Cum vrea Doljul să „cucerească“ sectorul aerospațial. Consiliul Judeţean (CJ) Dolj a adunat ieri, la aceeaşi masă, reprezentanţi ai mediului de afaceri şi ai unor entități importante din învățământ și din domeniul cercetării și inovării pentru a pune bazele unui cluster în sectorul aerospațial.
Mai exact, vorbim de o reunire a trei domenii majore, bine reprezentate la nivelul judeţului Dolj, care ar contribui, în final, la dezvoltarea regiunii și la stimularea inovării: cercetare-inovare (universităţi, centre şi institute de cercetare), mediul de afaceri (companii, firme mici şi mijlocii beneficiare ale iniţiativelor, care ar urma să se ocupe de fabricarea produselor inovatoare) şi autorităţile publice (care ar acoperi cerinţele de infrastructură necesare).
Noul cluster ar pune în valoare două domenii de specializare inteligentă: „sistemul de transport“ (sisteme, echipamente, tehnologii pentru sectorul aeronautic) şi „inginerie industrială şi materiale“ (fabricarea de aeronave şi nave spaţiale, proiectarea şi executarea produselor de aviaţie, inlusiv drone).
Cosmin Vasile: „Pentru toate aceste inițiative, este nevoie de parteneriate“
Gazda evenimentului, președintele CJ Dolj, Cosmin Vasile, a evidențiat principalele avantaje pe care județul le deține în acest domeniu, precum și rolul important pe care îl au astfel de parteneriate în derularea proiectelor cu un puternic impact pozitiv în sfera economică.
„Îmi doresc ca, împreună, să punem bazele unei colaborări care să însemne beneficii și dezvoltare pentru județul nostru. Investițiile și crearea de facilități destinate creșterii economice rămân obiective prioritare pentru Consiliul Județean Dolj. De altfel, am conturat deja premisele unor demersuri care să asigure infrastructura necesară în acest sens și sperăm ca 2022 să fie un an de bun augur, pentru că avem o serie întreagă de proiecte pe care le vom înainta pentru obținerea finanțării în perioada următoare. Pentru toate aceste inițiative, este nevoie de parteneriate.
Mă bucur că astăzi (ieri – n.r.) avem la aceeași masă reprezentanți ai mediului academic, ai mediului de afaceri, ai domeniului de cercetare – inovare și ai autorităților locale, deoarece cred că aceasta este ecuația potrivită pentru a duce la bun sfârșit proiecte și a genera dezvoltare. Desigur că așteptăm să ni se alăture cât mai mulți parteneri, mai ales că nu este un număr limitativ pentru crearea acestui cluster“, a afirmat Cosmin Vasile.
Cum vrea Doljul să „cucerească“ sectorul aerospațial. Cine a participat la întâlnire
Discuțiile desfășurate ieri, la sediul CJ Dolj, au reunit exponenți ai unor entități importante din învățământ și din domeniul cercetării și inovării, precum Universitatea din Craiova – Infrastructura de Cercetare în Științe Aplicate, Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială „Elie Carafoli“ sau Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare COMOTI, reprezentanți ai mediului de afaceri (Avioane Craiova, Aeroportul Internațional Craiova, Camera de Comerț și Industrie Dolj, Dedalus Tech, Caelynx, INAS etc.), precum și ai autorităților și instituțiilor publice de la nivel central și local: Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării sau Agenția pentru Dezvoltare Regională (ADR) Sud-Vest Oltenia.
„Este o inițiativă nouă, dar care pornește de la un atu pe care județul nostru îl are: tradiția în industria aerospațială. Mai mult, merită menționat și faptul că la Aeroportul Internațional Craiova a fost demarată o investiție de 98 de milioane de euro, pentru construirea unui terminal de sosiri și plecări. Acestei infrastructuri de transport aerian i se adaugă avantaje precum un centru universitar puternic, o fabrică de avioane, structură care trebuie susținută, dar și experiența noastră în ceea ce privește accesarea fondurilor europene”, a mai spus președintele Consiliului Județean Dolj, Cosmin Vasile.
Cum vrea Doljul să „cucerească“ sectorul aerospațial. Gabriel Vlăduț: „Există expertiza necesară pentru a dezvolta produse complexe“
Printre principalele avantaje de care pot beneficia membrii clusterului se numără accesul la finanțări din fonduri naționale sau europene dedicate acestui tip de structuri, facilitarea fluxului de informații și a transferului de tehnologie, o mai bună corelare între programele de studii și realitățile economice, dar și cooperarea în producție și în achiziția de tehnologie.
Discuţiile au fost libere. „Ne găsim într-un punct care are nevoie majoră de industrie, de o asemenea concentrare de forţe. Mă bucur că alături de noi se află firme care în ţările lor de origine au experienţă în domeniul aeronautic şi o firmă din Craiova, care lucrează major în Italia în domeniul proiectării asistate, inclusiv pentru industria aeronautică. Să ne aplecăm mai mult asupra parteneriatului pe lanţul valoric, totalitatea entităţilor care pot concura pentru a scoate un produs final integrat în cadrul clusterului, de la fabricarea componentelor, asamblare, punere în funcţiune, până la mentenanţă.
Să completăm lista cu partenerii cu care lucraţi şi să-i atragem în cluster pentru a putea aplica pe anumite programe cu fonduri europene, mai ales că avem lângă noi specialişti de la Ministerul Cercetării şi de la ADR. Există expertiza necesară pentru a dezvolta produse complexe“, a precizat Gabriel Vlăduţ, preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie Dolj.
Oltenia așteaptă aproape un miliard de euro prin POR 2021-2027
În ceea ce priveşte fondurile europene, conducerea ADR Sud-Vest Oltenia a anunţat că strategia de specilizare inteligentă la nivelul regiunii Oltenia a fost aprobată de către Consiliul pentru Dezvoltare Regională şi că sunt şase domenii de specializare inteligentă, dintre care două vizează industria aerospaţială.
Aproape un miliard de euro vor intra în Oltenia prin POR 2021-2027, existând finanţări pentru membri clusterului, pentru autorităţile publice locale şi intreprinderile care vor activa în domeniul aerospaţial.
Ce companie aeriană vrea să aducă două aeronave la Craiova
Pragmatic în discurs, prof. univ. Leonard Geo-Mănescu, preşedintele Senatului Universităţii din Craiova, a explicat că dezvoltarea aeroportului nu este suficientă, fiind nevoie de mult mai mult decât atât.
„Este bine să vină în acest cluster cei care au de făcut ceva împreună, cei care vor să interacţioneze. Să cooptăm structuri cu care am mai lucrat şi cu care am colaborat foarte bine. Să facem mult zgomot şi după aceea nimic, nu mai e de actualitate. Contaţi pe noi, atât cât ne pricepem. Nu facem cu ce avem în buzunar, ci cu ce cunoaştem că este mai bun la partenerii noştri. Putem capacita destui. Nu prea mai e timp şi resurse pentru idealuri măreţe, dar puţin productive“, a spus prof. univ. Leonard Geo-Mănescu.
Surpriza întâlnirii a fost Ian Matt David, reprezentant al companiei Just Us Air (care a devenit Dan Air). Acesta a anunţat, în premieră, că vrea să aducă două aeronave pe Aeroportul Internaţional Craiova, pentru a opera zboruri internaţionale. Primul avion din flota Just Us Air a fost vopsit în toamna anului trecut chiar la Craiova, în schema de vopsire a Dan Air. Este vorba de un Airbus A 320. Just Us Air este o companie specializată pe zboruri operate pentru alte companii aeriene și zboruri charter, iar în trecut a operat cu avioanele proprii zboruri pentru Blue Air, Jazeera Airways, TUI, Sundair, Air Moldova și alte companii aeriene din Europa și nu numai.