Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Dolj răspunde acuzaţiilor aduse de primarul Craiovei săptămâna trecută, legate de faptul că nu s-a transmis la timp, de către ISU, avertizarea de polei. Lia Olguţa Vasilescu a spus că nu s-a acţionat la timp pentru prevenirea poleiului din cauză că avertizarea de polei a venit mult prea târziu de la ISU Dolj. Gazeta de Sud a solicitat un punct de vedere către ISU Dolj, care astăzi a venit cu precizări.
Reprezentanţii ISU Dolj spun că ordinul ministrului care face referire la avertizările meteorologice nu face trimitere exactă la „polei“. „Actul normativ nr. 3403/245/2012 care prevedea explicit fluxul informațional operativ referitor la diseminarea informărilor, atenționărilor și avertizărilor meteorologice emise de către Administrația Națională de Meteorologie este în prezent abrogat. Prevederea legală actuală, respectiv Regulamentul intrat în vigoare în anul 2019, stabilește care sunt tipurile de risc ce fac obiectul aplicării regulamentului, precum şi riscurile asociate (inundaţii; temperaturi minime extreme; secetă; poluare accidentală a cursurilor de apă). Precizăm că riscul asociat „polei”, corespunzător tipului de risc „temperaturi extreme“ nu este menționat în Regulament. În considerarea celor mai sus expuse, Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Oltenia” al județului Dolj asigură diseminarea informărilor către comitetele locale pentru situații de urgență, precum și către instituții publice“, au precizat reprezentanţii ISU.
ISU spune că nu există în lege un termen limită legal până la care să transmită avertizările
GdS a întrebat ISU cât timp are la dispoziţie să transmită mai departe avertizările meteorologice. Aceştia au precizat că nu există un termen limită.
„Așa cum rezultă din cele precizate la pct. 1 a prezentei adrese, în actele normative în vigoare nu este prevăzut explicit un termen până la care trebuie transmise informările/avertizările/atenționările meteorologice din categoria celor mai sus menționate. De regulă, în funcție de ora primirii mesajului, inspectoratul județean pentru situații de urgență asigură diseminarea acestora într-un termen cât se poate de scurt, în special când mesajele sunt din categoria celor care prognozează producerea unor fenomene imediate (avertizări de tip nowcasting). Timpul de re-transmitere a mesajului este corelat cu procedura de lucru aplicabilă la nivelul centrului operațional, având în vedere faptul că mesajul primit, care este de tip e-mail, este ulterior transpus de un operator într-un mesaj tip SMS (mesaj text, cu un număr predefinit, limitat, de caractere).
Acesta este transmis apoi pe telefoanele mobile ale reprezentanților desemnați ai comitetelor locale pentru situații de urgență din județul Dolj. De regulă, primarul și/sau viceprimarul localității, respectiv personalul cu atribuții în domeniul situațiilor de urgență ori șeful serviciului voluntar pentru situații de urgență. De asemenea, reprezentanților instituțiilor și autorităților județene.
ISU Dolj recunoaşte că nu a transmis mesajul despre polei în noapte de marţi
ISU Dolj recunoaşte că cineva a „dormit în post“ în noaptea de marţi spre miercuri noaptea (11-12 ianuarie). Însă, instituţia nu precizează vreo măsură de tragere la răspundere a vreunui angajat, ci promite că se vor îmbunătăţi lucrurile. „În data de 12.01.2022, pe adresa de e-mail a inspectoratului a fost primită Atenționarea meteo nr. 15, transmisă de către Administrația Națională de Meteorologie, comunicată de expeditor și altor instituții și autorități publice. Mesajul viza producerea de precipitații slabe care depun polei în localități din județul Dolj, cu intervalul de valabilitate 02.50 – 06.00. Acesta nu a fost diseminat.
Cauzele și circumstanțele producerii acestei situații au făcut obiectul unei cercetări interne dispusă la nivelul inspectoratului. Aceasta s-a finalizat prin identificarea și punerea în aplicare a unor măsuri de natură organizatorică și administrativă. Acestea au scopul de a fi evitate viitoare sincope de natura celei întâmplate în data de 12.01.2022. Raportul final a fost înaintat ierarhic eșalonului superior.
Dorim să îi asigurăm pe cetățenii județului Dolj, precum și pe partenerii noștri instituționali, că activitatea instituției noastre este permanent supusă propriei analize, în scopul depistării neconformităților de orice natură și adoptării de măsuri corective în vederea îmbunătățirii performanței noastre instituționale, în concordanță cu așteptările cetățenilor și ale partenerilor“, au mai menţionat reprezentanţii ISU Dolj.