Tragedia de la Mihăilești încă reprezintă o rană deschisă în sufletele pompierilor și ale rudelor celor şi-au pierdut viaţa. Au trecut 18 ani de la unul dintre cele mai grave accidente rutiere produse în ultima jumătate de secol în România.
18 oameni au murit atunci şi alţi 13 au fost răniţi după ce un camion încărcat cu azotat de amoniu a luat foc şi a explodat.
Astăzi, supravieţuitorii tragediei şi o parte dintre rudele sau prietenii celor care au murit atunci şi-au comemorat morţii: cei şapte pompieri, doi jurnalişti şi nouă săteni sau simpli trecători prin zonă la momentul producerii exploziei.
Printre victime au fost şi doi jurnalişti ai Antenei 1: Ionuţ Barbu şi Elena Popescu.
Filmul tragediei de la Mihăileşti
Era 24 mai 2004, luni dimineață, ora 5.30, când un camion încărcat cu 20 de tone de azotat de amoniu de la combinatul Doljchim s-a răsturnat pe DN 2, în curba de la intrarea în localitatea Mihăilești, la 32 km distanţă de Buzău.
De la Buzău, două autospeciale ale pompierilor au pornit spre locul accidentului. Militari în termen de până în 25 de ani, treziți din somn de alarma de pe strada Bistriței, s-au îmbrăcat în grabă în cabinele mașinilor cu girofar și au așteptat să ajungă la scena accidentului.
La scurt timp, de la Buzău, a plecat spre locul cu pricina reporterul Elena Popescu și cameramanul Ionuț Barbu, angajați ai Antenei 1.
Aglomerația creată de traficul blocat a făcut ca zeci de localnici curioși să se adune în jurul mastodontului răsturnat pe partea dreapta a drumului.
La 5.49, în timp ce pompierii izolau zona, încărcătura TIR-ului s-a aprins, generând o explozie violentă. Optsprezece oameni au fost sfârtecați de suflul deflagrației.
Părți din trupurile morților s-au amestecat cu pământul reavăn scos la suprafață de explozia care a format un crater de 6 metri adâncime și 21 de metri circumferință. Bucăți din caroseriile mașinilor umplute cu apă și spumă au fost proiectate la sute de metri distanță, spărgând acoperișurile caselor din zonă.
Vinovaţii, condamnaţi la patru ani de închisoare
Pe la 06.00, la faţa locului au apărut echipaje ale poliţiei buzoiene, urmate de specialişti de la Protecţia Civilă.
Zeci de jandarmi au strâns rămășițele trupești ale oamenilor pulverizați de explozie. Colegul lor, șef de post la Mihăilești, se zbătea între viață și moarte, cu răni pe tot corpul. A avut zile. După o comă profundă, a reușit să-și revină și a fost supus unor operații chinuitoare care l-au schimbat pe vecie.
Ancheta a fost finalizată în timp record şi, după doar cinci ore, drumarii au început astuparea craterului şi refacerea şoselei, chiar dacă rămăşiţe umane au mai fost găsite chiar şi după câteva zile pe câmpurile din apropiere.
Vinovaţi de producerea accidentului de la Mihăileşti au fost doi administratori ai unor firme de transport: Ionel Neagoe, administratorul Ney Transport SRL, Mihai Guna, patronul Mihtrans SRL, şi fostul director al combinatului Doljchim Ion Gherghe. După ani de procese, cei trei au fost condamnaţi la patru ani de închisoare şi plata unor despăgubiri.