Cine va moderniza străzile din Craiova cu 50 de milioane de euro? Primăria Craiova a trecut la analiza ofertelor primite pentru noul acord cadru pe patru ani privind modernizarea străzilor din municipiu, în special a celor de la periferie, care nu au văzut niciodată asfaltul.
Vorbim aici de un acord-cadru care presupune nu doar execuția lucrărilor de modernizare și reabilitare a străzilor, trotuarelor și aleilor din Craiova, ci și serviciile aferente de proiectare, verificare tehnică de calitate și asistență din partea proiectantului. O licitație la pachet unde municipalitatea s-a arătat dispusă să cheltuie, până în anul 2026, până la 55 de milioane de euro. De trei ori mai mult decât a făcut-o în ultimii patru ani, în baza unui acord cadru similar.
Acesta a fost atribuit în iunie 2018 firmelor Construcţii Erbaşu SA şi Erpia SA, ultima în asociere cu Romasco Concept SRL, pentru o valoare de circa 16 milioane de euro (proiectare + execuţie). Așa a putut demara acțiunea de asfaltare a străzilor din cartierele mărginașe ale Craiovei, unele fiind aduse de la stadiul de drum de pământ la drum asfaltat și cu trotuare. Banii s-au cheltuit, așa că primăria a demarat o nouă procedură de achiziție a lucrărilor. Una care a fost corectată la sânge de către Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice. ANAP a depistat o serie de nereguli în caietul de sarcini și a dispus remedierea acestora, considerând că unele condiţii puse constructorilor ar putea „să restrângă sau să distorsioneze concurenţa“.
Cine se luptă pentru contractele de 50 de milioane de euro? Două luni pentru depunerea ofertelor. Cât va dura analiza lor?
Licitația pentru modernizarea străzilor din Craiova a demarat la începutul lunii octombrie și a presupus două loturi de lucrări. Practic, municipiul Craiova a fost împărţit în două: nord şi sud faţă de axa creată de către bulevardele Calea București şi Calea Severinului. Lotul I, care cuprinde străzi poziţionate la nord faţă de cele două bulevarde, a avut o valoare cuprinsă între 39.101.011,10 lei şi 96.879.056,12 lei (fără TVA). Lotul II, cel de la sud, a avut o valoare estimată mai mare, cuprinsă între 53.427.974,86 lei şi 132.325.317,03 lei (fără TVA). Adică, vorbim de o valoare maximă totală de 229.204.373,15 lei (fără TVA), echivalentul a 55 de milioane de euro cu TVA (272,7 milioane de lei).
Conform cerinţelor din caietul de sarcini, constructorul ales trebuie să se ocupe de elaborarea tuturor documentelor necesare demarării lucrărilor, de elaborarea proiectului tehnic de execuţie, de elaborarea proiectului „as-built” şi de verificarea documentațiilor tehnice de către verificatori de proiecte atestaţi. Plus execuția lucrărilor de modernizare, evident. Criteriul de atribuire a acordului cadru este „cel mai bun raport calitate-preţ“, unde preţul ofertei contează în procent de 78%. Primăria va mai ţine cont de experiența deținută de șeful de proiect (7%), de experiența deținută de inginerul proiectant de drumuri (5%) şi de perioada de garanţie extinsă a lucrărilor (10%). Garanţia minimă solicitată pentru lucrări este de 36 de luni, iar perioada maximă cu care poate fi extinsă este de 24 de luni.
Cine va moderniza străzile din Craiova cu 50 de milioane de euro? Termenul de depunere a ofertelor, prelungit de trei ori
Ofertele au fost aşteptate, inițial, până la data de 10 noiembrie. Apoi termenul de depunere s-a prelungit de trei ori: de la 10 noiembrie până la 24 noiembrie, apoi până la 5 decembrie, iar ultima dată până la 8 decembrie, când au fost deschise și ofertele. Cât va dura acum analiza lor? Cel mai probabil până în primăvară, însă cu atribuirea acordului cadru se poate ajunge și în vară, dacă vor apărea contestații. Lucru care nu e exclus, având în vedere că primăria a primit nu mai puțin de opt oferte pentru cele două loturi de lucrări.
Potrivit cerinţelor din anunţul de participare la licitație, ofertantul trebuie să demonstreze că media cifrei de afaceri globală pentru ultimele trei exerciții financiare disponibile (2019, 2020 şi 2021) a fost cel puţin egală cu 18.000.000 de lei – la lotul I (nord), şi cu 22.000.000 de lei – la lotul II (sud). Iar ofertele nu au întârziat să apară.
Cine se luptă pentru contractele de 50 de milioane de euro
Primele două oferte au venit de la Construcții Erbașu SA, firma care a lucrat și până acum la modernizarea străzilor de la periferia Craiovei, în baza acordului cadru actual. Erbașu a depus oferte atât pentru lotul I, cât și pentru lotul II de lucrări, venind cu aceiași subcontractanți și terț susținător. Construcții Erbașu SA a devenit deja o firmă populară în Craiova, având în derulare alte două mari contracte de lucrări: construirea noului terminal al Aeroportului Craiova (contract de 97 de milioane de euro care presupune și alte 20 de investiții asociate extinderii și modernizării aeroportului) și reabilitarea Colegiului „Carol I“, contract de 97 de milioane de lei.
Mai mult, Construcții Erbașu SA are în derulare și un contract în cadrul Masterplanului de apă și canalizare al Doljului și anume extinderea aducțiunii de apă Isvarna – Craiova, fir II, tronsonul IV. Și asocierea Erpia SA – Romasco Concept SRL s-a înscris la licitație, după ce a derulat lucrări și în baza acordului cadru 2018-2022. Erpia a venit cu trei subcontractanți și un terț susținător și a depus oferte pentru ambele loturi.
Cine va moderniza străzile din Craiova în următorii patru ani? Strade vine cu experiența drumurilor naționale și județene
La ambele loturi de lucrări s-a înscris și firma craioveană Strade Bauunternehmung SRL, ca lider al asocierii din care mai fac parte Pontis Concept Design SRL, Proiect-Construct Regiunea Transilvania și Panadria SRL. Strade Bauunternehmung s-a evidențiat prin lucrările executate pe drumurile naționale și județene. Firma s-a ocupat de modernizarea Drumului Județean (DJ) 552 Craiova – Cetate, lucrând la tronsonul II Râpa Roșie – Cetate (39,8 km), pe care l-a finalizat încă din toamnă. Strade a reasfaltat recent Centura de Nord a Craiovei, a turnat primul start de asfalt pe DJ 561B, tronsonul Padea – Valea Stanciului, și lucrează la modernizarea tronsonului II al DJ 561A, Moțăței – Plenița – limita cu județul Mehedinți.
Și Domarcons SRL, firma care se ocupă de trei ani de repararea și întreținerea străzilor din Craiova (acord cadru de 157 milioane lei), a depus oferte pentru ambele loturi. Domarcons s-a asociat aici cu Irimat Cons SRL (proiectant). În Craiova, Domarcons a început reabilitarea pasajului Electroputere, iar în Dolj lucrează la podul de la Bucovăț, parte a proiectului de modernizare a DJ 552 Craiova – Cetate, unde este în asociere cu Erpia SA (tronsonul I). Asocierea Domarcons – Erpia lucrează și la modernizarea tronsonului I al DJ 561A, Giurgița – Moțăței. În fine, în luptă au intrat și două asocieri străine până acum de Craiova. Este vorba de asocierea Omega Star Sistems SRL – Unitip Global SRL – East Water Drillings – Oyl Company Holding AG SRL și asocierea Cassas SRL – Delcad Consulting SRL – Multisoft SRL – Rodian Invest SRL – Matste SRL. Ambele au depus oferte atât pentru lotul „nord“, cât și pentru lotul „sud“.
Citește și:
A ajuns iar asfaltul pe drumurile județene din Dolj
Scandal pentru întreținerea drumurilor naționale din Oltenia
Disputa pentru drumurile naționale din Oltenia se mută la București