Germania a inaugurat miercuri prima linie feroviară din lume ce funcţionează în totalitate cu hidrogen, o mișcare majoră pentru decarbonizarea sectorului feroviar.
Lansarea a avut loc în ciuda provocărilor şi a problemelor de aprovizionare ridicate de această tehnologie inovatoare, potrivit AFP, citat de Agerpres.
Flota de 14 trenuri circulă de acum pe linia de 100 de kilometri
Flota de 14 trenuri, furnizate de grupul francez Alstom în landul Saxonia Inferioară, circulă de acum pe linia de 100 de kilometri care leagă oraşele Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervorde şi Buxtehude, aflat la mică distanţă de Hamburg.
„Suntem foarte mândri că am putut să aducem această tehnologie spre o exploatare comercială, în cadrul unei premiere mondiale”, a spus miercuri CEO-ul Alstom, Henri Poupart-Lafarge.
Trenurile cu hidrogen Coradia iLint, ale grupului Alstom, o premieră în acest sector
Concepute în Franţa, în oraşul Tarbes şi asamblate la Salzgitter, în Germania, trenurile cu hidrogen Coradia iLint, ale grupului Alstom, reprezintă o premieră în acest sector de activitate.
Noua tehnologie este măsura preferată de autorităţile germane pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon şi pentru înlocuirea locomotivelor diesel, care funcţionează încă pe 20% din rutele feroviare din Germania.
Generarea a 4.400 de tone de dioxid de carbon, evitată
Noua flotă, care a costat „93 de milioane de euro”, va evita situaţia în care ar fi generate „4.400 de tone de CO2 în fiecare an”, potrivit LNVG, operatorul regional al reţelei.
Testele comerciale au fost desfăşurate începând din 2018 pe această linie, prevăzând circulaţia regulată a două trenuri cu hidrogen.
Alte legături feroviare îi vor urma exemplul: grupul Alstom a semnat patru contracte pentru mai multe zeci de trenuri, în Germania, Franţa şi Italia, şi a anunțat că cererea va continua să crească.
În Germania, între 2.500 şi 3.000 de trenuri diesel vor putea fi înlocuite cu trenuri cu hidrogen
„Numai în Germania, între 2.500 şi 3.000 de trenuri diesel vor putea fi înlocuite cu trenuri cu hidrogen”, a spus Stefan Schrank, şef de proiect la Alstom.
„La orizontul anilor 2035, aproximativ 15%-20% din piaţa europeană regională va putea funcţiona cu hidrogen”, a spus Alexandre Charpentier, expert feroviar la cabinetul de consultanţă Roland Berger.
Trenurile cu hidrogen sunt deosebit de eficiente pentru micile linii regionale
Trenurile cu hidrogen sunt deosebit de eficiente pentru micile linii regionale, unde costul unei tranziţii către garnituri electrice ar fi prea mare în raport cu rentabilitatea legăturilor.
Noul tren conceput de Alstom combină hidrogenul îmbarcat la bord cu oxigenul prezent în aerul ambiant, graţie unei pile de combustie instalate în tavan. Aceasta din urmă produce electricitatea necesară tractării garniturilor.
Concurenţii Alstom au intrat şi ei în cursă. Producătorul german Siemens a dezvăluit în luna mai un prototip de tren în colaborare cu Deutsche Bahn, în vederea unei intrări în serviciu încă din anul 2024.
Dar, în ciuda acestor perspective optimiste, „există bariere reale”, potrivit unui expert.