Asfaltări de 120 de milioane de euro pe drumurile naţionale din Oltenia. Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Craiova pune pe masă alte zeci de milioane de euro pentru a întreţine drumurile naţionale din Oltenia.
După cei aproximativ 90 de milioane de euro care vor fi cheltuiţi în următorii patru ani pentru lucrări de întreţinere periodică a drumurilor din administrare (aşternere covoare asfaltice), DRDP oferă maxim 35 de milioane de euro şi pentru întreţinerea curentă a aceloraşi drumuri, tot sub forma unui acord cadru pe patru ani. Aici este însă vorba de cu totul alte tipuri de lucrări, mai exact de acele reparaţii care pot fi făcute în mod curent, cum ar fi plombări şi colmatări. Acestea vor fi executate pe partea carosabilă, acostamente, benzile de urgenţă şi benzile de încadrare, în funcţie de tipul de îmbrăcăminte existent.
Licitaţia pentru acordul cadru de lucrări (întreţinere curentă) a fost lansată de CNAIR, prin DRDP Craiova, săptămâna trecută, pentru cele cinci secţii din Oltenia: Craiova, Slatina, Târgu Jiu, Râmnicu Vâlcea şi Turnu Severin. Ca de obicei, acordul a fost împărţit în loturi, câte unul pentru fiecare judeţ, valoarea totală a contractelor pe patru ani fiind de 146.328.039,70 lei (fără TVA). Adică 174 de milioane de lei cu TVA (35 de milioane de euro). Un ofertant poate depune oferte pentru toate loturile, termenul limită fiind data de 13 februarie. Valorea totală estimată pe fiecare lot în parte este diferită, dar şi lucrările de executat par diferite.
Cea mai mare valoare o are lotul Slatina: 11,6 milioane de euro
Dintre cele cinci loturi de lucrări, cea mai mare valoare estimată o are lotul Slatina. Este vorba de lotul 5, pentru care DRDP Craiova pune în joc 47.998.507 lei fără TVA, adică 57 milioane de lei cu TVA (11,6 milioane de euro). Următorul ca valoarea este lotul Râmnicu Vâlcea (lot 4), estimat la 38.722.261,20 lei fără TVA. Adică circa 46 de milioane lei cu TVA (aproape 9,4 milioane de euro).
Lucrările de întreţinere curentă a drumurilor naţionale de pe raza SDN Craiova (lotul 1) sunt pe locul trei ca valoare estimată: 28.900.823,50 lei fără TVA (34.391.980 lei cu TVA, echivalent a 7 milioane de euro). Ultimele două loturi, Turnu Severin (lotul 2) şi Târgu Jiu (lotul 3) au valori aproape identice, 15.353.088 lei, respectiv 15.353.360 lei (fără TVA). Asta înseamnă 18,2 milioane de lei (3,7 milioane de euro).
Asfaltări pe drumurile naţionale din Oltenia. Ce lucrări trebuie executate
În ceea ce priveşte lucrările care trebuie executate, acestea sunt cele de întreţinere curentă pe tip de vară (mai multe tipuri de plombări, în funcţie de stratul de rulare şi de materialul folosit). La lucrările de la lotul Slatina, spre exemplu, în caietul de sarcini sunt menţionate şi alte tipuri de intervenţii, cum ar fi înlăturarea denivelărilor şi fagaselor (numai prin frezare), colmatarea fisurilor cu mastic bituminos, colmatarea fisurilor şi crăpăturilor cu mixtură asfaltică (pentru crăpături cu deschiderea mai mare de 5 mm), plombări cu mixtură asfaltică, plombări cu beton de ciment, refacerea rosturilor, refaceri de dale cu beton de ciment rutier, tratarea tasărilor locale, tratarea burduşirilor cu piatră brută etc.
Contractele vor fi atribuite constructorului care va oferi cel mai mic preţ. Ofertantul trebuie să facă dovada că a dus la bun sfârşit în ultimii 5 ani execuţia de lucrări similare, în valoare cumulată de minim: 3.600.000 lei (lotul Craiova), 1.900.000 lei (loturile Severin şi Târgu Jiu), 4.800.000 lei (lotul Râmnicu Vâlcea) şi 5.900.000 lei (lotul Slatina). Sumele sunt fără TVA şi sunt echivalent la nivelul unuia sau mai multor contracte. Va avea licitaţia acelaşi traseu ca „surata“ sa mai mare? Se va lăsa din nou cu contestaţii? Rămâne de văzut.
Asfaltări pe drumurile naţionale din Oltenia. Licitaţia pentru covoare asfaltice a ieşit cu scandal
Reamintim că atribuirea contractelor de întreţinere periodică a drumurilor naţionale din Oltenia, tot în baza unui acord cadru pe patru ani, a stârnit un imens scandal. Asta după ce din suma totală pusă la bătaie de CNAIR, prin DRDP Craiova, pentru turnarea de covoare asfaltice şi execuția de marcaje rutiere, adică peste 90 de milioane de euro, circa 60 de milioane de euro ar lua drumul Piteştiului. Vorbim aici de valoarea de atribuire a patru din cele şase loturi scoase la licitaţie, în speţă loturile Craiova, Slatina, Târgu Jiu şi Râmnicu Vâlcea, care au fost câştigate de o singură firmă: General Trust Argeş SRL. GdS a relatat, pe larg, acest subiect.
Pe scurt, procedura de achiziţie a demarat la începutul lunii iunie 2022, cu termen final de primire a ofertelor data de 12 iulie. 11 asocieri de firme s-au prezentat la licitaţie, iar alegerea făcută de DRDP Craiova a stârnit controverse. Două firme s-au asociat şi au obţinut loturile Severin şi Orşova, dar bătălia mare s-a dat pentru drumurile naţionale din Dolj, Olt, Gorj şi Vâlcea. General Trust a depus oferte pentru cele patru loturi şi le-a câştigat pe toate. Aşa a început scandalul. DRDP s-a trezit cu nu mai puţin de şase contestaţii, depuse de trei firme şi asocieri de firme, care au considerat că atribuirea a fost una „cu dedicaţie“.
Instanța va avea ultimul cuvânt
Eliminate din competiţie, Strabag (Austria), Strade Bauunternehmung SRL (Craiova) şi Panadria SRL (Găneasa) au pornit războiul cu DRDP Craiova. Cum CNSC a respins toate contestaţiile, s-a ajuns în instanţă. Magistraţii de la Curtea de Apel Craiova şi-au declinat însă competenţa în soluţionarea cauzei şi i-au trimis pe contestatari la omologii lor din Capitală.
Curtea de Apel Bucureşti a conexat plângerile într-un singur dosar şi a stabilit ca prim termen data de 19 ianuarie. Decizia instanţei ar putea da peste cap licitaţia.
Citeşte şi:
Scandal pentru întreținerea drumurilor naționale din Oltenia. Se lasă cu contestaţii!
Cine va întreţine drumurile naţionale din Oltenia? Constructorul, la mâna instanţei
Cine va deszăpezi drumul expres Craiova-Piteşti? Contract de 18 milioane de euro