O circulară a ministrului Educației din Italia, Giuseppe Valditara, distribuită marți către școli, cuprinde indicații privind utilizarea telefoanelor mobile și a dispozitivelor electronice similare în sălile de clasă, potrivit La Stampa, citat de Rador.
Interdicția folosirii telefoanelor mobile în timpul orelor este confirmată, așadar, în circulara ministerială, „întrucât este un element de distragere a propriei atenții și a altora și o lipsă de respect față de profesori”, așa cum este deja stabilit de Statutul elevelor și elevilor din 1998 și de circulara ministerială nr. 30 din 2007.
„Interesul elevilor și studenților, pe care trebuie să-l protejăm, este să stea în clasă pentru a învăța”, spune ministrul Giuseppe Valditara.
„Telefonul distrage atenția elevilor, nu le permite să urmărească lecțiile în mod profitabil și este, de asemenea, o lipsă de respect față de figura profesorului, pentru care prioritară este restituirea autorităţii. Interesul comun pe care intenționez să-l urmăresc este cel al unei școli serioase, care prioritizează din nou învățarea și angajamentul”.
Măsura nu prevede sancţiuni disciplinare
Un sondaj recent al Comisiei a VII-a a Senatului a scos în evidență și efectele nocive pe care utilizarea neglijentă a dispozitivelor electronice le poate avea asupra concentrării, memoriei și spiritului critic al tinerilor.
Școala trebuie să fie locul în care talentele și creativitatea tinerilor să fie scoase în evidență, nu anulate de abuzurile repetate în folosirea telefoanelor mobile.
„Circulara nu introduce sancțiuni disciplinare, facem apel la simțul responsabilității. De asemenea, invităm școlile să asigure respectarea normelor în vigoare și să promoveze, dacă este cazul, completări mai stricte la regulamente și pacte de coresponsabilitate educațională, pentru a împiedica efectiv utilizarea necorespunzătoare a acestor dispozitive”.
Utilizarea telefoanelor mobile și a altor dispozitive electronice poate fi evident permisă, la autorizația profesorului, și prin respectarea regulamentelor școlii, în scopuri educaționale, incluzive și de formare, și în sfera obiectivelor Planului Național de Şcoală Digitală (PNSD) și de „cetățenie digitală”.
Riscurile pentru sănătatea copiilor care pot decurge din folosirea continuă a telefoanelor mobile sunt evidențiate în raportul final, distribuit ca atașament la circulară, al anchetei de constatare realizată în legislatura trecută de Comisia a VII-a a Senatului: „Impactul tehnologiei digitale asupra elevilor, cu referire specială la procesele de învățare”.