Chin mare pentru Compania Naţională Administraţia Porturilor Dunării Fluviale (CNAPDF) SA Giurgiu să găsească doi constructori care să modernizeze porturile din Corabia şi Calafat. Licitaţiile au demarat în data de 31 decembrie 2021 şi nu au fost finalizate nici până acum.
Încercări au fost multe, dar fără rezultat. Compania a umblat repede şi la suma oferită pentru serviciile de proiectare şi execuţie a lucrărilor când s-a trezit fără oferte, dar nici aşa nu au apărut constructori. De fapt, au fost firme interesate de lucrări, dar nu au venit şi cu oferte, iar procedurile au fost anulate. Cu toate că suma pusă în joc nu este de neglijat: 31,6 milioane de euro cu TVA pentru „Reabilitarea și modernizarea infrastructurii de transport naval în porturile din afara rețelei TEN-T – Port Corabia“ şi 14,6 milioane de euro cu TVA pentru „Extinderea infrastructurii Portului Calafat (Km 795) și sistematizarea dispozitivului feroviar al Portului“.
Două proiecte care depăşesc ca valoare suma de 46 de milioane de euro, dar care duc lipsă de constructori. Licitaţia pentru modernizarea Portului Calafat a fost anulată până acum de patru ori şi se află deja la a cincea strigare, în timp ce licitaţia pentru modernizarea Portului Corabia a fost reluată pentru a treia oară. Ambele sunt încă în desfăşurare, iar la începutul lunii viitoare ar trebuie să fie deschise ofertele. Dacă vor fi, evident. Mai ales că CNAPDF SA Giurgiu are deja în analiză mai multe oferte pentru supervizarea lucrărilor.
Cifrele modernizării Portului Corabia
Licitaţia pentru reabilitarea şi modernizarea portului din Corabia a fost reluată pe 2 februarie şi are ca termen de depunere a ofertelor data de 10 aprilie. Proiectul are ca scop realizarea de investiţii în Portul Corabia şi o valoarea estimată a contractului de proiectare şi execuţie în cuantum de 130.503.097,31 lei fără TVA. Adică 155 milioane de lei cu TVA, echivalentul a 31,6 milioane de euro (cu 5,6 milioane de euro mai mult decât prima estimare). Conform datelor din sistemul electronic de achiziţii publice, proiectarea a fost estimată la 4.841.851,33 lei (fără TVA), din care proiectul tehnic și detaliile de execuție ar costa 3.388.340,83 lei, iar asistență tehnică din partea proiectantului – 856.129,90 lei.
Restul costurilor investiţiei a fost împărţit astfel: documentaţiile tehnice necesare în vederea obţinerii avizelor/acordurilor/autorizaţiilor – 428.064,95 lei (fără TVA); studii în etapa de PT – 169.315,65 lei; execuție lucrări – 125.661.245,98 lei; cheltuieli cu amenajările pentru protecția mediului şi aducerea terenului la starea inițială – 205.806,30 lei; cheltuieli pentru asigurarea utilităților necesare obiectivului – 10.541.897,73 lei; cheltuieli pentru investiția de bază – 111.809.078,95 lei; organizarea de șantier – 3.104.463 lei. Va fi aleasă oferta cu „cel mai bun raport calitate – preţ“. În ceea ce priveşte serviciile de supervizare a lucrărilor, acestea au fost estimate la valoarea de 1.486.863,39 lei (fără TVA). Compania are în analiză trei oferte. Le poate analiza însă lejer, pentru că termenul maxim până la care poate fi selectat câştigătorul este 9 august.
Cifrele modernizării Portului Calafat
Licitaţia pentru extinderea infrastructurii Portului Calafat şi sistematizarea dispozitivului feroviar al portului a fost reluată a cincea oară chiar în prima zi a anului 2023. Termenul de depunere a ofertelor a fost însă prelungit de două ori, „marea deschidere“ fiind prevăzută acum pentru data de 4 aprilie. Valoarea estimată a contractului de proiectare şi execuţie de 60.597.445 lei fără TVA, adică 72 milioane de lei cu TVA, echivalentul a 14,6 milioane de euro (cu 2,6 milioane de euro mai mult decât prima estimare). Aici proiectarea are o valoare estimată de 2.124.546 lei (fără TVA), din care proiectul tehnic și detaliile de execuție au fost estimate la 1.665.880 lei, iar asistența tehnică din partea proiectantului – 458.666 lei.
Celelalte costuri ale investiţiei ar fi următoarele: execuția lucrărilor – 58.472.899 lei; cheltuieli pentru obținerea și amenajarea terenului – 180.000 lei; cheltuieli pentru asigurarea utilităților necesare obiectivului – 4.851.810 lei; cheltuieli pentru investiția de bază – 52.288.589 lei; organizarea de șantier – 1.120.700 lei. În ceea ce priveşte serviciile de supervizare a lucrărilor, acestea au fost estimate la valoarea de 1.209.621 lei, CNAPDF SA având în analiză două oferte şi termen de alegere a câştigătorului 8 august.
Vor avea parte de modernizare porturile din Corabia şi Calafat? A crescut valoarea investiției, s-a umblat la criteriul de atribuire
Iniţial, valoarea cumulată a celor două investiţii a fost de 38 de milioane de euro. Compania Naţională Administraţia Porturilor Dunării Fluviale a mărit miza şi a schimbat şi condiţiile de atribuire a contractelor. Mai exact, procentele de la criteriul de atribuire. Va fi aleasă oferta cu „cel mai bun raport calitate – preţ“, dar componenta financiară (preţul) nu va mai conta în procent de 35%, ci de 60%.
Autoritatea contractantă va mai ţine cont de experienţa similară a personalului ofertantului angajat în derularea contractului (în procent de 15%, nu de 30%), de gradul de adecvare al graficului general de realizare a investiției (în procent de 15%, nu de 25%) şi de demonstrarea unei metodologii corespunzătoare (procent care a rămas tot de 10%).
Vor avea parte de modernizare porturile din Corabia şi Calafat? Ce lucrări trebuie executate
Lucrările care trebuie executate în portul din Calafat, conform caietului de sarcini, sunt următoarele: modernizare rampă RO – RO existentă (60 m); lucrări de modernizare – consolidare în zona danelor 2 și 3 și amenajarea acestora ca dane de acostare pe câte 100 m fiecare; refacerea cheului vertical din dana 4 pe lungimea de 100 m; extindere cheu vertical la dana 4 pe lungimea de 30 m; construcția danei 5 în lungime de 130 m; construcția unei dane noi de ecologizare (în continuarea danei 5) în lungime de 100 m; reabilitare drum de incintă portuară, pe o suprafață de 1.030 mp și realizare drum nou de incintă pe o lungime de 446 m; racorduri exterioare energie electrică, apă, canalizare; rețele interioare la dane cu posibilitate de refurnizare energie electrică, apă potabilă; instalații incendiu; iluminat perimetral și de incintă; dragaj în zona de acces la danele de operare; împrejmuire.
În cadrul proiectului de modernizare a portului din Corabia ar trebui executate următoarele lucrări: cheu vertical de palplanșe metalice pe întreaga lungime a danelor D2 ÷ D10 (parțial D10, pe 70 m), pe o lungime de 1.091 m (1.138 m cu închideri laterale); platformă betonată cu lățimea de 10 m amenajată în spatele cheului, având o suprafață de 13.900 mp; modernizare drum de incintă portuară, cu o lungime de 1.390 m; rețele de alimentare cu apă, instalații de stingere a incendiilor, rețele electrice, iluminat public; dragaje pentru asigurarea adâncimilor de acostare (aproximativ 360.000 mc).