În timpul iernii, craiovenii care călătoresc cu mijloacele de transport în comun din Bănie sunt nevoiţi să stea în frig. Nu vorbim de autobuzele şi tramvaiele vechi, vorbim de autobuzele nou-nouţe, pline de tehnologie şi dotări, dar care stau prost la capitolul căldură. Este cunoscut faptul că autobuzele fabricate în Turcia, cumpărate de multe primarii din ţară, nu sunt o investiţie tocmai inspirată. Unele vehicule nu au sistemul de climatizare adaptat condiţiilor meteo de la noi, iar pasagerii tremură de frig. Autorităţile din mai multe oraşe din ţară chiar au recunoscut acest lucru. S-a întâmplat în Braşov, Sibiu, Bucureşti, Constanţa, Ploieşti. În Craiova, au ajuns 38 de astfel de autobuze diesel în anul 2020, iar alte 16 autobuze electrice poloneze au completat parcul auto RAT în 2021.
Pe traseul 9
Craiovenii care călătoresc cu autobuzele Regiei Autonome de Transport au o nouă supărare, de când cu mijloacele de transporturi noi. Dacă în verile trecute călătorii se plângeau că se sufocau în autobuze din cauza căldurii, a înghesuielii și a mirosurilor insuportabile, în prezent acuză că este prea frig.
Anca locuieşte pe Calea Bucureşti şi aproape zilnic circulă cu mijloacele de transport în comun. Foloseşte traseul 9 pe ruta Calea Bucureşti- Centru, când merge la serviciu. Craioveanca este una dintre cei care acuză că în autobuzele RAT este frig.
De aceeași părere sunt și alți călători, care sunt nemulţumiţi de temperaturile destul de scăzute din noile mijloace de transport ale RAT.
Alt traseu RAT, al autobuz rece
De când temperaturile au scăzut sub limita înghețului, calitatea condițiilor de transport oferite de unele dintre autobuzele RAT cunoaște un regres simțitor. Ieri, am ales să călătorim şi noi cu un autobuz al Regiei pe o rută la întâmplare. Am ales traseu-3b pe care rulează un autobuz nou, electric. Autobuzul pleacă de la Complexul comercial Bănie şi ajunge în Craioviţa Nouă, la Complexul Racheta. Am urcat din centru, zona Teatrului Naţional şi ne-am urmat călătoria până la Colegiul Velovan. Autobuzul electric articulat marca Solaris nu era încălzit. Era miezul zilei şi nu se putea spune că abia a intrat în cursă sau că este la capăt de linie, unde şoferii opresc motorul. Am întrebat o doamnă între două vârste cum este temperatura în autobuz.
Este clar, ori instalaţiile noilor autobuze nu dau randament, ori şoferii nu pornesc sistemul de încălzire.
Autobuzele aduse din Turcia în care pasagerii suferă de frig au costat peste 32 de milioane de lei, iar cele din Polonia, 57,5 milioane de lei plus TVA.
Şoferul porneşte căldura
Conducerea societăţii de transport public din Craiova spune că noile autobuze au prevăzute instalaţii de încălzire. Conducătorii auto trebuie să pornească radiatoarele care sunt setate pe o anumită temperatură.