Semafoarele inteligente din Balş şi Filiaşi vor trece din acest an pe mentenanţă. Instalațiile de semaforizare montate în 2019 pe DN 65, pe raza oraşului Balş, şi pe DN 6, pe raza oraşului Filiaşi, au ieşit de ceva timp din garanţie şi vor avea nevoie de service şi întreţinere. Astfel, CNAIR a lansat chiar în ultima zi a anului trecut licitaţia pentru mentenanţa sistemului de semaforizare din cele două localităţi, pentru o perioadă de patru ani.
Este vorba de un acord cadru pentru întreţinerea celor 11 semafoare din Balş, coordonate de 11 automate de dirijare a circulaţiei, şi a celor 10 semafoare din Filiaşi, care sunt coordonate de nouă automate de dirijare a circulaţiei. „Marea majoritate a instalaţiilor de semaforizare existente sunt dotate cu echipamente moderne, cuprinzând automate de dirijare a traficului rutier dotate cu modul GSM, respectiv GPS, bucle inductive şi/sau „bucle virtuale” (detectori de vehicule de tip video), care permit funcţionarea instalaţiei în mod coordonat-adaptiv în funcţie de valorile de trafic înregistrate în timp real“, se explică în anunţul de participare la licitaţie.
Semafoarele inteligente din Balş şi Filiaşi, service de 620.000 de euro în 4 ani
Pentru service-ul şi întreţinerea celor 21 de instalaţii inteligente de semaforizare, CNAIR oferă maxim 2.613.094 de lei fără TVA, adică peste 620.000 de euro (TVA inclus). Asta înseamnă 155.000 de euro pe an, adică o cheltuială medie anuală per semafor de 7.300 de euro. Dacă este să facem o comparaţie cu costul de montare al semnafoarelor inteligente din Balş şi Filiaşi, acesta ar fi cu puţin mai mare decât cel oferit acum de CNAIR, prin Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Craiova, pentru menţinerea lor în funcţiune.
În iunie 2018, când a avut loc licitaţia pentru lucrările de montare a celor 21 de semafoare, valoarea totală estimată a execuţiei a fost de 2.803.874 lei, fără TVA, adică 3.336.610 lei cu TVA (680.000 de euro la cursul de acum). Sistemul de semaforizare din Balș a fost estimat la valoarea de 1.325.564 de lei, fără TVA, iar cel de pe raza localității Filiași la 1.478.310 lei (fără TVA). Mentenanţa pe patru ani se va apropia tot de aceste sume, evident dacă vor fi efectuate toate intervenţiile specificate în caietul de sarcini.
Ce servicii de întreţinere fac obiectul contractului
Potrivit datelor din anunţul de participare la licitaţie, CNAIR a solicitat cam toate tipurile de servicii pe care le-ar putea oferi o firmă care se ocupă cu mentenanţa instalaţiilor de semaforizare, de la întreţinere şi service echipamente de automatizare a dirijării circulaţiei, până la serviciile de intervenţie şi reparaţii în caz de avarie şi servicii de upgrade şi de modificare a soluţiilor de dirijare.
La capitolul întreţinere intră şi partea de service a instalaţiilor externe automatului de semaforizare şi anume: canalizaţii electrice de semaforizare; cabluri electrice de semaforizare; corpuri de semafor (vehicul, pietoni, lămpi filatoare etc.); parasolare; stâlpi şi console de semaforizare. În ceea ce priveşte avariile, reparaţiile trebuie executate în cel mai scurt timp de la sesizare (maxim 24 de ore) şi includ şi accidentele de orice natură sau actele de vandalism. Aici, serviciile vor fi decontate în conformitate cu preţurile pe care operatorul economic le va trece în ofertă.
Serviciile de întreţinere şi service a automatelor de dirijare a circulaţiei se vor realiza trimestrial şi cuprind o listă lungă de operaţiuni considerate obligatorii, cum ar fi: verificarea integrităţii dulapului de semaforizare; verificarea sistemului de închidere a automatului; curăţirea internă şi externă a automatului de semaforizare (praf şi depuneri de particule); verificarea integrităţii componentelor electronice, a cablurilor de conexiune, depanarea şi refacerea elementelor găsite necorespunzătoare; verificarea tensiunilor de alimentare de la reţea şi de la sursele de tensiune stabilizată ale automatului; punerea în funcţiune a automatului de dirijare, conform instrucţiunilor de punere în funcţiune şi verificarea execuţiei corecte a programului de semaforizare; verificarea funcţionării detectoarelor de trafic; verificarea integrităţii buclelor de detecţie a vehiculelor, etc.
Ce mai presupune mentenanţa semafoarelor
Firma de mentenanţă mai trebuie să înlocuiască subansamblurile uzate sau defecte ale semafoarelor, să spele corpurile de semafor, ba chiar să vopsească şi stâlpii, acolo unde este cazul. În fine, serviciile de upgrade presupun reconfigurarea hard şi soft a automatelor de dirijare a circulaţiei. Garanţia pieselor de schimb înlocuite trebuie să fie de 24 de luni de la data montării. Timpul de livrare şi montare a pieslor de schimb va fi de maxim 60 de zile de la data comenzii. Acordul cadru va fi atribuit operatorului economic care va oferi cel mai mic preţ. Ofertele sunt aşteaptate până la data de 8 februarie.
Cele 21 de semafoare inteligente din Balş şi Filiaşi au fost soluţia aleasă de CNAIR pentru a descongestiona traficul de pe DN 65 Craiova – Pitești și DN 6 Craiova – Timișoara, cele două orașe fiind traversate zilnic de peste 11.000 de autovehicule. Motivul pentru aglomerația rutieră de pe raza celor două localități era „numărul mare de pietoni care traversează drumul întrerupând libera circulație“. Sistemul de semaforizare inteligentă este adaptat traficului rutier și cererii de către pietoni – „verde tot timpul“, pe baza detectorilor intruzivi și nonintruzivi care adaptează timpii de semaforizare la condițiile de trafic, luând în calcul parametri ca lungimea cozilor de așteptare, viteza, fluxul de vehicule, detecția, cererea, interspațiul de timp între vehicule etc.