SRCF Craiova a primit o ofertă la procedura de licitație pentru reconstrucția și repararea viaductului Cârcea, situat pe linia CF Videle – Orșova, grav avariat în 2018, după deraierea unui tren privat de marfă. Ofertantul este o asociere de două firme, una austriacă şi una românească, STRABAG SRL – METABET CF SA.
Viaductul de la Cârcea, grav afectat după deraierea unui tren de marfă în august 2018, va fi reconstruit, aşa cum arătam într-un articol din luna septembrie.
Valoarea totală estimată a contractului este de 59,4 milioane lei, fonduri de la bugetul de stat pe anul 2022.
Durata totală a contractului este de 26 de luni (proiectare, obținere avize, execuție lucrări).
Lucrările de reconstrucţie şi reparare a viaductului Cârcea presupun proiectarea şi consolidarea infrastructurilor pe ambele fire, montarea tablierelor 1, 2 şi 3 noi pe firul I, execuţia căii pe firul I şi lucrări la instalaţiile aferente firului I.
Deraierea trenului pe viaductul Cârcea
În dimineaţa zilei de 12 august 2018, un tren de marfă aparținând operatorului privat GFR a deraiat între stațiile CF Malu Mare și Banu Mărăcine.
Mărfarul, încărcat cu biodiesel, avea în compunere 23 de vagoane şi locomotiva.
Potrivit informaţiilor oferite atunci de CFR SA, evenimentul a avut loc după ce mecanicul de locomotivă a intrat pe culoarea roşie a semaforului pe firul I de circulaţie, care era închis pentru reabilitare. Pe viaductul de la Cârcea, podul s-a prăbuşit, iar șase vagoane au deraiat. Unul dintre vagoane a rămas înclinat, agăţat de locomotivă, iar din acesta s-a scurs biodiesel într-un pârâu din zonă. Structura viaductului pe firul II nu a fost afectată.
Ce probleme are viaductul Cârcea şi ce lucrări trebuie executate
Structura viaductului este alcătuită pe ambele fire din câte trei tabliere.
Cele de pe firul I au fost executate în perioada 1940-1943, iar cele de pe firul II au fost proiectate în 1970.
Conform expertizei realizate în 2019, tablierul 3 de pe firul I, care se afla la data deraierii în stadiul final al reparaţiilor, a suferit o serie de avarii şi distrugeri locale din şocul produs de izbirea tablierului 2, ca urmare a deplasării acestuia în timpul accidentului.
De asemenea, pătrunderea accidentală a locomotivei şi a vagoanelor cisternă direct pe grinzile căii ale tablierelor 1 şi 2 de pe firul I (care se aflau în reparaţii şi nu aveau calea montată) a produs smulgerea aparatelor de reazem fixe ale acestor tabliere şi degradări grave locale la betonul cuzineţilor alăturaţi de pe firul II.