Centura Craiova Sud II, varianta de legătură între DN 56 Craiova – Calafat, DN 55 Craiova – Bechet și DN 6 Alexandria – Caracal – Craiova, pare un proiect eşuat, la cum se derulează lucrările în prezent.
La cinci luni de la primirea ordinului de începere a lucrărilor şi aproape patru luni de la demararea efectivă a lor (2 iunie), constructorul nu dă dovadă de mobilizare. Dimpotrivă! Lucrările par să bată pasul pe loc, cu toate că antreprenorul are un termen destul de scurt de finalizare a obiectivului, de numai 15 luni. Şi vorbim de un constructor celebru – Rizzani de Eccher SpA, o societate din Italia activă la nivel global în domeniile ingineriei, infrastructurii și construcției de clădiri. Firma a executat lucrări în Europa, Africa, Asia și America Latină, dar se află la prima experienţă în România. Una care tinde să devină nefericită nu doar pentru Rizzani, ci şi pentru beneficiar: Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Craiova.
Valoarea investiţiei este de 32 de milioane de euro (TVA inclus), constructorul având de realizat un drum de aproape 10 km, care ar face legătura între trei drumuri naționale – DN 55, DN 56 şi DN 6, practic o continuare a variantei Craiova Sud DN 6 – DN 65. Numai că, la cum arată şantierul după patru luni, antreprenorul italian pare să se ghideze după emisiunea TV „Sunt celebru, scoate-mă de aici!“. Şi nu mai are mult până să ajungă în această situaţie. Pentru început, a primit un prim Certificat Constatator Intermediar negativ din partea DRDP Craiova. Încă două astfel de certificate şi se va ajunge la rezilierea contractului.
Centura Craiova Sud II, în pericol? DRDP Craiova acuză lipsa de mobilizare a constructorului
Ca o coincidenţă, a doua zi după ce fostul ministrul al Transporturilor Cătălin Drulă, prezent la Craiova în calitate de preşedinte USR, a criticat stadiul lucrărilor de la varianta de ocolire Craiova Sud II, DRDP a reacţionat şi a emis „un prim Certificat Constatator Intermediar, la trei luni, conform legii achizițiilor publice, pentru antreprenorul lucrării «Construire Centură Sud Craiova»“.
Un certificat negativ, după cum se precizează, vineri, pe pagina de socializare a Direcţiei, într-o declaraţie a directorului regional al DRDP Craiova, Cosmin Călin. „Am emis primul Certificat Constatator Intermediar pentru societatea care a câștigat contractul de execuție al Centurii de Sud Craiova. Având în vedere întârzierile înregistrate pe acest proiect putem spune că este un «certificat negativ». Motivul principal a fost lipsa de mobilizare. Am avut foarte multe întâlniri cu managementul societății în încercarea de a-i face să înțeleagă că acest proiect este foarte important pentru noi și le-am spus de la început că nu voi ezita să iau măsuri dacă nu se mobilizează și vor fi întârzieri pe proiect“, este afirmaţia directorului Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri.
Cosmin Călin: „Încă se pot recupera întârzierile și finaliza lucrările în termenul contractual“
Cosmin Călin se declară însă optimist şi crede că „încă se pot recupera întârzierile și finaliza lucrările în termenul contractual, dacă se vor mobiliza“. „Voi continua inspecțiile inopinate în șantier, voi continua întâlnirile cu reprezentanți antreprenorului, o să îi ajutăm, în limitele legii, să-și rezolve orice problemă apărută, dar nu voi ezita să semnez, peste trei luni, următorul Certificat Constatator Intermediar, chiar dacă va fi tot negativ, dacă antreprenorul nu înțelege că infrastructura rutieră din România nu mai suportă nicio secundă de întârziere“, a mai menţionat directorul DRDP Craiova.
Instituţia ţine să precizeze că, în conformitate cu modificările legii achizițiilor publice, la trei luni se emit Certificatele Constatatoare Interimare prin care se consemnează îndeplinirea sau, după caz, neîndeplinirea obligaţiilor contractuale de către contractanți și, dacă este cazul, eventualele prejudicii. „Emiterea celui de-al treilea certificat în care se constată întârzieri pe un proiect duce la rezilierea contractului și reluarea lucrărilor cu un alt constructor, prin procedură simplificată de contractare“, informează DRDP Craiova.
Centura Craiova Sud II, în pericol? Cum s-au derulat până acum lucrările
Modul cum s-a lucrat până în prezent la construirea centurii Craiova Sud II pune sub semnul întrebării finalizarea la timp a proiectului. Lucrările au început timid, în data de 2 iunie, când constructorul italian a trimis în teren două utilaje, cu care s-au făcut primele săpături. Un debut care nu dădea prea multă încredere beneficiarului, dar se spunea că este abia începutul. Centura ar trebui să fie gata în septembrie 2023, iar directorul DRDP Craiova susţinea că va sta pe capul constructorului, pentru a se încadra în termen. „Vom sta pe capul lor pentru a se încadra în termen, mai ales că noi i-am sprijinit în acest timp cu tot ceea ce a depins de noi şi suntem deschişi la problemele care se pot ivi pe viitor, pentru rezolvarea lor“, afirma Cosmin Călin, pentru GdS, la debutul lucrărilor.
Şi chiar s-a ţinut de cuvânt, efectuând constant vizite inopinate pe şantier. La o lună de la demararea lucrărilor (7 iulie), constructorul începuse decopertarea stratului vegetal în zona de la km 10, zonă de legătură cu DN 6, în apropiere de Cârcea. Atunci se lucra nu doar la decopertarea stratului vegetal, ci şi la forarea piloților pentru realizarea pasajului de la Km 0, legătura cu DN 56. De asemenea, se pregătea platforma pentru forajul piloților de la pasajul peste calea ferată, tot din zona Cârcea. „Mobilizarea este mai bună față de ultima vizită“, spunea directorul DRDP Craiova. Numai că, firma italiană s-a lăsat iar pe tânjeală. La începutul lunii septembrie, Cosmin Călin constata din nou „o mobilizare scăzută şi o întârziere a lucrărilor“ şi ameninţa cu emiterea certificatului negativ intermediar. Lucru care s-a întâmplat, conform postării de vineri a DRDP Craiova.
Ce trebuie să facă Rizzani de Eccher
Contractul cu Rizzani de Eccher SpA are o valoare totală de 133.438.023 lei (fără TVA), adică 158,7 milioane de lei cu TVA, şi a fost semnat în ianuarie 2022. Varianta de ocolire Craiova Sud II va avea 9,889 kilometri și va traversa teritoriul administrativ al comunelor Podari, Malu Mare şi Cârcea. Centura se desprinde din DN 56, printr-un sens giratoriu, traversează linia CF neelectrificată Craiova – Calafat cu un pasaj suprateran, apoi continuă paralel cu digul de apărare al Jiului, pe care îl va traversa cu un pod. La km 4+100 se prevede un nou sens giratoriu, la intersecţia cu DN 55, iar la km 8+908 un pasaj subteran pentru traversarea liniei electrificate CF Bucureşti – Timişoara. Traseul variantei Craiova Sud II se termină la km 9+889, la intersecţia cu sensul giratoriu de pe DN 6 (la Cârcea).