Conflictul dintre Rusia şi Ucraina a atras atenţia întregii lumi. Încă de la izbucnirea acestuia, părerile au fost împrăţite şi fiecare a avut o atitudine diferită în ceea ce priveşte situaţia.
O analiză făcută de agenţia Leo Burnett România pe baza datelor studiului de piață efectuat de Global Web Index (GWI), în perioada 7-14 martie 2022, arată care este atitudinea românilor cu privire la conflictul ruso-ucrainean, care sunt îngrijorările lor şi cum privesc ajutorul şi implicarea României în contextul de faţă.
Conform acestui studiu, doi din trei români se tem de posibilitatea extinderii conflictului din Ucraina la nivel global și de utilizarea armelor nucleare, dar doar jumătate dintre ei consideră acest scenariu o ameninţare reală.
Unul din doi români este îngrijorat de posibila implicare a României în conflict
De asemenea, în ceea ce privește posibila implicare a României în război, folosind forțe armate, aproape unul din doi români (43%) consideră aceasta un motiv de îngrijorare.
„Am constatat că românii sunt mai îngrijorați de repercursiunile conflictului asupra economiei și a nivelului de trai, decât de probabilitatea ca România să intre în război. În ceea ce privește măsurile luate până acum, numai 1 din 3 români consideră că sancțiunile economice au puterea să descurajeze continuarea războiului și peste 70% consideră necesară o implicare mai mare a NATO și UE, cu măsuri care nu țin, însă, de prezența cu forțe armate”, a declarat Irina Savu, Data Intelligence Director, Leo Burnett.
Situaţia financiară, cea mai mare grijă a românilor în contextul războiului
Românii sunt cel mai îngrijoraţi de faptul că războiul le va afecta situaţia financiară. Mai mult de jumătate au început să-şi reducă cheltuielile lunare.
„Grija cea mai mare a românilor este legată de modul în care războiul le va afecta propria situație financiară, ceea ce se vede deja, prin faptul că mai mult de jumatate au redus cheltuielile lunare. Chiar dacă oamenii cheltuie mai puțin, acesta nu este un motiv să oprim comunicarea. 63% dintre români se așteaptă ca brandurile să se implice și să-și afirme poziția față de acest conflict. Acesta este un moment important în care brandurile să fie prezente și să arate că sunt ancorate la realitățile societății.”, a declarat Maria Ilea, Data Strategist, Leo Burnett România.
Alte aspecte care îi îngrijorează pe români sunt: dependența de petrolul și gazele naturale rusești (60%), evoluția ratei dobânzii la bănci (50%) și impactul pe care acest conflict îl are asupra sănătății psihice a populației (57%).
Românii susţin ajutorarea Ucrainei
Din acelaşi studiu aflăm că peste jumătate dintre români sunt de părere că ar trebui să primim refugiați şi că ar trebui să trimitem ajutor financiar și material Ucrainei. 30% dintre români spun că au donat deja pentru a ajuta refugiații, iar 49% intenționează să facă acest lucru în viitorul apropiat. Prin comparație, în Polonia s-a înregistrat cel mai mare număr de persoane care au donat deja ori s-au oferit să se implice în acțiuni de voluntariat, respectiv 58% dintre respondenți.
În ceea ce priveşte implicarea brandurilor şi companiilor, 65% dintre români se așteaptă ca acestea să ofere facilități refugiaților (56%), să își retragă activitățile comerciale din Rusia (55%) și să doneze fonduri, materiale și produse (47%).
Dintre cetăţenii celor 17 ţări NATO care au participat la acest studiu, românii sunt cei mai încrezători cu privire la eficiența sancțiunilor economice pentru a descuraja ofensiva rusă, dar nici ei într-un procent foarte mare, doar 35%. Aproape 30% dintre români consideră că Ucraina ar trebui primită în UE, în timp ce 28% consideră că populația rusă nu ar trebui pedepsită pentru măsurile armate luate de conducerea țării.
Discuțiile cu rudele și prietenii au reprezentat principala sursă de informare în rândul respondenților la studiu, urmate de TV și rețelele de socializare.
Despre Leo Burnett Romania
Leo Burnett este Agenția Anului la EFFIE Awards 2018, 2019, 2020 și 2021. În mod constant o agenție de top, Leo Burnett a reușit de-a lungul timpului să creeze lideri de piață din clienții pe care i-a deservit. Această perpetuă căutare a excelenței i-a adus agenției atât recunoaștere locală, cât și internațională, câștigând trofee și nominalizări la cele mai importante festivaluri din industrie.
Despre Global Web Index
GWI este cea mai importantă companie de informații despre audiență. Platforma sa, SaaS și produsele personalizate de date sunt surse de încredere pentru cele mai mari brand-uri, organizații media și agenții din lume, pentru a obține o înțelegererapida si aprofundata a publicului lor.
Marina Andrei