craiova a refuzat, în 2019, implementarea unui proiect care presupunea exact situaţia descrisă mai sus. Proiectul privind „protejarea călătorilor din stațiile de tramvai cu peronul lângă partea carosabilă prin gard de protecție metalic“ a fost depus pentru a obţine finanţare chiar de la primărie, prin bugetarea participativă, dar a fost respins. Iniţiatorii identificaseră 14 staţii de tramvai şi, implicit, 28 de peroane/refugii expuse direct circulației auto.
În demers se pomenea de un risc ridicat de accidentare pentru participanții la trafic în zona stațiilor de tramvai cu peronul lângă partea carosabilă, de faptul că persoanele cu probleme medicale aflate pe un peron de tramvai pot cadea pe partea carosabilă sau pur şi simplu de riscul unei alunecări de pe peron în anotimpul friguros, din cauza gheții. „Prin delimitarea peroanelor de tramvai de traficul auto general, prin montrea unor panouri gard în partea dinspre carosabil, se are în vedere asigurarea protecției cetățenilor care folosesc tramvaiul ca mijloc transport public în Craiova“, se menţiona în proiect.
Bugetul proiectului respins: aproape 50.000 de euro
Iniţiatorii întocmiseră şi un buget estimat de 48.125 de euro, necesar montării gardurilor respective, luând în calcul un preţ de 550 de lei pentru un panou metalic separator de 2 m x 1 m (cu montaj inclus). De aici rezultase un necesar de 15 panouri pentru un peron, adică un cost de 8.250 de lei/peron.
„Conform proiect propus, avem 14 staţii de tramvai = 28 peroane, rezultă că valoarea totală a investiției (inclusiv lucrări de construcții şi montaj) este de 231.000 de lei, TVA inclus, adica 48.125 de euro (1 euro = 4,8 lei)“, se specifica în finalul prezentării. Aici apărea şi o fotografie cu un peron de tramvai din Cluj-Napoca, unde exista un astfel de gard de protecţie. Primăria Craiova a refuzat însă să bugeteze o astfel de investiţie. Poate o va prinde, totuşi, în bugetul de venituri şi cheltuieli, pe anul 2022.